Gängpaj i motorblocket

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Tjena!

Bytte olja häromdagen och lyckades på något sätt förstöra gängorna i blocket när jag skulle dra dit oljepluggen.
Frågan är nu om det räcker med att skaffa en gängtapp av passande mått och "fixa till" gängorna i början?
Det är bara de första "varven" precis i början som det verkar ha gått snett.
Vore ju skönt att slippa göra om hela skiten, om det är möjligt.

Tilläggas bör att jag INTE blådrog pluggen för att det gick trögt, eller att jag gängade dit den snett från början. :va
Dålig kvalitet? :näsblod
Nåja, jag bifogar en bild på hur skadan ser ut.

plugg.jpg

Tackar på förhand! :)

Eftersom gängan är ganska lång,räcker det med att rensa ur den.
Sätt dit en bricka av aluminium sen,den är mjukare än koppar.

Jag tycker det där ser rätt kört ut och skall du ha en permanent lagning så är det utbytesgäng som är melodin.

Eftersom gängan är ganska lång,räcker det med att rensa ur den.
Sätt dit en bricka av aluminium sen,den är mjukare än koppar.

Rensa ur med en gängtapp då?

Pluggen har en "inbyggd" bricka kan man säga, med en gummiring som tätning, så det borde hålla tätt ändå.

Boris har rätt,jag tittade inte så noga,ser ut som halva gängan är borta ?

Boris har rätt,jag tittade inte så noga,ser ut som halva gängan är borta ?

Nja, det ser nog bara så ut. Gängan börjar inte förän en bit in i godset, så det är som sagt bara de första två eller kanske tre gängvarven som är förstörda.
Gängan är rätt lång. Man får vrida rätt många varv för att skruva in pluggen.

Om du får problem med befintlig gänga kan du sätta dit en gängad stålhylsa i överdimension och använda en Suzuki oljeplugg M14*1,25. Sök på "Reparationssats för tändstiftsgänga" på Biltema. Jag kör med en sådan sedan flera år som är gängsäkrad med Loctite mot tråget. När man gängar upp tråget bör det vara löst så att man slipper spånor och kan avfetta ordentligt innan hylsan skruvas in och förseglas med Loctite.

Bifogat

• 18-144_l.jpg
    18-144_l.jpg
    8.9 KB · Visningar: 420
Last edited:
Kör en rensning . Och du behöver inte dra så hårt när den tätar med oring. Kan ju säkra med najtråd åxå.

Om du får problem med befintlig gänga kan du sätta dit en gängad stålhylsa i överdimension och använda en Suzuki oljeplugg M14*1,25. Sök på "Reparationssats för tändstiftsgänga" på Biltema. Jag kör med en sådan sedan flera år som är gängsäkrad med Loctite mot tråget. När man gängar upp tråget bör det vara löst så att man slipper spånor och kan avfetta ordentligt innan hylsan skruvas in och förseglas med Loctite.

Jag ska testa att rensa gängan med en gängtapp. Har inte hunnit än, men ska skaffa en M16X1,5 i morron och testa.
Det kan bli problem med att ha en annan plugg, eftersom originalpluggen är liksom "ihålig" för att hålla ett oljefilter. (se bild)

oem.jpg

36:an går alltså in i 35:an en bit, och andra änden ligger an mot något inne i motorblocket.
Så det är ju inte bara att dra dit vilken "bult" som helst.
Funkar det inte att rensa gängan får jag nog borra upp och köra timesert eller liknande. :gnissla

Omdet är ktm så vet jag hur det ser ut. Fixade med renstapp 3 gängor var boirta=inga problem. Iallafall än så länge.

Omdet är ktm så vet jag hur det ser ut. Fixade med renstapp 3 gängor var boirta=inga problem. Iallafall än så länge.

Japp, det är en KTM 525 EXC. :)
Renstapp? Är det något annat än en gängtapp? :va
Jag är helt väck när det gäller såna saker.. hehe..
Var får man tag på en sån i så fall?
Måste ju vara M16X1,5, om det är så man benämner gängan?

Japp rätt benämning. Du kan rensa med en vanlig tapp åxå . Bara se till att den Tar rakt. Är det undre silen i vevhuset? Den behöver du inte lossa så ofta. Räcker med att tappa oljan i den andra pluggen och hissa hojen lite fram.
M16*1,5 ? Har för mig att jag hade m14*1,5. Men är osäker. Ta med dig pluggen till någon järn affär. Dock är inte dom fintapparna billiga. Känner du nån som jobbar på någon industri eller mek verkstad. Då kanske någon kan låna.

Japp, det är en KTM 525 EXC. :)
Renstapp? Är det något annat än en gängtapp? :va
Jag är helt väck när det gäller såna saker.. hehe..
Var får man tag på en sån i så fall?
Måste ju vara M16X1,5, om det är så man benämner gängan?

Finns det rennstapp i den gängan? brukar bara var tändstiftsgängor och mindre gängor
Finns det så är det kanske att föredra annars prova med "vanlig" gängtapp men "ta det lungt" och känn att den går rätt så att den inte fördärvar de gängor som Du har kvar

Japp rätt benämning. Du kan rensa med en vanlig tapp åxå . Bara se till att den Tar rakt. Är det undre silen i vevhuset? Den behöver du inte lossa så ofta. Räcker med att tappa oljan i den andra pluggen och hissa hojen lite fram.
M16*1,5 ? Har för mig att jag hade m14*1,5. Men är osäker. Ta med dig pluggen till någon järn affär. Dock är inte dom fintapparna billiga. Känner du nån som jobbar på någon industri eller mek verkstad. Då kanske någon kan låna.

Japp, det är den undre, som sitter under motorn.
Det står på www.ktmparts.com när man kikar på sprängskissen att det är M16X1,5. Jag ska ta med pluggen när jag åker på jakt efter renstapp/gängtapp i morron så kan jag mäta samtidigt.

Tackar för hjälpen! :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...