Gäller försäkringen?

*TZR91*

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
nope.. Såld
Ska skaffa mellanklass till sommaren men orkar inte köra strypt och har därför en liten fråga..
Får man ut någon ersättning om man kör en 25kw-reggad mc ostrypt med mellanklasskort och krockar?
Har hört att vissa bolag inte bryr sig om den är strypt eller inte eftersom dom alltid försäkrar utifrån ursprungseffekten
Jag vet att det finns trådar om detta redan, men jag får ingen klarhet i saken..

*TZR91* skrev:
Ska skaffa mellanklass till sommaren men orkar inte köra strypt och har därför en liten fråga..
Får man ut någon ersättning om man kör en 25kw-reggad mc ostrypt med mellanklasskort och krockar?
Har hört att vissa bolag inte bryr sig om den är strypt eller inte eftersom dom alltid försäkrar utifrån ursprungseffekten
Jag vet att det finns trådar om detta redan, men jag får ingen klarhet i saken..

Har du inte fått klarhet i de trettioelva andra trådarna så lär du inte få det i denna heller... :rolleyes:

Varfor skulle din forsakring galla om du inte har korkort for hojen? Om du krockar och de kommer pa att du kor olagligt sa far du betala din egen hoj och motpartens fordon.
Jag ar inte intresserad av att min forsakring ska sponsra din bara for att du vill kora olagligt.
(saknar nagra svenska bokstaver pa tangentbordet just nu...)

Trafikförsäkring gäller alltid. Vare sig du är full, inte har körkort, körde för fort etc. Sen vad din självrisk blir samt om du får ut något på t.ex. helförsäkring är en annan historia.

HanneZ skrev:
Trafikförsäkring gäller alltid. Vare sig du är full, inte har körkort, körde för fort etc. Sen vad din självrisk blir samt om du får ut något på t.ex. helförsäkring är en annan historia.

Det är nog inte riktigt sant, försäkringsbolaget betalar men kräver tillbaka åtminstone en del om du saknar körkort, är full eller blir dömd för vårdslöshet

enhjuling skrev:
Det är nog inte riktigt sant, försäkringsbolaget betalar men kräver tillbaka åtminstone en del om du saknar körkort, är full eller blir dömd för vårdslöshet

Precis! Andras skador, såväl personliga som egendom, ersätter bolagen men kräver dig på ersättning då du som sagt inte har förarbehörighet för det fordon du framförde vid olyckan. Vårdslöshetbiten tror jag är lite mer tveksam, men det beror säkert på vad man har gjort och så. Men rattonykterhet och olovlig körning sätter försäkringen ur spel kan man säga. Gäller troligtvis samtliga bolag!

enhjuling skrev:
Ja... höjd självrisk med andra ord...

HanneZ skrev:
Nä det har du fan rätt i låt killen köra!
Jag har vart full försäkrad, mitt liv e tamejfan...ja mer eller mindre över med det jag gillar o jobba med iaf!
Handleden o ryggen e slut!... skadorna.. det var värt 68k varav mina ärr 20k.... seriöst! :3freak
E lugnt blir stel opererad i handleden om ca 3-5 år för då har den gett upp!
Den e bara funktions hindrad till 4% :huvet :huvet :huvet
Thank you F bolagen thank you!
Dem e snabba o ta betalt för försäkringar men skall man sedan ha något tillbaks! :3freak
Ja ni dom varit med ni vet!
Köper jag en fabriks ny 06 nu!
Betala hel nä fan det tjänar man in på 1-3 år jämfört med o klota o på något sätt och förstöra kroppen

är motparten inte vållande vid en olycka så är det inte ens säkert att de kollar upp om hojen är strypt. Om du är vållande så kollar de nog troligast upp sånt då de gärna vill slippa undan att betala ut ersättningar.

enhjuling skrev:

Ja de kräver dig på 2kkr i självrisk istället för de vanliga 1kkr.....

För att samanfatta:
Din trafikförsäkring täcker oavsett vad du gör
Din helförsäkring täcker inte dvs skall du plocka strypningarna kör halv/trafikförsäkrat.

Kan handla om betydligt mer än en dubblering av självrisken. När jag hade tennab (SUSAB) så hade de i stort sett fria händer att sätta självrisken på trafikdelen om man inte följde deras avtal dsv nykter, körkort etc...

/Urban

Borsiin JR skrev:

För att samanfatta:
Din helförsäkring täcker inte dvs skall du plocka strypningarna kör halv/trafikförsäkrat.

sir Urban skrev:
Kan handla om betydligt mer än en dubblering av självrisken. När jag hade tennab (SUSAB) så hade de i stort sett fria händer att sätta självrisken på trafikdelen om man inte följde deras avtal dsv nykter, körkort etc...

/Urban

Ja men på de stora bolagen IF Folksam och TH står det tydligt i avtalet vilken självrisk som gäller på trafikdelen om man har kört berusad utan körkort etc....

Sist jag kollade låg dessa självrisker på 1000-4000 (4000 var en avstickare vanligast var 2000)

Borsiin JR skrev:

För att samanfatta:
Ojdu... Det va uppe ett fall på tv där bolaget krävt en som kört onykter på allt vad dom fått betala ut. Det betyder gissningsvis att han aldrig kunde hamna på + mer i hela sitt liv.

Många kör utan strypningar i och dom flesta klarar sig... Men om det väl smäller och du åker dit på de så kan du åka dit hårt. Ett scenario är att du skadar någon annan som behöver hjälp resten av livet, då är du tvärrökt. Ett annat är att du skadar någon som får mindre besvär resten av livet, då får du betala några hundra tusen...

Trafikförsäkringen kanske gäller, men inget annat. Så om du krockar blir det dyrt! Olovlig körning i och med att du inte har körkort för hojjen, och det värsta av allt: Ingen här kommer att tycka om dig p.g.a att du kostar oss pengar!

Mvh/Eas

bsajanne skrev:
Om du krockar och de kommer pa att du kor olagligt sa far du betala din egen hoj och motpartens fordon.

Gojja, du har fel. Trafikförsäkringen gäller alltid, förutom vid rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik

Eas skrev:
Så om du krockar blir det dyrt!

Klargörning; Det blir dyrt om du har en dyr hoj. Bmw´n du körde in i betalas genom trafikförsäkringen

Det mumsigaste är att trådstartaren ska köra olovligt på grunderna att han inte ORKAR köra strypt.

Fuck yeah!

Det finns dock tre alternativ. Eller fyra, om man är jävligt dum.

1. Man kör med 25 kW som man ska göra vid A-begränsad.

2. Man kör inte alls.

3. Man kanske kör ostrypt men man whinar inte runt och tjötar om det vitt och brett på ett forum, typ, änna.

4. Man kör med 25 strypta pappers-kW (fulleffekt, givetvis autlaw) på en skenad R1 och är galet hormonstinn och tror att man absolut inte kommer att vurpa bara för att man har kört moppe/cross. Dessutom whinar man när försäkringsbolaget inte betalar ut några pengar. DESSUTOM, igen, är man så urbota dum och snackar om det vitt och brett på ett forum, typ, änna.

Välj själv.

HanneZ skrev:

Enligt körkortsboken gäller INTE trafikförsäkringen om du kör full

HanneZ skrev:
Ojdu... Det va uppe ett fall på tv där bolaget krävt en som kört onykter på allt vad dom fått betala ut. Det betyder gissningsvis att han aldrig kunde hamna på + mer i hela sitt liv.

Många kör utan strypningar i och dom flesta klarar sig... Men om det väl smäller och du åker dit på de så kan du åka dit hårt. Ett scenario är att du skadar någon annan som behöver hjälp resten av livet, då är du tvärrökt. Ett annat är att du skadar någon som får mindre besvär resten av livet, då får du betala några hundra tusen...

Enl trafiksadelagen får inte självrisken i trafikförsäkringwn överstiga 1/10 basbelopp vilket 2005 är 39400, vilket betyder att man max kan tvingas betala 3940kr i självrisk.

21 §
Förbehåll om rätt till återkrav från fysisk person får för varje
skadehändelse göras gällande med högst en tiondedel av det basbelopp
enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring som gäller för det år
skadehändelsen inträffar. Lag (1981:1197).

Sen tycker jag dock att det är förkastligt att köra med en hoj man inte får framföra men skräckpropaganda med att man kan bli skuldsatt resten av livet är inte rätt väg att gå för att stävja detta.

Ljunghusen skrev:
Enligt körkortsboken gäller INTE trafikförsäkringen om du kör full

Körkortsboken har fel du kan köra full utan körkort och invadilisera någon och ändå tvingas betala max 3940 kr. OBS så länge fordonet är trafikförsäkrat andra regler kan gälla om du kör ett oreggat fordon då trafikskadeföreningen går in.

hållundan skrev:
Det mumsigaste är att trådstartaren ska köra olovligt på grunderna att han inte ORKAR köra strypt.

Fuck yeah!

Det finns dock tre alternativ. Eller fyra, om man är jävligt dum.

1. Man kör med 25 kW som man ska göra vid A-begränsad.

2. Man kör inte alls.

3. Man kanske kör ostrypt men man whinar inte runt och tjötar om det vitt och brett på ett forum, typ, änna.

4. Man kör med 25 strypta pappers-kW (fulleffekt, givetvis autlaw) på en skenad R1 och är galet hormonstinn och tror att man absolut inte kommer att vurpa bara för att man har kört moppe/cross. Dessutom whinar man när försäkringsbolaget inte betalar ut några pengar. DESSUTOM, igen, är man så urbota dum och snackar om det vitt och brett på ett forum, typ, änna.

Välj själv.

Det där med "orka" köra ostrypt kanske inte var rätt ordval, sorry.. utan jag bara funderar på vilka följder det kan ge att åka ostrypt, om man nu skulle vilja göra det..

Eas skrev:
Trafikförsäkringen kanske gäller, men inget annat. Så om du krockar blir det dyrt! Olovlig körning i och med att du inte har körkort för hojjen, och det värsta av allt: Ingen här kommer att tycka om dig p.g.a att du kostar oss pengar!

Mvh/Eas
Jag anser han kostar lika mycket pengar om han krockar med strypningarna i.Ärligt talat skiter jag fan i om han kör ostrypt :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman