FZR 1000 går bara på fullgas...

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
:mad: FZR går bara på fullgas efter 2 års stillestånd

Efter att inte ha använts på två år skulle hojen startas inför sommaren. Yamaha FZR 1000 -89. Den startade på choke men gick riktigt dåligt. Utan choke la motorn av. Drog man på lite gas la motorn av, men drog man på rejält med gas varvade den upp. Provkörde och märkte att någonstans ovanför halvgas börjar motorn fungera, innan är den stendöd. Den går dock på tomgång om choken används, men går då rejält orent.

Jag har provat:
Bytt bensin, soppafilter, luftfilter och stift.
Öppnat botten på förgasarna, skruvat loss munstyckena och blåst rent.
Det finns gnista på alla stift, om man startar med grenröret borttaget eldar det ur alla utblås men ganska oregelbundet.

Vad kan det vara för fel? Hösten är ju nära nu, ska jag hinna få hojsommar jag också?

Kan det möjligen vara exup-ventilen i avgassystemet som kärvat fast och/eller att dess vajrar gått av? Det kan få motorn att gå som en riktig kratta.

Att lämna en hoj över vintern med soppa i förgasarna är ingen hit. Det blir avlagringar i förgasarna. Jag tömmer alltid förgasarna innan vinterförvaring och varje vår så puttrar sedan hojarna igång snällt efter några få varv på startmotorn. :) Grannen gjorde inte så i vintras och fick skruva desto mer i sommar.

Bli inte förvånade om en annan person börjar ställa frågor och svara på era kommentarer.

Det är en kompis som nyss har reggat sig som har dessa funderingar och inte fick börja skriva frågor i forumen direkt...

Mao inte jag som har dessa funderingar :D
Men tack för snabba svar...

Vad bråkar ni om? det är väl perfekt! Plocka bort gashandtaget och sätt dit något mer lämpligt att hålla i sig i så kör ni på dödarknappen i stället.

rött, rött, rött, rött, gult, ON!

Har du kollat ventilspelen? om du har kollat gnista på alla stift och rengjort både hög- och lågfartsmunstyckena och flotörhuset i förgasare ordentligt så får du kolla vägarna för bränslet in till motorn. Om det inte är problemet kan det ju i alla fall vara bra att kolla.

Exupen är inte längre närvarande då tidigare ägare monterat Vance&Hines SS 4-1helsystem.
Jag har inte kollat ventilspelet, men när hojen ställdes in i garaget gick den bra.
Jag gör som föreslaget en riktigt grundlig rengöring av förgasarna.
Är det någon som vet om det brukar gå sönder packningar/membran osv? Insugsgummin har jag nya.

Ultraljudstvätta förgasarna, kolla flotörnivå och flotörnålar är mitt tips..

Bränslepumpen brukar lägga av efter en så där 20 år.
Isåfall kan den fungera hyfsat på full tank. Lägg handen på pumpen och känn efter om den går eller ej.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman