Gängpaj oljeplugg YZF426-01

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Stod med svetsen i högsta hugg i verkstaden när damen kom lunkande moloket. Hon höll på och servade sin cross och hade lyckats dra gängpaj på oljeplugggen. Vad jag kan se är det M13 med 1,5 stigning. Det finns gäng kvar i blocket, men inte mkt.

Feltema har följande att erbjuda:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ja-och-Fett/Omgangningssats-oljeplugg-191351/

Ser ju dock endast ut som en gängtapp och en ny plugg, ingenting för att lösa själva trasiga gängorna. De säljer inte heller insatsgängor för M13. Tips på hur man löser detta utan att klyva blocket, montera motorn i bänk, borra och gänga nytt.
Gänga upp till M14?
 
Last edited:
vart hittar jag M13 1,5? Letat på nätet, men hittar bara en massa kit med 100 olika dimensioner
som är helt ointressanta
 
http://www.ebay.co.uk/itm/Time-Sert...t=Motors_Automotive_Tools&hash=item414b4b8559

Kanske kan vara nåt? Blir ju ganska dyrt om man bara behöver en, annars är det nog att borra upp till m14..


http://www.amazon.co.uk/Sealey-VS613-Drain-Thread-Repair/dp/B00DTEM23C
Kanske?

"Four sets ideal for repairing sump, gearbox and differential drain plug threads. Used to tap the damaged thread slightly oversize, then fit a new drain plug and washer."

Står dock att gängtappen är m13x1.5.. Ser ju ut som biltema-kittet..
 
Last edited:
Gänga upp till M14?
Kollade på SWEDOL. Till gängtapp M14 x 2 skulle det borrade hålet vara 12mm.
Men jag gissar att ditt hål i vevhuset numera är 13mm.
Och då känns gängtapp M15 x 1,5 rätt. För mig.
För att undvika de alltför vanliga sönderdragna gängorna.
Använd en eller två (två om det inte går att dra oljepluggen plant med botten för gängan slutar tidigt...) stålgummipackningar (tredoringar) istället för koppar eller aluminiumbricka.
Bara gå till SWEDOL med oljepluggen och be om den minsta stålgummipackningen som passar på pluggen. Brukar kosta 2kr/st så jag tar 6st när jag ändå är där hos SWEDOL.
Sedan räcker det att dra med halva vanliga momentet för det ska bli tätt.
Och för att garantera att hojen inte tappar oljepluggen, borra pluggen, och säkra den med rostfri ståltråd.
 
Last edited:
Jag skulle nog satsa på Biltemas M15x1,5-sats, som finns på länken du lagt in i inlägget.
Du får ju med plugg och allt...
Låter märkligt att en japanare skulle ha M13 från fabrik, såna obskyra märkligheter brukar fransmän vara experter på (M7 och liknande). Hojen kanske har varit med förr... och fått en M13-behandling.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top