Gänga kamöverfall

SixPack

Stolt socialist i egoismens tidevarv.
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Sverige
Hoj
Ny springare :-)
Ja, då har jag lyckats med att dra sönder gängorna för en bult när jag skulle spänna kamöverfallen på min gixxer-750 97a. :huvet
Har läst att det inte är ett helt ovanligt problem på japshojar pga för svaga gängor och metriska stigningar(?) så jag hoppas att kunskapen finns här...:yoparty


Hur fixa lättast/billigast själv utan att köpa på sig för mycket onödiga prylar om man nu skulle klara sig ifrån att göra om misstaget? Räcker det med någon form av enkel gängtapp eller krävs det mer avancerade doningar (enl manualen är skruvarna av någon specialvariant och får absolut inte bytas ut mot standardskruvar, vet inte om det påverkar gängorna). Var köper man lämpligtvis utrustning (bor i Lund, jobbar i Malmö så enklast är om det finns på vanlig Mekonomen etc men jag kan alltid ta en avstickare till Biltema, Jula etc eller i värsta fall specialaffär). Måste man borra eländet? Hur ser man i sådana fall enklast till att metallspån inte hamnar på "fel plats"?

Det är en av skruvarna som sitter över kullagret för kammen (avgas) som har gått, dvs inte ett av de som sitter över glidlagren om det nu på något sätt skulle påverka valet. Ska spännas med 10Nm men trots momentnyckel ställd på 7Nm så lyckades jag dra sönder eländet ... :mad:
 
hadde jag varit dig hadde jag provat med ett samtal till närmsta motorrenoverings firma och hört vad en Helicoy gänginsats hadde kostat o montera och vad de tål. Vet att jag har fått sådana monterade i motorblock när pinbultarna var så vida pass dragna att gängorna gav sig
 
Vad hade du för momentnyckel? Billiga sådana är ju sällan sådär hemskt mycket att hänga i granen :tummenner Och har han som drog åt dom före dig använt kraftskaft så är det sak samma hur försiktig du är :(
 
Vad hade du för momentnyckel? Billiga sådana är ju sällan sådär hemskt mycket att hänga i granen :tummenner Och har han som drog åt dom före dig använt kraftskaft så är det sak samma hur försiktig du är :(

Iof inte en jättedyr momentnyckel, men dom andra gängorna kändes inte alls som dom var på väg att ge sig medans den här gav sig väldigt snabbt så jag tror nog mer på din teori om tidigare ägare :mad:

hadde jag varit dig hadde jag provat med ett samtal till närmsta motorrenoverings firma och hört vad en Helicoy gänginsats hadde kostat o montera och vad de tål. Vet att jag har fått sådana monterade i motorblock när pinbultarna var så vida pass dragna att gängorna gav sig

10Nm lär inte vara några problem för Helicoil. Dock tror jag sån sats inkl verktyg är en dyr grundinvestering, har för mig att det finns billigare system som inte är lika bra men som duger om man bara ska dra enstaka gängor.

(hojen är delvis nedmonterad och jag saknar dragkrok på bilen så helst vill jag inte frakta den till firma vilket säkert är billigare än att köpa helicoilsats själv, därav att jag letar alternativa lösningar)

Men tacksam för alla tips :yoparty
 
Last edited:
Framför allt är en tändstiftgänga åt skogen för stor! Det är väl vanliga M6 i till kamaxelöverfallen? Jag skulle hitta nån mekfirma i närheten och åka dit med en hundring och en påse bullar. Insatserna kostar inte många kronor, det är verktygen som är dyra, har det sagts mig.
 
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?CategoryID=456&CategoryType_ID=2
Recoil. Ungefär som Helicoil. 414kr för en sats för M6 på MECA. Säljs även av andra som har Lunas sortiment. Annars så ligger Helicoil i ungefär samma prisklass.

Eller så kan du ju fråga vad en motorrenoveringsfirma ska ha om du kommer in med grejjerna lösa. Skulle man komma in med en hel motor som de måste skruva isär för att kunna göra det kan det nog kosta en del. Men om du har så att de bara behöver borra, gänga och dra i insatsen så är det ju inget som kräver en massa arbetstid eller höga materialkostnader.
 
Lånar tråden lite.

Behöver också gänga upp en M6a och försöker reda ut vad jag egentligen behöver. Känns som att det vore schysst att kunna fixa sånt här utan att behöva leta upp verkstäder och baka kanelbullar att muta med :D

Hittar på sidan http://www.handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=283

ett v-coil kitt som för M6 kostar 245 kr(+moms) innehåller: monteringsverktyg, gängtapp, borr och 20 gänginsatser. Se bild:

Frågor:

1) Är detta allt jag behöver? Låter lite billigt men samtidigt matchar det ganska väl det jag hittar i en helt orelaterad tråd http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=33402
2) Hur gör man praktiskt? Lämplig borrdiam. 6.3 m.m. står det och det ingår som sagt borr vilken jag antar är rätt diameter. Börjar man borra upp till 6.3 m.m. från nuvarande (vad man nu har i en M6a, det borde ju vara över 6mm), och sedan "fräser" upp spår till v-coilen att fästa i godset med gängtappen, gör man det med vanlig hylsa+spärrnyckel eller hur brukar man göra?

