Fz1 eller mt-09

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
08 Yamaha FZ1
Tjabba !

Är på jakt efter en nakenhoj till sommaren.
Har snöat in mig lite på fz1, men när jag var in till en handlare så rekomenderade han mt-09 istället alla dagar i veckan. Har inte kört en sådan, så jag funderade på om han har rätt, eller om han bara vill sälja en sådan istället för att han inte hade några fz1'or inne.

Så är det någon här som sitter med erfarenhet av båda?
Fördelar nackdelar med de olika?

fz1 har större motor och mer hästkrafer.
mt-09 är lättare och modernare.

Så jag har svårt att vet vad man skall satsa på, så tips och råd uppskattas.

MT-09 är sverige mest sålda motorcykel 2015. 406 köpare har inte fel, eller? ;)

mjo, vet dock inte om det säger så mycket... :) plus att det är ju kul att vara lite annorlunda :)

Jag är själv eventuellt på jakt efter en Mt09. Ska provköra den när säsongen börjar. Mitt tips är att provköra, är alltid det bästa sättet att avgöra om man gillar en hoj.

jo, det är ju det bästa...
Men tänkte om det var någon som redan hade gjort det och hade några åsikter.

Fz1 har jag aldrig testat, men MT-09 körde jag under en vecka i Spanien förra året. Underbar motor och generellt en trevlig hoj. Dock har den två begränsningar som gör att jag själv inte skulle välja just den hojen. Det ena är en väldigt ryckig insprutning (sägs vara åtgärdat på senaste årsmodellen) och det andra är ganska svampig framfjädring som gör att man får dålig känsla/precision vid främst utgången ur kurvor. Går förstås att byta framgaffeln, men då går ju också priset upp och blir jämförbart med andra dyrare och väldigt kompetenta hojar.

var inställd på att köpa en fz1 för ett par månader sedan, men kollade även lite på mt-09.

dom som kört båda säger som tidigare nämnt att mt-09an rycker som tusan pga insprutningen samt har riktigt kass fjädring. fz1an ska va betydligt stabilare men väger också bra mycket mer.

är du enbart insnöad på dessa två hojar så ska du nog fråga dig om du vill köra fort som satan eller gillar kraften tidigare i registret, fz1an måste ju upp runt 8000 varv för att det ska hända något.

efter lusläsning på internet och velande i flera månader så vart det ingen av dessa hojar, nu står det en superduke 990 i garaget o väntar på bättre väder :)

ER-6 var väl den mest sålda för nått år sen:zpy
Säljsiffror visar bara på vilka hojar folk har råd att hålla.

Nu är 09 en riktigt kompetent hoj men med budgetvarning på vissa delar, att ens försöka få till en bra fjädringsinställning för någon bandag tex är svårt.

FZ1 alla dagar för mig iaf.

Last edited:
Beror ju på vilka kriterier man söker hoj efter. Kvalitetsmässigt så känns min fz1 bergfast. Motorn har väldigt långa serviceintervall och verkar kunna gå hur långt som helst utan problem. Har för mig någon här inne har en som gått felfritt över 8000 mil. Mt-09 är ju just en budgethoj, och visst är där mkt kräm för pengarna, men resten?
Sen är viktskillnaden inte särskilt stor med några modifikationer. Bara genom att byta bort original avgassystem så får du bort säkert 10kg bara där. Det väger verkligen bly och är stort som en greyhoundbuss.
Och angående mellanregistret så går det att förbättra kraftigt för små medel. Sen har fz1 funnits mer eller mindre oförändrad sedan 2006 och går att få tag i för under 50tkr idag

var inställd på att köpa en fz1 för ett par månader sedan, men kollade även lite på mt-09.

dom som kört båda säger som tidigare nämnt att mt-09an rycker som tusan pga insprutningen samt har riktigt kass fjädring. fz1an ska va betydligt stabilare men väger också bra mycket mer.

är du enbart insnöad på dessa två hojar så ska du nog fråga dig om du vill köra fort som satan eller gillar kraften tidigare i registret, fz1an måste ju upp runt 8000 varv för att det ska hända något.

efter lusläsning på internet och velande i flera månader så vart det ingen av dessa hojar, nu står det en superduke 990 i garaget o väntar på bättre väder :)

Får man fråga vart i Örebro du bor och vilken premie du fick på Duken.. Och ålder på dig! :) Är riktigt sugen på superduke!

Får man fråga vart i Örebro du bor och vilken premie du fick på Duken.. Och ålder på dig! :) Är riktigt sugen på superduke!

centralt tar 10 min att gå till centrum, 29 år nästa vecka körkort sedan 2014. 6600kr/år för halvförsäkring med smc rabatten hos bilsport o mc. hojen är från 2007 om de spelar roll.

Har även kollat på z1000, men gillar inte riktigt "blygdläpparna" som finns på de årsmodeller som ligger inom min budget.

En superduke har också varit på tapeten, men det känns som att den ligger lite i en annan prisklass.

Köra fort som satan är nog inte riktigt målet, men har heller inga problem att varva, tycker fortfarande det är barnsligt roligt att väsnas på höga varv i villakvarteren...

Men antar att det endast är en provkörning som kan fälla det avgörande beslutet... Typiskt, skulle ju vilja ha något nu, som man kan gå ut och slänga trånande blickar på...

Varför inte en CB1000R? Skottsäker motor, överlägset chassi, snyggast, billig i försäkring etc... och så slipper du det här eller att det känns som om en matta under framhjulet dras undan när du kör i kurvor.

Flugor gillar skit. Äter du det då också, eller? :rolleyes:

Alltså ni knäppgökar. Jag la dit en blinksmile gubbe vid sidan om det inlägget av en anledning.
Jösses killar, ni verkar ha svårt med ironi ;)

Varför inte en CB1000R? Skottsäker motor, överlägset chassi, snyggast, billig i försäkring etc... och så slipper du det här eller att det känns som om en matta under framhjulet dras undan när du kör i kurvor.

Det vart inte många sakliga argument du kom med, överlägset chassi? Snyggast?

Honda har man enbart i trädgården, man pumpar 3 ggr på den röda bubblan och rycker i snöret:fakta

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman