fzs vs vfr

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
En kamrat till mig funderar på att göra ett hojbyte.Han vill sitta mera bekvämt än sportigt men vill för den delen inte kompromissa på pulvret allt för mycket. Valet har nu kommit till Vfr 800 v-tech lr en fzs 1000 fazer. Nå sh vilken av dessa kommer han bli mest nöjd med? Han ämnar köra lite bana med hojen men satsar inte på att bli en ny Rossi.

vfr:en är inte jättekul på bana iom att den har kombi-bromsar, servicen är väll dyrare med, komplicerad ventiljustering (v-tecen ). Annars e den go och ljudet är ju bra mycke tuffare än på fazern

Vfr:n varje dag. Mycket roligare/råare karaktär, lite "sportigare touring" (fzs är lite väl upprätt) och som tidigare talare sa: SNYGGARE!

Skulle nog inte oroa mig för servicen heller. Väljer man själv, så behöver ventilerna på en vfr bara ställas en gång efter "inkörning".

Mina åsikter.

Så vfr:n är den snyggare och billigare av dessa.Finns det ingen som tycker fazern har någon annan fördel mot Vfr:n?

Så vfr:n är den snyggare och billigare av dessa.Finns det ingen som tycker fazern har någon annan fördel mot Vfr:n?

Jag kan bara jämföra med vfr 750 -94 som jag hade före Fazern jag har nu.
Vfr är väl lite mindre blåsig om man skall köra touring. Annars slår fazern vfr på alla punkter. Har kört båda på bana och fazern är riktikt bra och den har kraft som slår vfr lätt. Lite dyrare i försäkring men det är värt varenda krona. Sedan så är ju smaken som baken om snygghet. Jag tycker att fazern utstrålar brutal kraft vilket den har :). Annar så var jag väldigt nöjd med VFR.

Du polarn' - jag har en exkollega som suktar efter ducce, som råkar sitta på en 04 vtec-viffer i silver (i skick som ny)...

Jag gillade min 99 vfr, mysigt ljud, behaglig körställning - men ogillade den på krokig väg, den var lite svampig, Millen är som en skalpell i jämförelse (men betydligt mera otrevlig på långtur).

/J

Du polarn' - jag har en exkollega som suktar efter ducce, som råkar sitta på en 04 vtec-viffer i silver (i skick som ny)...

Jag gillade min 99 vfr, mysigt ljud, behaglig körställning - men ogillade den på krokig väg, den var lite svampig, Millen är som en skalpell i jämförelse (men betydligt mera otrevlig på långtur).

/J

Mille rules! :yoparty Det är inte jag som skall byta hoj jag är både för fattig och snål för att byta samt att jag lägger mig för ofta för att det skall vara värt det:D

Vad vill din kompis ha för sin 04:a?

Jag kan bara jämföra med vfr 750 -94 som jag hade före Fazern jag har nu.
Vfr är väl lite mindre blåsig om man skall köra touring. Annars slår fazern vfr på alla punkter. Har kört båda på bana och fazern är riktikt bra och den har kraft som slår vfr lätt. Lite dyrare i försäkring men det är värt varenda krona. Sedan så är ju smaken som baken om snygghet. Jag tycker att fazern utstrålar brutal kraft vilket den har :). Annar så var jag väldigt nöjd med VFR.

Nu börjar det bli lite mer "kött på benen" Tack för den fina jämnförelsen !:)

Last edited:
Mille rules! :yoparty Det är inte jag som skall byta hoj jag är både för fattig och snål för att byta samt att jag lägger mig för ofta för att det skall vara värt det:D

Vad vill din kompis ha för sin 04:a?

Jag mailade en länk till denna tråden, får se om han är på hugget, vet att han fick något fuktigt i blicken när vi var på BKK på Hälla och såg en svart sådan ducce sport 1000 (vem fick inte det för övrigt...), och har tjötat caferäser sedan dess. :)

Just nu känns det väldigt långt bort med svettiga skinnställ, men jag lär nog ut och sitta en stund på Millen idag. :D

/J

Tycker det är lite äpplen och päron...Fazern är en halvnaken muskelhoj, VFR en sportsporttouring....:)

Fazern är i mitt tycke tveklöst den mer "köttiga" av de två även om R1-motorn är fetingsnöpt. Hyggligt kvickstyrd, rätt hög, upprätt körställning och kåpa med mest kosmetisk funktion. Linjespelet är klassiskt (eller omodernt om man är lagd år det hållet...)

Något mer allsidigt än VFR får man ju leta efter, en hoj som är irriterande svår att tycka illa om. Och däri ligger problemet för mig...den är lite klinisk...som en Passat liksom. Motorn är ok men inte mer (ska sägas att jag bara kört en --00 och en -08, det kanske finns årgångar som har en helt annan karaktär), tycker den saknar ordentlig knuff. Som touringhoj är den överlägsen Fazern och på bana...ja det beror som alltid på piloten.

Och Millen....ja den spelar i en helt annan liga...:yoparty

mina två cent

Vfrfazer

Har en Fazer1000 och kört en del på VFR, och jag är egentligen en Honda fan.
VFR är som någon sade lik en en Passat, V70 eller ngt annat lagom bra lagom snabb men ganska tråkig....... FZS är också ganska lagom i sitt utseende och karaktär, passar bra för touring, sport och nöjesåkning på bana precis som VFR. Båda har utmärkt kvalitet.

Jag rekommenderar FZS1000 FAZER.
Men motor avgör helt, det är betydligt mer kraft i FZS vilket gör den rejält trevligare både på bana och gata. Sedan är körställningen rymligare och mer avslappnad.

