Gängtätning. kommer det att hålla?

• Thread starter Thread starter k650
  • Start date Start date

k650

Guest
Jag drog av ett flertal av de härdade bultarna som håller avgaskrökarna på plats på min XN85, att borra ut dom var nära på omöjligt och man borrade snett osv....med andra ord svårt. På den ena så lyckades jag med konststycket att borra igenom bulten och borrade för långt, och kom rakt in i en oljekanal. Nu har just denna oljekanalen inget annat syfte än att "kyla" utanför avgasporten, så det är ingen livsviktig kanal. Gängade hela håletoch satte dit en stoppskruv med Loctites hydaraultätning. Blev tätt och fint, vätska ska klara 65 bar och 150 grader, vad tror ni lite mer erfarna....kommer det att hålla? Höll efter en provkörning i allafall....:)

Mja om det börjar läcka så lär det knappt droppa. Så håll koll och tummarna. Locktites vanliga gängtätning tål en helsikes massa hydraulvarianten vet jag inte.

Låter som det ser lite misshandlat ut i området där du har fixat lite, så du kanske kan kosta på dig ett par könslag runt det gängade hålet med?
Då lär ju skruven inte gå utåt i alla fall...

// JN

Låter som det ser lite misshandlat ut i området där du har fixat lite, så du kanske kan kosta på dig ett par könslag runt det gängade hålet med?
Då lär ju skruven inte gå utåt i alla fall...

// JN

Utanför stoppskruven sitter pinnbulten, ¨satte gängtätning även på den.:)

Stoppskruven kommer ingenstans, jag är mest orolig för att tätvätskan inte ska hålla tätt. Men å andra sidan så är Loctite bra grejer och den sorten jag tog är till för hydraulsystem så oljan har ingen påverkan på själva tätvätskan. Tycker att oljan och godset borde inte bli mer än 150 grader.:)

Stoppskruven kommer ingenstans, jag är mest orolig för att tätvätskan inte ska hålla tätt. Men å andra sidan så är Loctite bra grejer och den sorten jag tog är till för hydraulsystem så oljan har ingen påverkan på själva tätvätskan. Tycker att oljan och godset borde inte bli mer än 150 grader.:)

Om du är osäker så kan du ju försöka fixera det hela med Kemisk Metall. Kemisk metall skall bli så pass hårt som just vanlig metall och beständigt som en svets. Tål både höga temeraturer och olika kemiska lösningar så som bensin,oljor osv. Går att köpa på en välsorterad OKQ8 station. Det fäster på alla sorters underlag till och med på en helt slät Glasyta. Så pröva knåda ihop en massa och tryck på den på och runt den bulten, så bör du kunna köra både tryggt och säkert.

nja 150 grader låter lite lite om det är innanför krökarna och precis brevid avgaskanalen?:va

menar du att stoppskruven är klämd mellan gods och krök och kommer inte kunna skruvas ut kommer det nog inte vara någe problem.
Kommer det börja läcka blir det väll en droppe någon gång ibland.:tummenupp

Men hur blir det med värmen mellan gods och skruven?:confused:
är skruven stål och godset aluminium kan det hända att godset spricker när motorn kyls av! aluminium kyls fortare:gnissla

Om du är osäker så kan du ju försöka fixera det hela med Kemisk Metall. Kemisk metall skall bli så pass hårt som just vanlig metall och beständigt som en svets. Tål både höga temeraturer och olika kemiska lösningar så som bensin,oljor osv. Går att köpa på en välsorterad OKQ8 station. Det fäster på alla sorters underlag till och med på en helt slät Glasyta. Så pröva knåda ihop en massa och tryck på den på och runt den bulten, så bör du kunna köra både tryggt och säkert.

Nja. det är mycket svårt att få det tätt fråga alla som försökt laga generatorkåpor...
jag tror mycket mer på locktight och en bult.
Men de e jag de.

Och hade jag själv haft samma problem så hade jag svetsat..

Svetsa är svårt då man riskerar att få in smältan i oljekanalen. Det är vad ska man säga ett vanligt gängat bulthål i godset för krökarnas fästbultar och där jag borrade igenom det gängade hålets botten och kom in i kanalen. Så stoppsrkuv med tätning sitter innanför den sedan ditmonterade pinnbulten för krökarnas infästning. Så själva stoppskruven kan inte gänga ut sej en mm då pinnbulten sitten dragen mot den. Jag oroar mej mest för själv tätvätskans värmetålighet. Men den ska tåla garanterat upp till 150 grader.

kopparbricka på skruven/muttern :va

kopparbricka på skruven/muttern :va

Har tänkt i samma bana men tyvär så är godset skadat på ytan pga att borrning och slipning för att få ut den gamla avbrutna bulten.

Kan det stämma att den blåa Hylomaren tåler 300 grader?:)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti