Fyrtakts GP-racer till salu i Sverige

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Herregud - det går ju att köpa en fyrtakts GP-racer. Hos din lokala svenska Honda-återförsäljare! Snubblade av en händelse över Honda/HRC´s sortiment i Japan och såg sedan att denna drömlika modell (Dream 50R) faktiskt tas in av den svenska generalagenten. Pris: 49.500 kr. Ur de tekniska specifikationerna:

49 cc fyrtakt
Dubbla överliggande kamaxlar
18.000 rpm
71 kg

Vore ju underbart coolt att förse den med tidsenlig kåpor, ett rensat avgassystem, slicks och köra licensträningar med.
 

Bifogat

  • 2004-HondaDream50Ra.jpg
    2004-HondaDream50Ra.jpg
    83.2 KB · Visningar: 599
  • dream50121.jpg
    dream50121.jpg
    5.6 KB · Visningar: 2,345
Last edited:
überkool!

men om man måttar från att motorn är 50cc så ser hojen vara väldigt kompakt ut. Finns det något datablad.
 
Har du inte den lilla bilden i större format? Vacker hoj, men varför framskärmen?
 
svarar mig själv:
http://world.honda.com/HRC/products/dream50r/spec/index.html

detaljer:
7 hk vid 13.5 kilovarv
2,5/18"s hjul fram o bak
hjulbas 1195mm ( 2 cm kortarare än RS125R, 10 cm kortare än en CBR125R, så den liten men ingen minimoto)
höjd 945mm (troligen styrkronan)

c00.jpg
 
Last edited:
Har sett en sån på MC-Varuhuset i sthlm för nått år sedan, riktigt trevlig skapelse :)

Edit: Vid närmare eftertanke kan det nog varit en vanlig Dream? :va
 
Körde den för en månad sedan, mycket speciell, man får varva jävlar innan det händer något sedan gäller det att växla som fasiken.. :yoparty
Provsatt den senast idag.

Har sett en sån på MC-Varuhuset i sthlm för nått år sedan, riktigt trevlig skapelse :)

Edit: Vid närmare eftertanke kan det nog varit en vanlig Dream? :va

Japp det var en vanlig Dream med lampor, men det finns ju HRC kit att köpa till den.
 
Last edited:
Fantastikt vacker liten hoj.
Man kanske skulle köpa en och hänga upp få väggen, som prydnad och investeringsobjekt.:tungan
 
En kompis handlade en sån där för några år sedan. Lika läckra i verkligheten kan jag intyga! :tummenupp

/J
 
Nja, gör det? Den finns i två utföranden varav denna med tilläget R har lite vassare specifikation. Vilka HRC-delar tänker du på?


Delarna som utgör skillnaden mellan CB50 Dream och Dream 50R

Hittade lite bilder på CB50 Dream, ser ju inte riktigt lika rolig ut..

DSC02335%20t.JPG


Kuvat%2015.7.06%20078.jpg
 
Last edited:
Gamla nyheter det där...för oss classickillar vill säga ;)
Skönt att se att du alltmer blir en "hondaman" :hihi

Lägg märke till den gamla hondavingen som honda altid hade på sina gp-maskiner under 60 och 70 talen! :tummenupp
(fanns tre utföranden på den) varav jag kommer använda en på ett bygge jag håller på med.

Dreggla gärna på denna sida:
http://www.m3racing.com

Spana in den klassiska vingen på:
http://www.m3racing.com/products/decal1.html

Nostalgia is the shit!
 
Last edited:
Nu blir jag lite osäker.. Det kittet är till 50R maskinen men delarna från 50R funkar att montera på CB50 men det är nästan alla delar så det faller där..

Full race är då dream 50R + HRC kittet ovan..
 
jag fattar det som att Dream 50R
är en Dream CB50 + HRC-kit - gatutrustning

Det var ganska mycket mer när jag kollade artikel nummer, men det kan vara små skillnader som tex. färger och annat.



det finns förresten en RS125R från 1988 för nostalgiker på ebay
http://cgi.ebay.ie/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=280149880344

om min franska inte sviker mig så var det första årsmodellen med aluram

Lite cool, men den ser inte ut att vara "original" Tank och avgasrör tex.
 
Last edited:
jag fattar det som att Dream 50R
är en Dream CB50 + HRC-kit - gatutrustning

det finns förresten en RS125R från 1988 för nostalgiker på ebay
http://cgi.ebay.ie/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=280149880344

om min franska inte sviker mig så var det första årsmodellen med aluram

Fanns den överhuvudtaget före 1988? Minnet är lite luddigt men vill minnas att det var då nångång reglementet i GP125 ändrades från två till en cylinder.

80-tals Morbidelli 125-twinnar är apläckra. 47 hästar är inget att skoja bort ens jämfört med dagens GP-racers....
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top