Går bara när den är kall???

Badbowtie

Good enough is not good enough
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Cbr Turbo (SÅLD), HMS Chopper, 65´ Chevelle
Har ett problem med min Blade 900 Turbo, den går bara när den är kall, sen börjar den bluddra och leva djävul, sen slår den av och går bara på 2 cylindrar. har en teori att det kan vara en tändspole som håller på att säga upp sig, men är tacksam för lite övriga alternativ.

Låter mera som bränsleproblem. Eftersom den går bra när den är kall (vilket är när motorn vill ha mera bränsle) och dör bort när den är varm ( då motorn vill ha mindre bränsle men fortfarande får mycket). Ta upp förgasarna och kolla munstyckena och flottörena.

Paroxyst skrev:
Låter mera som bränsleproblem. Eftersom den går bra när den är kall (vilket är när motorn vill ha mera bränsle) och dör bort när den är varm ( då motorn vill ha mindre bränsle men fortfarande får mycket). Ta upp förgasarna och kolla munstyckena och flottörena.

Håller med låter som om den får för mycket bränsle när den blir varm...

d är bara det att den har gått bra innan, problemet uppkom i slutet av säsongen, körde nästan hela sommaren utan problem.

Och varför skulle det inte kunna vara spole?
Om en spole ger sig får man denna typ av symtom.
Om två (inte en och inte tre eller fyra) fuggar matar på för mycket soppa så får man samma symtom men hur troligt är det att just två fuggar ger sig? Och hur troligt är det att de helt plötsligt börjar ge för mycket soppa? Burkar snarare vara tvärtom, dvs att de ger för lite soppa pga igensatt etc.
Förvisso kan för hög flottörhöjd ge fetare blandning men hur troligt är det att två fuggar samtidigt höjer flottörnivån på egen hand?

Badbowtie, kolla om samhörande rör (dvs 2+3 eller 1+4) är de som ger upp (spotta på krökarna). Spolarna jobbar på 1+4 respektive 2+3.

Min Gixxerturbo började gå dåligt i fjol höst, hittade inget fel när jag revned den i vintras. Felet var kvar i våras, hojen gick bra upp till 0,2 i laddtryck då började den bludra och missa och ha sig (gick bara på 2 cyl). Jag snöade in på att det skulle vara bränslefel, men när jag bytte spolar började den gå perfekt igen.

Paroxyst skrev:
Klart det kan vara det. Men oftast är detta problem relaterat med bränsleproblem i första hand. Enligt mekanikern jag snackat med är det 9 fall av 10 bränslerelaterat.

Jag kan inte förstå hur det kan ha med bränsle problem att göra? den skickar in lite mer bränsle när den är kall, sen så blir det som vanligt, då kan det inte ha nån betydelse? förklara gärna isåfall.

Annars som dom andra sagt så brukar spolarna fungera när dom är kalla sen när dom blir varma lägger dom av. Om det är nåt fel på dom, så att säga.

Tändspolar

Badbowtie skrev:
Har ett problem med min Blade 900 Turbo, den går bara när den är kall, sen börjar den bluddra och leva djävul, sen slår den av och går bara på 2 cylindrar. har en teori att det kan vara en tändspole som håller på att säga upp sig, men är tacksam för lite övriga alternativ.

Prova att skifta den ena tändspolen mot den andra.
Om problemet kvarstår fast på dom andra två burkarna så är saken klar.
MVh
Roffe

Att spolarna går så lätt kan vara en direkt orsak av att stiften surar igen och man trilskas med att köra hem den på 2 cyllar trots att stiften är kortslutna. Då spelar det ingen roll om det sitter högeffekts eller nåt från mopeden där.

Det är för att FÖR mycket bränsle ges hela tiden..därför går den bra när den e kall. Och det där med 2 cyllar alltid får fel samtidigt stämmer inte heller, eftersom varje cylinder har skild lindning. 2 lindningar i 1 spole så att säga. I alla fall på Suzuki. O båda lägger av kan man testa med att bara rengöra jordningen..om det är 1 cylinder så börjar man med den föggen och sen byta spole. Detta är inte HUR man ALLTID ska göra utan ett alterntiv.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman