Gänga kolfiber?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tja! Hur lämpar sig kolfiberlaminat för gängning? Får känslan av att kolfiber är lite för sprött för att gängas men jag kan ha fel.

Tack på förhand!
Mvh Thorped

Skulle tänka mig att kolfiber är lite för poröst att gänga i. Vad är det som ska gängas? Går det inte att sätta dit en nitmutter?

/A

När vi gjuter betong broar åt vägverket så får vi inte ha formstag av stål, vi har då kolfiber stavar som är gängade och dom håller för något grönjävligt med drag i gängorna,

Om jag inte mins fel så klarar ett kolfiber GVS stag 12 ton i drag kraft på gängan ca 16mm grovt i genomskärning, Gänggången är dock pressad under härdning inte skuren efter härdning.

skär man efteråt så kan jag tänka mej att man kan försvaga stången en del iomed att man då skär av fibrerna helatiden.

mvh

Skulle tänka mig att kolfiber är lite för poröst att gänga i. Vad är det som ska gängas? Går det inte att sätta dit en nitmutter?

/A
Det är en sak som egentligen inte har nått med hojar att göra men jag såg inget annat forum satt på kunskapen. Borde ju givetvis lagt tråden under "Överflödiga Diskussioner".
Ska gjuta mig ett datorchassi, shit hur tänkte jag... aja man kanske kan ha nytta av kunskapen när det gäller hojar också :näsblod

Ja, gjuta direkt på gängorna borde bli skitstarkt men skärande gängtappar kommer antagligen bara "luckra" upp fibrerna.

Ett alternativ kan vara att skippa kolfibret på de ställerna som ska gängas och istället bara ha epoxy där.

Last edited:
Ska gjuta mig ett datorchassi
Ett alternativ kan vara att skippa kolfibret på de ställerna som ska gängas och istället bara ha epoxy där.

Bords eller bandator? :D

För bordsbruk funkar nog till och med trolldeg. :D

Epoxiharts har alltid större dragstyrka om det är armerat! :fakta
Dvs, det blir bara sämre om du skippar kolfibrerna.

Enklast är kanske att använda ingjutningsmuttrar?
Eller gjuta in gjängstång som man sedan skruvar ut.
(Behandlade med übersläppmedel förstås. :gnissla )

/e

Det lämpar sig inte speciellt mycket att gänga.

Det normala är att gjuta/plasta in tex en alu eller titanplåt med det gängade hål du vill ha på rätt plats.

Finns gulliga klisterlappar som ser ut som kolfiber. Klä in lådan i det i stället så spar du mkt tid, tålamod och bekymmer.

Finnes säkerligen ett gäng posörer här som vet var man kan köpa dylika klisterlappar.

Eller, borra och skruva ihop delarna med mutter på insidan

Last edited:
Tänk bara på att kolfiber leder ström, så undvik damm och elektrisk kontakt mot själva fibern.

Ska du gjuta in muttrar (för gänga direkt i materialet lämpar sig nog inte), så lägg mellan ett lager glasfiber där muttrarna hamnar för att undvika galvaniskt element som kommer att försvaga övergången.

Mest generella råd, kanske inte gör så mycket om ett datorchassi inte blir så starkt.

Tänk bara på att kolfiber leder ström, så undvik damm och elektrisk kontakt mot själva fibern.
Ajfan, det hade jag helt glömt bort. :va
I så fall får det nog bli en designväv likt den här: http://www.carbix.se/product.html/designvav-bla-200-g/m2-120-m?category_id=13 ett annat alternativ är svart glasfiber...

En snabb fråga till som faktiskt är hoj-relaterad, finns det något bra material för plugg/form som kan återanvändas? Ska ge mig på att göra några fälgar i kolfiber när jag får tid.
Har tillgång till cnc-fräs om det behövs.

Kanske enklast att bara lämna hål och sen ta en nit gänga ( namn? ) och pressa fast i hålet.

Ajfan, det hade jag helt glömt bort. :va
I så fall får det nog bli en designväv likt den här: http://www.carbix.se/product.html/designvav-bla-200-g/m2-120-m?category_id=13 ett annat alternativ är svart glasfiber...

En snabb fråga till som faktiskt är hoj-relaterad, finns det något bra material för plugg/form som kan återanvändas? Ska ge mig på att göra några fälgar i kolfiber när jag får tid.
Har tillgång till cnc-fräs om det behövs.

Hejsan, tipsar om "http://www.kolfibervinyl.se/kolfiberfilm.html" , då kan du bara klistra på en tejp för att få "looken".

Om du nu nödvändigtvis vill göra en datorlåda i riktig kolfiber så är popnit-förslaget som nämnts ett bra sätt att göra gängor för att fästa saker i. Det går även att gjuta in träbitar eller annat som du sedan gängar i. Även lite tjockare skikt av kolfiber funkar att gänga i.

När du tillverkar saker med armerad plast så tänk på att använda skyddsutrustning, det är inte för skojs skull man har bra utsug/masker/handskar när man jobbar med dessa ämnen.

Och slutligen, gör för guds skull inga fälgar som du kommer att köra fort med själv.

Ja har testat å gjuta upp en framskärm te Husan i kolfiber (me förstärkning av just svart glasfiberväv, posörvarning?)... Har aldrig sett en kolfibervinyl irl men frågan e om inte den kan va mer trovärdig än svart glasfiberväv... Glasfibern saknar "djupet" som kolfibern ger...

