fzr600-89 som inte vill starta.

KESO

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
.
Nu börjar jag bli less på min cykel(fzr 600-1989 he Usa import). Gjorde misstaget att köpa skiten i juli med en redan varmkörd motor( det misstaget kommer man inte göra om).

Problem som har varit och är: när jag köpte den så gick den knappt igång när den var kall och saknade tomgång tills den blev varm. Sen gick den bra. Efter ett tags användande ville den inte starta alls utan startgas, men med gas så startade på direkten, men som vanligt så saknades tomgången tills den blev varm. Nästa steg var att den inte startade alls.

Jag har bytt bränsle filter, bytt stift, gjort rent förgasaren kollat slangar, tändkablar, kontakter etc. Nu får den iaf soppa när man försöker starta, det formligen sprutar när man försöker springa igång den. Jag har kollat om den har gnista och det har den även om jag inte vet om den är tillräcklig? hur starkt ska det egentligen lysa? Pillade lite på jordningen till spolarna en dag när jag meka lite och då gick den faktiskt att springa igång, men det var tydligen en engångs företelse, fungerade inte idag.

Vad har den för hicka:confused: , kan det vara för svag gnista(spolarna?) eller är det ventilerna eftersom den går bra när den är varm och till och med startar snällt då.

Hjälp!

Jag tror på ventilerna iom att den går när den är varm och går mindre när den är kall.

tjena keso!!
kan någon kunnig hjälpa denna stackare så vi kan åka lite innan det hemska vita, kalla och blöta kommer!
själv har man verkligen tummen mitt i handen tyvärr....

Hjälper det om du hänger på lite starthjälp till batteriet?
FZR 600 (iaf min) har en tendens att tjura rejält om spänningen över batteriet sjunker för mycket när startmotorn går igång.

Testa detta:
* Av med tankkåpan och ur med luftfilter.
* Dra startkablar från ett bilbatteri och fäst (-)-polen i ex bromspedalen.
* Se till att choken inte är i.
* Spraya nu snabbt ett par duschar startgas i luftboxen, tryck (+)-polens startkabel mot (+)-polen på hojens batteri UTAN att nudda ramen !!!!! och starta upp motorn (bör starta nu, kan ev behövas lite vridande på gashandtaget).
* Ta bort startkablarna så fort motorn är igång
* Mät spänningen över batteriets poler. Måste vara runt 13,5V runt 2500rpm. Ligger den på 12,X volt har du en trasig laddningsregulator.

Har testat med startkablar från bil plus startgas direkt ner i förgasaren, det fungerade för ett tag sedan(då fick den inte soppa), fast den hade ändå ingen tomgång. Nu är det helkört(fast den får soppa & gnista) att försöka starta den med batteri när den är kall. Det enda som fungerar ibland är om man tar ur stiften torkar rent kör runt motorn lite med stiften urtagna, då kan det ibland gå att springa igång den :5sure

Justera ventilerna, troligtvis har du inga ventilspel alls.
Om det är så går det några hundra mil till och du måsta justera igen, alt. Byta till nya ventiler.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT