fylla olja vid varje tankning (R1)

Mr_666

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2005
Hoj
R1
dricker r1 så jävla mycket med olja eller? efter att kört en tank+ lite till så börja lampan lysa. Det läcker ingen olja alls kollat det.

Dricker den så mycket är det ju skit!!!

Ja dom dricker en del, min dricker, kanske inte så mycket, men mycket..
Man kan inte göra så mycket åt det vad jag vet.. Vad kör du på för olja? Tror inte vissa oljor tar slut riktigt lika fort, men är inte säker..

Sen så drar min mer vid hård körning, men vid vanlig körning inte mycket alls.. Men när fan mjukkör man å andra sidan :)

Det finns ett gäng trådar som diskuterar saken. Lampan är en nivålampa, inte trycklampa.
Det betyder att det inte är så stor panik, men visst drar den en hel del olja. Hur mycket fyller du på då? Rör det sig om max 1 dl på 10 mil är det ingen fara, men vill du komma tillrätta med problemet måste det till nya kolvringar och en vettigare inkörning av dessa än den Yamaha rekommenderar...

Om du kör på helsyntet kan du prova en delsyntet 15w50 istället å se om det minskar lite.

Det är jävligt konstigt det här,min gamla 99a drog jävligt mkt olja,min 00a drar ingen olja alls :confused: Kan ju tilläga det att jag köpte 99an ny och den drog lika mkt olja 200 som vid 2000mil.Kanske R1orna är som individer,vissa dricker mkt vissa inget :)

jag fyller upp strax till den översta plutten. Jo jag har hört att de dricker, men inte så mycket. den kanske behövs byta lite ringar och sånt.

Tack!

Jåke skrev:
Det finns ett gäng trådar som diskuterar saken. Lampan är en nivålampa, inte trycklampa.
Det betyder att det inte är så stor panik, men visst drar den en hel del olja. Hur mycket fyller du på då? Rör det sig om max 1 dl på 10 mil är det ingen fara, men vill du komma tillrätta med problemet måste det till nya kolvringar och en vettigare inkörning av dessa än den Yamaha rekommenderar...

Om du kör på helsyntet kan du prova en delsyntet 15w50 istället å se om det minskar lite.
Fan det var bra att veta att det är nivå, inte tryck, hade för mig det senare nämligen..

Så det är alltså kolvringar det gäller? Det är där det trycks ut alltså?

Kanske får bli vinterprojekt.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!