Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är en sak som egentligen inte har nått med hojar att göra men jag såg inget annat forum satt på kunskapen. Borde ju givetvis lagt tråden under "Överflödiga Diskussioner".Skulle tänka mig att kolfiber är lite för poröst att gänga i. Vad är det som ska gängas? Går det inte att sätta dit en nitmutter?
/A
Ska gjuta mig ett datorchassi
Ett alternativ kan vara att skippa kolfibret på de ställerna som ska gängas och istället bara ha epoxy där.
Ett alternativ kan vara att skippa kolfibret på de ställerna som ska gängas och istället bara ha epoxy där.
Ajfan, det hade jag helt glömt bort.Tänk bara på att kolfiber leder ström, så undvik damm och elektrisk kontakt mot själva fibern.
Ajfan, det hade jag helt glömt bort.![]()
I så fall får det nog bli en designväv likt den här: http://www.carbix.se/product.html/designvav-bla-200-g/m2-120-m?category_id=13 ett annat alternativ är svart glasfiber...
En snabb fråga till som faktiskt är hoj-relaterad, finns det något bra material för plugg/form som kan återanvändas? Ska ge mig på att göra några fälgar i kolfiber när jag får tid.
Har tillgång till cnc-fräs om det behövs.
Jag kör en Dr 650, ingen fart i den. De är dock inte tänkt att applicera dem på en speciellt stor hoj om ens en hoj med hjulen i serie.Och slutligen, gör för guds skull inga fälgar som du kommer att köra fort med själv.
Gjuta av ett par "vanliga" fälgar, i t ex betong alternativt cnc-fräsa ut en form i lämpligt material. Alltså gör man två halvor som man kan skruva ihop. Sen är det bara att börja lamineraBara utav ren nyfikenhet. Hur hade du tänkt göra kolfiberfälgar?
Kolla upp dessa: http://www.blackstonetek.com/
Så får du kanske några tips, de är relativt ensamma på marknaden..
Jo de vill ju få in litte deg men hutlösa pengar är det absolut inte!
200,- kr material är inte i de fälgar. Sen behöver du minst 10m per fälg. Till det behöver du en hel del epoxie, kemikalier som släppmedel + wax osv. Sen rivnings väven + diverse andra grejer för att köra vakuum.
Sen en hel del verktyg (du klipper inte kolfiber med en vanlig sax) osv. Har du aldrig gjort nåt liknande så är det mkt som ska köpas in innan.
Till det hela behöver du ett stort,varmt och rent arbetsrum med en stor arbetsbänk. Och även en bra temperung.
Att få till en form går med rätt enkla medel om man är super noggran. Men räknar ändå ngr tusen lappar till formen och avgjutningen.
Sen kommer till det hela det viktigaste över huvud taget, laminat uppbyggnaden. Till det ska du veta vilken material du ska använda. Carbon är inte likt carbon. Finns en hel del olika kolfibertrådar med olika egenskaper. Vidare sen är dem olika vävd eller även också ud.
Sen ska du få fram var vilka krafter det finns i hjulet så du vet hur du ska lägga fibrena så de ta upp kraften på rätt sätt. Även hur många fibrer det ska vara var. (få inte vara för få eller för många)
Även vilken epoxi det ska vara behöver du veta. Tex kring bromsskivan är det höga temperaturer och man behöver en epoxi som klara av detta. De epoxi kräver dock höga härdnings temperaturer som är svårt att få till i en hemmabyggd temperbox. Och även om du få till det så bli det mkt krångligt med vakuumet i de temperaturer då slangar och annat börjar smälta.
Att bygger såna saker är inte enkel! Det krävs extrem mkt tid. Första gångs kostnader är oftast mycket högt och chansen med att lyckas med den fösta produkten är väldigt liten.
Vill du fortfarande göra saker i carbon så rekommenderar jag att läsa på detta ämne först samt att börja med små enkla saker för att lära/öva sig.
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|