FY alla ni som inte värdesätter en duvas liv!

• Thread starter Thread starter Invalido
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.

Invalido

Guest
Körde på motorvägen i dag och då till min förskräckelse ser jag en mc som kör på en duva och föraren stannade inte för att se hur det var med den...
fyfy!
tycker att kör man ihjäl en duva så ska man stanna o se om den är ringmärkt o sedan ringa polis eller knacka dörr så att ägaren slipper gå och undra vad som hänt hans lilla brevduva..

Det räcker med att spendera en vecka i Sthlm så har man lärt sig att duvor är förklädda råttor med vingar. Ohyra.

:rofl

Härlig ironi, men det läskiga är ju att det finns såna som tycker som ts... Fåglar=skadejur.

Glöm inte alla bin som massakreras mot ställ/kåpglas. Kanske någon biodlare i närheten som räknar in ett bi färre den kvällen

Är du säker att det inte var en muckarduva? för om det var det så får den skylla sig själv!

Eftersom duvor har större rätt än fordon att vistas på vägnätet är man också ekonomiskt ansvarig mot den som en gång i tiden köpte den dyrt för att sedan släppa ut den i naturen.

Bilar är hårda - duvor är mjuka.

Duvor är dessutom ett naturligt inslag i trafiken likväl bajs på bilar, trallen och i pannan på barn. Är man inte nöjd med det så hatar man automatiskt alla djur och äter duvungar på spett! :mattias

Är det inte ägaransvar på duvor? Jag menar,om man spräcker en kåpa eller nått så borde ju ägaren av sagda duva vara ersättningsskyldig? Det tycker jag låter rimligt iaf.

Snart börjar väl slynglen i Åkersberga kasta duvor från broar på passerande motorcyklister oxå.

Man blir förbannad. :mad:

Färserad skogsduva
Skogsduva är en ovanlig delikatess, men får du tag i dem kan du färsera dem och låta fåglarna bräsera i buljong.

duva.jpg

Antal portioner: 4
Ingredienser
4 4 skogsduvor
2 2 gula lökar
smör att steka i
4 4 lever
4 4 hjärtan
4 4 krås
1 1 dl färsk blandsvamp
2 2 msk smör
2 2 msk finhackad persilja
1 1 ägg
1 1 krm riven muskotnöt
2 2 dl kycklingbuljong
1 1 dl vindruvor
salt och malen vitpeppar

Gör så här
1. Gnid in duvorna med salt och peppar. Skär upp fåglarna längs med bröstbenet. Skala och hacka den ena löken. Fräs den i smör. Skär den andra i klyftor. Hacka lever, hjärta och krås fint. Hacka svampen. Smält smöret.

2. Blanda samman stekt lök, lever, hjärta, krås, svamp, smör och persilja. Knäck i ägget och blanda. Krydda med salt, peppar och muskot.

3. Fyll fåglarna med färsen och fäst ihop med tandpetare. Bryn i smör och lägg över i en gryta. Lägg i den resterande löken och slå på buljongen. Koka upp, lägg på lock och låt sjuda i ca 1 timme. Skala och halvera druvorna. Lägg ner i grytan strax före servering.

Edit: källa http://recept.nu/1.241635/recept.nu_redaktionen/huvudratt/kyckling_fagel/farserad_skogsduva

Har TS inget annat för sig än att starta en tråd om överkörda djur som ska spåra ur??
det finns redan en tråd som gjort det :rolleyes:

Tänk bara på att duvor och bla fotgängare är oskyddade trafikanter.
Dvs att du är skyldig vid en kollision även om duvan flög mot rött!

Klippte en fiskmås med bilen en gång. Kunde inte låta bli efteråt att förundras vart fågeln tagit vägen, fanns inte ett spår kvar av den, varken på bilen eller på marken.

Fick duvbajs rakt i nyllan en gång när jag var ute och körde! När f-n ska duvägarna lära sig att plocka upp efter sina djur!?!1 :mad::mad:

Har TS inget annat för sig än att starta en tråd om överkörda djur som ska spåra ur??
det finns redan en tråd som gjort det :rolleyes:
har vissa inget annat försig mer än att kommentera trådar och annat fast man igentligen inget har att säga?? eller e detbara för att...

R.I.P lilla duva..
mina tankar går till duvägaren som inte litar på statliga posten utan kämmpar för att få behålla sina små söta brevduvor...
det var bättre förr..

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back