Bara utav ren nyfikenhet. Hur hade du tänkt göra kolfiberfälgar?

Bara utav ren nyfikenhet. Hur hade du tänkt göra kolfiberfälgar?
Gjuta av ett par "vanliga" fälgar, i t ex betong alternativt cnc-fräsa ut en form i lämpligt material. Alltså gör man två halvor som man kan skruva ihop. Sen är det bara att börja laminera :) "ekrarna" vet jag inte riktigt hur man ska göra men det är mer en design-fråga än ett problem.
Och slutligen navet, tja.. det är väl bara att lappa på eller så skaffar man sig ett kolfiberrör.

Kolla upp dessa: http://www.blackstonetek.com/

Så får du kanske några tips, de är relativt ensamma på marknaden..

Tvåhalvorsättaihop-principen, jag har sett den tidigare och den är onekligen intressant iaf för serieproduktion.

2 645,1 PUND!!! (för ett eller två hjul?) shit, ja jag ska starta serieproduktion! Hutlösa priser! Kostar kanske 1/10 av nypriset att göra... Bra kolfiberväv kostar runt 200kr/m², 10 meter borde räcka till två fälgar.

Jo de vill ju få in litte deg men hutlösa pengar är det absolut inte!

200,- kr material är inte i de fälgar. Sen behöver du minst 10m per fälg. Till det behöver du en hel del epoxie, kemikalier som släppmedel + wax osv. Sen rivnings väven + diverse andra grejer för att köra vakuum.
Sen en hel del verktyg (du klipper inte kolfiber med en vanlig sax) osv. Har du aldrig gjort nåt liknande så är det mkt som ska köpas in innan.
Till det hela behöver du ett stort,varmt och rent arbetsrum med en stor arbetsbänk. Och även en bra temperung.

Att få till en form går med rätt enkla medel om man är super noggran. Men räknar ändå ngr tusen lappar till formen och avgjutningen.

Sen kommer till det hela det viktigaste över huvud taget, laminat uppbyggnaden. Till det ska du veta vilken material du ska använda. Carbon är inte likt carbon. Finns en hel del olika kolfibertrådar med olika egenskaper. Vidare sen är dem olika vävd eller även också ud.
Sen ska du få fram var vilka krafter det finns i hjulet så du vet hur du ska lägga fibrena så de ta upp kraften på rätt sätt. Även hur många fibrer det ska vara var. (få inte vara för få eller för många)
Även vilken epoxi det ska vara behöver du veta. Tex kring bromsskivan är det höga temperaturer och man behöver en epoxi som klara av detta. De epoxi kräver dock höga härdnings temperaturer som är svårt att få till i en hemmabyggd temperbox. Och även om du få till det så bli det mkt krångligt med vakuumet i de temperaturer då slangar och annat börjar smälta.

Att bygger såna saker är inte enkel! Det krävs extrem mkt tid. Första gångs kostnader är oftast mycket högt och chansen med att lyckas med den fösta produkten är väldigt liten.

Vill du fortfarande göra saker i carbon så rekommenderar jag att läsa på detta ämne först samt att börja med små enkla saker för att lära/öva sig.

Jo de vill ju få in litte deg men hutlösa pengar är det absolut inte!

200,- kr material är inte i de fälgar. Sen behöver du minst 10m per fälg. Till det behöver du en hel del epoxie, kemikalier som släppmedel + wax osv. Sen rivnings väven + diverse andra grejer för att köra vakuum.
Sen en hel del verktyg (du klipper inte kolfiber med en vanlig sax) osv. Har du aldrig gjort nåt liknande så är det mkt som ska köpas in innan.
Till det hela behöver du ett stort,varmt och rent arbetsrum med en stor arbetsbänk. Och även en bra temperung.

Att få till en form går med rätt enkla medel om man är super noggran. Men räknar ändå ngr tusen lappar till formen och avgjutningen.

Sen kommer till det hela det viktigaste över huvud taget, laminat uppbyggnaden. Till det ska du veta vilken material du ska använda. Carbon är inte likt carbon. Finns en hel del olika kolfibertrådar med olika egenskaper. Vidare sen är dem olika vävd eller även också ud.
Sen ska du få fram var vilka krafter det finns i hjulet så du vet hur du ska lägga fibrena så de ta upp kraften på rätt sätt. Även hur många fibrer det ska vara var. (få inte vara för få eller för många)
Även vilken epoxi det ska vara behöver du veta. Tex kring bromsskivan är det höga temperaturer och man behöver en epoxi som klara av detta. De epoxi kräver dock höga härdnings temperaturer som är svårt att få till i en hemmabyggd temperbox. Och även om du få till det så bli det mkt krångligt med vakuumet i de temperaturer då slangar och annat börjar smälta.

Att bygger såna saker är inte enkel! Det krävs extrem mkt tid. Första gångs kostnader är oftast mycket högt och chansen med att lyckas med den fösta produkten är väldigt liten.

Vill du fortfarande göra saker i carbon så rekommenderar jag att läsa på detta ämne först samt att börja med små enkla saker för att lära/öva sig.

Ja har aldrig laminerat nånting innan å började me framskärmen te en husaberg 650... Även om den går å använda om ja lägger ner lite tid så blev de dyrare än ja trodde samt framförallt kass... Själv e ja inte sugen på å köra på egengjutna fälgar i cf...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show