Fuskskinn?

Skulle inte förvåna mig, men däremot så finns det ju skinnställ som har betydligt sämre skinnkvalite än dom borde.
Förr pratade man alltid om huruvida stället var i getskinn eller nötskinn.
Då getskinnet var mkt tjockare och starkare.
Men ingen är väl så korkad att man gör ett ställ i konst/plastskinn?
//Tobbe

Fuskskinn finns mig veterligen bara i kosmetiskt syfte, och består vanligtvis av polyester som sprutats på en trikåväv. Polyester är väl inte direkt känt för att vara särskilt rivstarkt eller värmetåligt så jag antar att svaret på frågan är nej

Det finns ju sådana motardställ som är i någon bävernylon men är sydda som skinnställ, men det ser ju inte ut som skinn. Om man lindar dem i el-silvertejp så lurar det ju alltid någon.

Dainese gjorde ett festligt ställ för ett par år sedan. Tobruk? Såg ut som en dykardräkt.

med dagens kevlarteknik etc. borde dom kunna göra ett ställ som får kängrupung och koröv att verka stenålder. fast jag tror det blir svårsålt om man lanserar det någon annan stans än i motogp. med tanke på hur konservativa vi verkar vara i frågan om skinnställ/goretex etc.

Kanske för att man inte vill bidra till päls/skinn industrin. Hur görs skinnställ? Tar dom bara huden från gamla döda lyckliga kor eller är det en massa kalvar i kina som får skinnet avdraget medans dom lever?

honkiie skrev:
Kanske för att man inte vill bidra till päls/skinn industrin. Hur görs skinnställ? Tar dom bara huden från gamla döda lyckliga kor eller är det en massa kalvar i kina som får skinnet avdraget medans dom lever?

-också nyfiken...

honkiie skrev:

Japp! Man tar de små kalvarna och tar av skinnet medans dom lever, så gör man handskar och stövlar av skinnet. Sen när kalven växt upp till en lycklig ko och skinnet växt ut igen flår man den en gång till och gör ett helt ställ.

Så ÄR det.

/SSB

SSB skrev:
Japp! Man tar de små kalvarna och tar av skinnet medans dom lever, så gör man handskar och stövlar av skinnet. Sen när kalven växt upp till en lycklig ko och skinnet växt ut igen flår man den en gång till och gör ett helt ställ.

Så ÄR det.

/SSB

Ahaaa...det är SÅ det går till... :hihi
Var hittar man de gröna korna som kawasaki använder? E de såna där genmodifierade kor? :va

honkiie skrev:
bruka allvar killar.

Goretex, inga djur dödade, och bara måttligt högre risk för dig.

Jag är alls inte vegan/djurrättsaktivist själv, men jag tog frågan på allvar!

GuW skrev:
Goretex, inga djur dödade, och bara måttligt högre risk för dig.

Jag är alls inte vegan/djurrättsaktivist själv, men jag tog frågan på allvar!

Tack... hm....värsta dilemmat ju...
Men jag vill ju ha ett gortexställ som ser ut och skyddar som skinn!! :4skrika :4skrika :4skrika

McFille skrev:
Ahaaa...det är SÅ det går till... :hihi
Var hittar man de gröna korna som kawasaki använder? E de såna där genmodifierade kor? :va

Yamaha använder belgian blue iaf...

Skinnet kommer med största sannorlikhet från djur som gått till slakt. Dvs kossan du käkade igårkväll blir till skinställ idag. (om man nu använder nöt...)

Zita skrev:
Tack... hm....värsta dilemmat ju...
Men jag vill ju ha ett gortexställ som ser ut och skyddar som skinn!! :4skrika :4skrika :4skrika

Finns ju iaf Gore-Texkläder som är hyfsat tighta som ser helt ok ut. En bra textiljacka/byxa skyddar lika bra som skinn. Ett skinnställ håller dock för upprepade klotningar till skillnad från textil.

Coola Ola skrev:
Finns ju iaf Gore-Texkläder som är hyfsat tighta som ser helt ok ut. En bra textiljacka/byxa skyddar lika bra som skinn. Ett skinnställ håller dock för upprepade klotningar till skillnad från textil.

Jag har inte tänkt klota någon gång, har jag räknat fel och klotar en gång så är nog inte nya kläder (som dessutom ingår i min försäkring) största bekymmret.

Skinn är nog bra, definitivt inom tävlingsverksamheten, men det borde vara BMI-gräns på vilka som får ha skinn, jag får definitivt inte ha skinn...

Har ni sett hur det ser ut när man packar dåligt mald pölsa i plastkorv?
Det är jag i ett moderiktigt skinnställ.

Back