Fusk med mätarstälningen vid beg. försäljning

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Fråga hur vanligt är det med tillbaka skruvad mätarställning vid beg. försäljning?
Står i begrepp att köpa en 2008 & efter att kollat utbudet är det första som slår mig hur lite vissa hoja påstås gått. Här snackar vi om en modell som släpptes i slutet av 07 vilket ger ca. 3,5 år, är då en ofta uppgiven körsträcka på 1000-1500mil rimlig?
Iof. kan man kolla historiken via servicebok/auktoriserad märkesverkstad, besiktningsprotokoll & tidigare ägare mm.
Eller är det Jag som nöter ovanligt mycket asfalt, ligger på ett snitt på ca 1000 mil/år från april-oktober eller så länge det är isfritt & ej minusgrader.
Är ärliga mil en självklarhet idag?:confused:
Martin

Jag har kört ca 10 mil gata i år och kanske 25 mil bana så det finns dom som inte kör så mycket..

Nej!

Det finns ingen som fuskar med mätarna, det vore ju omoraliskt ;)

Hur hojen har körts och skötts är betydligt viktigare än om mätaren har varit avstängd i t.ex. 2000 mil. Det viktigaste är att se till att oljan är ordentligt varm innan hojen belastas och gärna att hojen inte har ägts av en duktig bakhjulsåkare.

Min hoj är en 98 och den har gått runt 1700 mil. Alla kör inte 1000 mil om året...

tips maila bilprovningen be dem skicka PDF:erna på tidigare besikningar kan du se om dem skruvat eller ej.

Det kan myglas med bilar med.

Jag brukar resonera "det man inte vet om mår man inte dåligt av" Min hoj hade gått straxt under 2000 mil på mätaren när jag köpte den på 6 år, rimligt:va Ja men det är vad som står på mätaren, det kunde ju lika gärna vara 4500 mil eller mer i verkligheten, vem fan vet:va Vill jag veta om den är myglad:va

Men hojen gick bra, och skicket var bra,och av historiken att dömma verkar allt stämma, och efter ha kört på ytterliggare 1300 mil på detta så går den lika bra ännu:) Och själv är jag totalt ointresserad förstöra min heder, och mygla med historiken på hojen för att vid försäljningstillfället försöka få ut ett par tusenlappar till en köpare.

Tror det är "lättare" att sälja en välservad, fin hoj med dokument och historik, med många mil på mätaren, även om priset givet blir lägre

Last edited:
Tycker inte 1000 mil på 3 år är orimligt.
Köpte precis en 07:a uttagen 08-04 på 950 mil.
Första ägaren körde 120 mil innan han bytte till en större BMW, andra ägaren köpte den vintern 08/09 körde 400 mil 2009 och 400mil 2010.
2011 så lämnade han din den på försäljningsuppdrag då han i år endast kört 3 mindre turer.
Att sedan hojen ser helt ny ut stärker bara milen.

Så 1000 mil på 3-4 år anser jag som helt normalt för många.
Känner ett antal personer som kör 50 mil/år och en del som klämmer iväg 1200 mil/år.

Ett tips som jag fick av en kille på besiktningen var att kolla skicket på exvis bultar till slitdelar, typ hjulaxlar, bultarna på drev etc. En hoj som knappt gått långt nog på mätaren för att behöva ett däcksbyte bör inte har massa verktygsrepor på just hjulaxlarna....

Min R1'a från 03 har 1200 mil på mätaren, inget lustigt med det. Vissa kör mer, andra mindre. Och 1000 mil per säsong känns som att det är de dubbla än "normalt".

Handlar ju mycket om vilket gott "öga" du har, man brukar snabbt se om miltalet verkar stämma, kolla skruvskallar, bultar, stenskott, allmänt slitage....känns det rätt så är det oftast det. :)

Lite som att träffa en ny tjej & fråga om hur många partners hon haft....

Min bror har en Gsxr 1000 k1....2600 mil har den gått, med andra ord snitt 260 mil om året så hojar med lågt miltal finns.

Min bror har en Gsxr 1000 k1....2600 mil har den gått, med andra ord snitt 260 mil om året så hojar med lågt miltal finns.

Jag bytte in en 98 som bara gått 2300mil på 8 år..
Och 6 år bana..

Har en R1 -06 som i nuläget gått 500 mil, förra och enda ägaren hade haft den mest ståendes i sitt garage pga. bland annat att han var både flerbarnsfar och egen företagare. Så visst är det inga omöjligheter - men oftast ser, hör och märker man om hojen i fråga är vad den utges att vara. Historiken säger ju också sitt, skulle det vara ett flertal ägare men ändå väldigt låga mil skulle jag nog bli lite fundersam.

Last edited:
Tjejen köpte en 97:a i fjor med dokumenterad mätarställning på 970 mil, så visst finns dom :tummenupp

Själv kör jag som SMC instruktör och aldrig landsväg, min ZX-10R har gått ca 600 mil och är uttagen 2008 så visst finns det hojar som inte gått så mycket.

Frågan är väl om det fuskas så mycket som folk kanske tror. Så fort man ser ett lågt milantal tänker man att den är skruvad men det borde väl vara minoriteten som faktiskt är det och majoriteten har då gått ärliga mil eller är det så att "du och jag" oxå skruvar mätaren varje gång vi säljer hojen?

Hojjar, främst sporthojjar, får jag uppfattningen av går inte alls lika mycket landsväg som var vanligt förr. Idag körs det bankurser och bandagar i mycket högre utsträckning vilket ofta gör att samma personer kör betydligt mindre landsväg.

Last edited:
En kul grej hände en bekant till mig...

Efter en lättare marksyning åkte hans hoj in på verkstad (Yamaha i Sälen) där den fick nya delar och ny instrument.

När han hämtat ut den visade sig hojen ha gått 9 MIL istället för 900mil den hade gått innan olyckan..
För honom var det bara att tacka o ta emot o kränga den fort som fan.
Gick ju inte att visa att hojen gått 900 fanns inget besiktningsprotokoll eller nån service gjord på den efter 100 mila. Han körde dem resterande 91 milen och vips, bästa försäljningen i manna minne!
Tål att nämnas att dem EJ bytte motor på hojen!

Så visst tycker jag man ska passa sig.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...