Snälla, nån måste ju ha erfarenhet av sånt här, upplys mig :yoparty

Edit: bildjäveln skulle ju också med...
Edit2: + moms var det också
 

Bifogat

  • VT-5838.jpg
    VT-5838.jpg
    75.7 KB · Visningar: 118
Last edited:
2) Hur gör man praktiskt? Lämplig borrdiam. 6.3 m.m. står det och det ingår som sagt borr vilken jag antar är rätt diameter. Börjar man borra upp till 6.3 m.m. från nuvarande (vad man nu har i en M6a, det borde ju vara över 6mm), och sedan "fräser" upp spår till v-coilen att fästa i godset med gängtappen, gör man det med vanlig hylsa+spärrnyckel eller hur brukar man göra?
Ska man gänga M6 borrar man 5mm! :tummenupp
Nu ska ju ju sätta i en "mycket" större gänga än M6, iaf på utsidan av den, därav den "stora" borren! M8 är ju 6,8mm-borr, så det är väl M7,5 eller nått utanpå insatsgängan :)
 
Ska man gänga M6 borrar man 5mm! :tummenupp
Nu ska ju ju sätta i en "mycket" större gänga än M6, iaf på utsidan av den, därav den "stora" borren! M8 är ju 6,8mm-borr, så det är väl M7,5 eller nått utanpå insatsgängan :)

Poäng till dig, tänkte ju tvärtom :) (dvs inkl gängorna men borrning blir ju "luften" innanför...)


Dock kvarstår frågorna om arbetsprincipen och om paketet jag refererade till verkade ha allt som behövdes.

Frågar självfallet även när jag handlar (vilket jag tänkte försöka hinna med imorgon) men tyvärr händer det ju att dom inte har 100% koll..
 
Last edited:
Utan att vara expert så verkar det ju som att du ska:
1. Borra rent med medskickad borr.
2. Göra nya gängor med medskickad gängtapp.
3. Gänga i den nya gängan med hjälp av det där frågeteckenformade prylen
 
Från http://www.helicoil.com/products/helicoil/standard.asp

In the free state they are greater in diameter than the tapped hole into which they are installed. In the assembly operation the torque applied to the tang reduces the diameter of the leading coil and permits it to enter the tapped thread. When the torque or rotation is stopped, the coils expand with a spring-like action anchoring the insert permanently in place against the tapped hole. No staking, locking, swaging, keying, nor interference fit is required to retain HELI-COIL Inserts, thereby eliminating stress concentration in the parent material. The HELI COIL Insert automatically adjusts itself, radially and axially, to any expansion or contraction of the parent material.

Kan bara lägga till att helicoilinsatsen träs över verktyget så att den änden som har en bit gänga rakt över diametern fäster i verktygets urtag. Efter man gängat i den till lämpligt djup tar man ut verktyget och avslutar med att bryta av pinnen i mitten, som då ska vara längst in i hålet, genom att sticka in en stålpinne alternativt skruvmejsel och trycker till så att den raka gängan går av. Pilla sedan ut den med en pincett eller dammsugaren. Klart.
 
Utan att vara expert så verkar det ju som att du ska:
1. Borra rent med medskickad borr.
2. Göra nya gängor med medskickad gängtapp.
3. Gänga i den nya gängan med hjälp av det där frågeteckenformade prylen

Ok, det mesta verkar klarna. Satsen verkar innehålla det jag behöver. Borra torde vara enkelt, gänga i nya insatsgängan med verktyget likaså. Kvar är punkt två ovan, göra gängor med gängtapp. Kan man göra det med vanlig hylsnyckel/hylsa mot på gängtapp, eller måste man ha maskin eller specialverktyg till det?

T.ex. på denna instruktionsfilm http://www.youtube.com/watch?v=ee8s33nZILk&feature=related kör han med borrmaskinen även när han kör tappen, iof avstängd och drar med nyckel men han nyttjar att man med andra handen kan dra ner borr och få tryck mellan gängtapp och plåt som gängas (eh, se filmen och ni fattar vad jag menar), går det att fixa med vanlig hylsnyckel eller blir gängorna dåliga om man inte får ett jämt tryck nedåt?
 
Själv hade jag rekommenderat att lämna in till en metallverkstad. Gjorde vid samtliga mina överfall för en billig peng för ca 6mån sedan. Snackade snällt med en jag lärde känna och han gjorde ett kanonjobb.

Tillverkade ett alu-stycke som överfallen passade helt 100 i, sen borrade han upp samtliga i en svärv. De nya gängorna är grymt mycket starkare än orginal alu. (totalt kostade detta mig ca 700spänn, dock en vettig kontakt)


EDIT: ser att vi bor typ i "samma land" skåne. Vill du så PM:a mig så kan jag kolla om han är sugen på ett jobb till.
 
Ok, det mesta verkar klarna. Satsen verkar innehålla det jag behöver. Borra torde vara enkelt, gänga i nya insatsgängan med verktyget likaså. Kvar är punkt två ovan, göra gängor med gängtapp. Kan man göra det med vanlig hylsnyckel/hylsa mot på gängtapp, eller måste man ha maskin eller specialverktyg till det?

T.ex. på denna instruktionsfilm http://www.youtube.com/watch?v=ee8s33nZILk&feature=related kör han med borrmaskinen även när han kör tappen, iof avstängd och drar med nyckel men han nyttjar att man med andra handen kan dra ner borr och få tryck mellan gängtapp och plåt som gängas (eh, se filmen och ni fattar vad jag menar), går det att fixa med vanlig hylsnyckel eller blir gängorna dåliga om man inte får ett jämt tryck nedåt?

nejdå gängtappen kommer dra sig själv ner när den väl har fått grepp du kan använda en blocknyckel om du så vill, men inget jag skulle rekomendera.

http://www.diesella.dk/Svängjärn-624.aspx Gängtapps hållare
skulle jag dock rekomendera
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top