Gå från MC till Scooter?

Tvåhjul2

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2020
Ort
Vänersborg
Hoj
Fz8
Hej, någon som gått från MC till Maxi Scooter? Har idag en FZ8n som är kul men opraktisk och obekväm att skjutsas på. Funderar på en BMW c400x men är lite osäker. Behovet är endast nöjesåkning, kvällsvängar, kortare ärenden etc. Max dagstrippar på 10-15 mil och undviker gärna motorväg.

- Hur är dem att skjutsas på?
- Kommer man ångra sig?


Ordet är fritt.
 
Jag skull åka å provköra en då..
Om man ångrar sig så går de å sälja den..

Upplevelsen är olika för person till person..
 
Du byter ut en mc mot en annan mc. Alla har olika känsla för olika modeller o fabrikat.

Det är därför det är omöjligt för någon annan att veta vad du trivs på.

Stor skoter är dock genomgående väldigt bekväma och otroligt raska 0-100km
 
Tack, var just nyfiken på andras erfarenheter som haft liknande tankar och bytt koncept. Lite som att fråga någon om ett land innan man reser dit. :)
 
Jag har haft maxiscootrar som varit vingliga och veka i ramen, men det finns riktigt bra också. Jag har haft 2 st T-Max 500 och de ersätter ju nästan en vanlig mc. Riktigt bra bromsar och chassie, helt ok drag också.
 
Hade en scooter och det var helt ok. Mer vettig för city commute mm. Bekväma osv.

Men gå gör kubik och vindskydd så du kan ta dig längre sträckor och kan köra 100+ bekvämt när det plötsligt behövs.
 
Jag har aldrig testat BMW 400 men kört rätt många andra scootrar de senaste två decennierna. Har testat allt möjligt från 80 cc (Piaggio) till 850 cc (Gilera), och har ägt ett antal från 125 till 500 cc.

Att köra stor-scooter är som redan skrivits "olika" jämfört med en vanlig mc men också lite lika.

Lika? Ja, en tung mc. Ofta lite väl tung jämfört med vanlig mc. Bekväm. I regel stadig även i ganska hög fart. Ytterfilen på motorvägen är inget problem när du kommit upp 400-500 cc-klassen. T o m min lilla 300:a fixar mil efter mil i 120 på motorväg, rent komfortmässigt.

Olika? Ja, körställningen är i regel mer upprätt. Fötterna har du på ett "golv" och inte på fotpinnar (vilket stressar vissa, de upplever att de inte ha samma koll "med benen på golvet" - men det är en vanesak). Automat - startsnabb vid rödljus. Två handbromsar, vilket också stressar vissa, men även det är en vanesak. Packutrymmet, förstås! Väderskydd! :)

Accet i hög fart kan vara klent. Det är tunga hojar med måttlig effekt. Men automaten + vrid gör att man kan pinna på rätt duktigt på vanliga landsvägar. Jag vet att det fanns SportHojsBoyz i Göteborgstakten som blev rätt frustrerade när de inte kunde köra från en TMax på kurviga landsvägar. (Nej, det var inte jag, utan en bekant som kör mer frejdigt än vad jag gör.) 500 cc, 47 hästar i ett jämnt effektregister, ett balanserat och bra chassie och en krokig väg. Kan vara hur skoj som helst! :)
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top