Rekommendation för sportigare förare:
Byt till ett rakare och lägre styre så ni får mer vikt över framhjulet. (orginalstyret är som på en gammal damtralla, helt knasig vinkel)
Diverse kåpglas finns i massor av utföranden. (jag använde orginal vid touring och ett lägre Yamma orginal normalt när jag inte långtourade)
När jag satte på Öhlindämpare bak och Öhlin fjädrar fram så blev den stabilare vid bankörning, men inte speciellt stor skillnad vid "normal" gatkörning.
Jag hade Akra slip-on, Dynojet, KN-filter, 2 kugg mer bak, pkt-hållare, Pazzo broms/kopplingsgrepp, tail tidy etc

Den var till salu i höstas men behåller nog den som touring/gathoj fast jag skaffat en "riktig" sporthoj, just för att den klara nästan allt.......endast vid inspirerad bankörning behöver jag ngt annat.

Kan eventuellt säljas om ngn visar intresse och pengar, annars blir den kvar i familjen ett tag till.

Last edited:
vfr åker man riktigt gott länge på + riktigt bra bromsar med abs,, tycker man åker lika bra på fazern + R1ans motor är skön!:tummenupp tycker fazern ser tuffare ut.. svårt val kan tänka mig bägge cyklarna

Kan inte säga annat än VFR!!!!.....jag har ju inte provat fazer......
Han har ingen R1 att byta med?.....

vfr:en är inte jättekul på bana iom att den har kombi-bromsar, servicen är väll dyrare med, komplicerad ventiljustering (v-tecen ). Annars e den go och ljudet är ju bra mycke tuffare än på fazern

CBS-Bromsarna är väl ingen nackdel på bana för oss dödliga?

Personligen har jag då inte upplevt några negativa effekter av CBS på bana, antar att det beror på hur avancerad pilot man är...

Kan inget on Fazern men Viffern har ju funnits med sen mitten av 80-talet och motorn är väl mer eller mindre känd som världens bästa Mc-motor. (Syftar inte på effekt) Långfärdsegenskaperna är ju oxå utmärkta,och nog har jag sett Vfr på bana där det går bra fort.

Last edited:
CBS-Bromsarna är väl ingen nackdel på bana för oss dödliga?

Personligen har jag då inte upplevt några negativa effekter av CBS på bana, antar att det beror på hur avancerad pilot man är...

Kan inget on Fazern men Viffern har ju funnits med sen mitten av 80-talet och motorn är väl mer eller mindre känd som världens bästa Mc-motor. (Syftar inte på effekt)

CBS-bromsarna är skitbra på bana och landsväg.
Hade en -99 XX och var helt nöjd, en enda gång på gata låste bakhjulet över ett väldigt tvärt krön med kurva där jag fick tokbromsa för en bil på felsida av vägen...... Sladdade ganska odramatiskt in i vissa böjar på bana ibland.
Värre var det med kåpor och motorblock som skrapade i marken pga relativt dålig markfrigång.

Men när man bromsar så hårt att bakhjulet vill lätta från marken så låser det och släpper ut cykeln i sladd om man påbörjat nedlägget.
Antingen är det skönt och ser fränt ut i ingångarna på kurvan eller så kan det gå helt galet men då tror jag att man verkligen klantat till det som förare.
Överlag så är det riktigt bra system för all gatåkning.

CBS-bromsarna är skitbra på bana och landsväg.
Hade en -99 XX och var helt nöjd, en enda gång på gata låste bakhjulet över ett väldigt tvärt krön med kurva där jag fick tokbromsa för en bil på felsida av vägen...... Sladdade ganska odramatiskt in i vissa böjar på bana ibland.
Värre var det med kåpor och motorblock som skrapade i marken pga relativt dålig markfrigång.

Men när man bromsar så hårt att bakhjulet vill lätta från marken så låser det och släpper ut cykeln i sladd om man påbörjat nedlägget.
Antingen är det skönt och ser fränt ut i ingångarna på kurvan eller så kan det gå helt galet men då tror jag att man verkligen klantat till det som förare.
Överlag så är det riktigt bra system för all gatåkning.

Oj ! Du hade duktigt med kunskap om dessa hojar! Tackar för dina visdoms ord:)
Man kan alltid lita på att någon här på sh sitter inne med kunskap och erfarenhet:tummenupp

FZS är en bra och trevlig hoj. VFR en lika så.
Men det är två helt skilda hojar. Tyckte Gamma sammanfattade det hela bra.

Den som klagar på CBS har nog aldrig kört en hoj med det. Jag kör hårt och inspererat med min VFR och har då aldrig upplevt något negativt, jag har då haft mer bekymmer med motorbromsen när man växlar ner. Tvåan och fullt avslag dumpa ut kopplingen låser däcket.
Prestandan är som en 600R hoj (rakt fram) från 0 upp till toppfart. Dock "lite" tyngre att kasta runt.
Men med styvare gaffel, däck med brantare profil så blir hojen som rena rama räsern i jämförelse mot orginal. Vissa skickar även upp gaffeln 5mm i kronan. Inget jag vill göra då jag inte vill försämra markfrigången.
Dock så hänger inte bakfjädringen med, antingen för mjuk eller för hård och studsig. Någonstans i mina drömmar ligger Öhlins runt om.

Får låta Gamma provköra min någon dag så har han ännu bättre koll i framtiden. :) För du har väl bara kört den äldre VFRen 94-97 och XXen.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage