Går bara att växla mellan 1an och 2an. Ninja zx6r

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Hej

Jag har fått problem med min kawasaki ninja zx6r. Det går bara att växla mellan 1an och 2an. Friläge går bara att få i om hojen står still och man lirkar med handen. Trean och fyran och så vidare går aldrig att få i. Om hojen står still med motorn avstängd är det jävligt trögt att växla mellan 1an och 2an, går lite lättare när man kör.
Det började med att jag skulle växla typ från 3an till 4an tror jag. Jag förde spaken uppåt men det hände inget. Efter massor av försök så gick det. Sen funkade det ett tag. Sen blev det liknande fel igen. Sen blev det värre och tillslut hamnade jag där jag är nu, går bara att växla mellan 1an och 2an.

Är det någon som har haft liknande problem på någon hoj? Vad var det isåfall för fel? Vad tror ni kan va fel? Jag tror ju inget har rasat i lådan men skulle kanske kunna vara dåliga växelgafflar eller kanske att stängerna som gafflarna glider på har blivit lite böjda? Hade lite böjda stänger på en sukka en gång och då gick det fan inte att växla.

Jag har tagit bort växelmekanismen men inget där såg konstigt ut. Känns som att nästa steg är att klyva hela motorn och kolla växellådan men det känns ju asjobbigt. Jag har renoverat växellådor på 450crossar, både kawasaki, yamaha och suzuki men aldrig på sporthoj. Sitter just nu och kollar efter en haynes manual för annars kan man ju glömma att man klarar det. Det skulle dock var nice om det var någon som kände igen felet och det går att lösa utan att ta isär motorn.

Jag kommer beställa en haynes från england. Då kostar dom ca 180kr.

Ingen som har någon idé?

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back