Fyfan för brunnslock

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Varför placerar man dom mitt i vägbanan.
Har x antal gånger varit sååå nära att gå omkull pga hala brunnslock.
Nån som vet varför man envisas med å ha dom på vägen å inte vid sidan.

Turture skrev:
2425821 Varför placerar man dom mitt i vägbanan.

Av praktiska och ekonomiska skäl. När man bygger vägen passar man på att lägga ner rören samtidigt.
Ska man bygga ut ledningsnätet finns det dessutom ofta inte plats att lägga dem någon annanstans.
Tyvärr.

Såg en länk till konkörning och kom att tänka på denna:
http://www.superbike.co.uk/video/bikeslalom_news_73101.html

Jag erkänner att jag hade ALDRIG fått körkort om detta var kravet! Sett ett rykte om att det är någon japansk mcpolisträning (långt ord!).

Fixar man detta så slipper man nog oroa sig för brunnslock! Vi andra får väl
1. planera vår körning eller
2. fatta att det inte är så farligt med ett lock trots allt. Släpp bara inte gasen!

Visst är det jävligt. Eftersom vi behöver ca 10 centimeter asfalt och en meter luftrum i bredd så är det ju omänskligt att kräva att vi kör bredvid locken...

Chrille skrev:
2426139 Visst är det jävligt. Eftersom vi behöver ca 10 centimeter asfalt och en meter luftrum i bredd så är det ju omänskligt att kräva att vi kör bredvid locken...
Ofta upptäcker man dom när man redan har valt spår och dessutom är ju dom nästan aldrig i linje med vägbanan och.....äh varför kommenterar jag överhuvutaget ditt korkade inlägg.
Varför ligger det inte hus på E6an?Jag menar det finns ju plats.
Bara å köra vid sidan.

Turture skrev:
2426433 Ofta upptäcker man dom när man redan har valt spår och dessutom är ju dom nästan aldrig i linje med vägbanan och.....äh varför kommenterar jag överhuvutaget ditt korkade inlägg.
Varför ligger det inte hus på E6an?Jag menar det finns ju plats.
Bara å köra vid sidan.
Vill nog försvara Chrilles inlägg! Problemet ligger ju i din första mening! Du bör kanske välja spår efter hur vägen ser ut, ser du inte så bör du ta det försiktigare. Hela vitsen med spårval är att ta reda på hur vägen ser ut, inte hur man hoppas att den är!:mattias

Plus att det faktiskt inte är farligt att köra över ett brunnslock! Om du nu inte kör med knäskrap på allmän väg i regn...

bonny skrev:
2426477 Problemet ligger ju i din första mening!
Det va det jag undrade över å inte hurvida det går bra att köra runt eller på dom med gas eller nåt annat.

bonny skrev:
2426477
Plus att det faktiskt inte är farligt att köra över ett brunnslock! Om du nu inte kör med knäskrap på allmän väg i regn...
Wrong!!
Ofta är det 1-5cm höjdskilnad mellan lock och vägbana

Last edited:
Den enkla lösningen: ge faan i att köra för fullt om du inte vet hur vägbanan ser ut.

Lär dig hantera hojen bättre så kommer du inte ens tänka på brunnslock och vita streck när det är vått.

du tror att folk vill ha avlopp/dagvatten/dricksvatten kulvertarna nergrävda i trädgårdarna eller mycket smidigare å dra de i vägen annans måste man har servitutavtal för varje tomt rätt så mycket enklare å dra i gatan plus man slipper rota i trädgårdarna i onödan finns väldigt mycket gnälligt folk som tror dom har allt rätt i världen om man gör ett arbete på deras tomt

Turture skrev:
2425821 Varför placerar man dom mitt i vägbanan.

Man placerar dem ofta bredvid vägbanan när det finns möjlighet till det. Ska man gräva i efterhand hamnar de oftast mitt i vägbanan. Särskilt fjärrvärme kan vara bra då man kyler returvärmen och får en isfri vägbana snabbare.

Förstår inte riktigt vad problemet är? går det inte att köra runt så går det väl att sakta ner?? tycker du alla vita streck ska försvinna från vägbanan mé??

Turture skrev:
2426519
Wrong!!
Ofta är det 1-5cm höjdskilnad mellan lock och vägbana

WROOOOOOOOOOOOOOOOONG !! ! !!

Aldrig varit med om 1 cm höjdskillnad ens.
Så länge det är tort har jag inga problem alls.

Sen om man kör med knäskrap över dom i blött väglag får man skylla sig själv.

Som nån tidigare sa så får du nog lära dig hantera hojjen lite bättre.

Back