Gäller trafikförsäkringen; ostrypt mellanhoj?

Kevve

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2011
Hoj
KTM 690 Duke -08
Hej!

Är ny här på forumet så klandra mig inte alltför mycket om jag lagt tråden fel eller om det redan finns en tråd som denna, hade lite svårt att hitta någon iaf, here it goes.
Jag kör som sagt en "halv"strypt r6a nu. Har strypningen i insugen men inte throttelstoppet på för närvarande. Tänkte att vid olycka ska det gå snabbt att fixa så det inte ska bli något krångel med försäkrningen.
Men nu har jag börjat tröttna på att min stackars r6a inte kan ge mig det den egentligen vill och funderar på att ta ut brickorna men min fråga är att slutar trafikförsäkrningen att gälla isf? Om jag skulle t.ex krocka med en bil eller att jag blir påkörd, får jag ingenting betalt i något utav fallen och måste till och med betala skadorna på bilen helt själv om jag skulle råka köra på någon?

Mvh Kevin

Trafikförsäkringen gäller alltid. Har du däremot halv/hel så kan det bli kris om dom ser att du ändrat.

Hej
Har du rätt körkort för fulleffekt annars kan man tänka sig att det blir olovlig körning och svårt med försäkringen.
Bäst svar får du om du läser försäkringsvillkoren.
Fredrik

Bilsport & MC gör det ganska klart:
Om reglerna inte uppfylls kan ersättningen sättas ned till 0 kr vid en skada.

Men som sagt, trafik skyddar ju motparten så den faller väl alltid ut. Frågan är bara om försäkringsbolaget kommer med efterkrav?

Som en parentes a'la Off Topic.
En bekant som skulle sälja hojen hade försäkringen 50+ men köparen var ju inte ens 30. Men det var OK för försäkringsbolaget om man ringde och talade om förutsättningarna, så kunde dom göra ett undantag för en "provkörning". Så dom verkar ju inte vara omöjliga att göra med.

Hej
Har du rätt körkort för fulleffekt annars kan man tänka sig att det blir olovlig körning och svårt med försäkringen.
Bäst svar får du om du läser försäkringsvillkoren.
Fredrik
Nej, det är det som är trixet, har bara begränsad, och det låter ju ganska dumt att man skulle kunna få ut försäkringspengar om man kör olagligt, men det är mest motparten jag oroar mig för, skulle inte ha råd att betala en bilreperation om man skulle bli återbetalningsskyldig eller något. :död

Nej, det är det som är trixet, har bara begränsad, och det låter ju ganska dumt att man skulle kunna få ut försäkringspengar om man kör olagligt, men det är mest motparten jag oroar mig för, skulle inte ha råd att betala en bilreperation om man skulle bli återbetalningsskyldig eller något. :död

Inte råd med en bilreparation? Det är väl det minsta man oroar sig för.

Tänk om du skadar personen för resten av livet och blir skyldig miljoner? Det är det man ska oroa sig för.

... Tänkte att vid olycka ska det gå snabbt att fixa så det inte ska bli något krångel med försäkrningen...

Du tycks dock inte tänka på att det kan vara jäkligt svårt att fixa hojen från sjukhussängen och att bärgarn kör den direkt till skroten, där försäkringsbolagets representant sen inspekterar den...

Hej
Jag tycker du ska ta dig en rejäl fundrerar över det här.
1.Du har ingen behörighet att framföra en fulleffekthoj
2.En sketen bilreparation är småpotatis.Tänk om du kör på ett barn.DET ska du leva med hela livet. Räkna med att få äta nudlar resten av livet.
3.Tänk om du skadar dig själv.Varför ska vi andra betala för dina skador när du kör ett fordon som du inte har behörighet för? Vill du betala för körkorslösa som orsakar olyckor?

Fredrik

2.En sketen bilreparation är småpotatis.Tänk om du kör på ett barn.DET ska du leva med hela livet. Räkna med att få äta nudlar resten av livet.
Nudlarna är nog ok jämfört med att gå på begravningen, eller hälsa på ungen på sjukhuset när han lär sig hur permobilen fungerar...

En fråga i samma ämne, jag har bara AB-kort, är det ok om jag lånar en polares långtradare och kör runt med? Jag kan ju köra bil och har sett hur man kör lastbil, iaf när jag har legat bakom dom på motorvägen.

Okej, tack för svar, dock lite mer negativitet än vad jag hoppats på men förstår er poäng.
Har övervägt ett antal gånger men för nu så får brickorna sitta i.
Men fixa hojjen på plats lär man verkligen hinna innan bärgaren kommer, dock svårt om man man ligger alldeles för skadad bredvid. Det är 4 skruvar totalt.

Menmen, tack för svar och tankeställare.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra