Funny Bike bygge

Nils Lagerlöf

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2008
Ort
Spånga
Hoj
Hayabusa
Lägger här ut några bilder på vårt Funny Bike bygge.

Matte Bohlin är nu klar med topparna och ska börja sätta ihop motorerna och Ronny Nordgren har påbörjat arbetet med Turbosystemet och allt annat som behöver göras för att få hojen klar. Chassit är sedan i våras modifierat för att passa Hayabusa motorn och hojen har fått nya bromsar av ISR. Jag har köpt Anders Abrahamssons kåpor för att testa om vi kan använda hans gamla framkåpa. Vi hoppas och arbetar för att vi ska bli klara till säsongsstarten i maj.
 

Bifogat

  • Mekbild 1.JPG
    Mekbild 1.JPG
    56.3 KB · Visningar: 529
  • Funny Bike 1.JPG
    Funny Bike 1.JPG
    87.6 KB · Visningar: 672
  • Funny Bike 2.JPG
    Funny Bike 2.JPG
    87.4 KB · Visningar: 489
  • MVC-176L.JPG
    MVC-176L.JPG
    99.2 KB · Visningar: 426
  • MVC-174L.JPG
    MVC-174L.JPG
    92 KB · Visningar: 448
  • Funny Bike 4.JPG
    Funny Bike 4.JPG
    95.6 KB · Visningar: 864
  • Mekbild 3.JPG
    Mekbild 3.JPG
    61.2 KB · Visningar: 599
  • Mekbild 2.JPG
    Mekbild 2.JPG
    44.2 KB · Visningar: 561
Last edited:
Kul med en byggtråd på en funnybike, var gärna flitig med kameran när ni bygger motorn! :tummenupp
 
Fan va kul,den kommer gå riktigt fort, me tanke på att du har Anders gamla framkåpa:yoparty
 
Snygg Funny Bike!!

Tja Nisse! Om du sett mitt inlägg på nya TSDS forumet så vet du kanske att det jobbas på en lösning, fortsätt det mkt eminenta arbetet på en funnybike som säkert blir värd att visas överallt(kanske även i S-Vall) vh uffe c
 
Tja Nisse! Om du sett mitt inlägg på nya TSDS forumet så vet du kanske att det jobbas på en lösning, fortsätt det mkt eminenta arbetet på en funnybike som säkert blir värd att visas överallt(kanske även i S-Vall) vh uffe c

Hej Uffe!
Sundsvall har ju en av Sveriges bästa banorna och dom absolut trevligaste funktionärerna och jag tävlar även för denna trevliga klubb, så självklart kommer vi att köra i Sundsvall när hojen är klar.

Rock on!
 
Trevligt bygge! Har hört att han ska vara duktig på att porta topplock! Ser ut som att avgasportarna är polerade med fimpade styrningar? Har han endast slipat övergången mellan ventilsäte/port på insugen? Man undrar ju vad man kan göra med ett så pass nytt topplock? De är väl relativt bra från början, men allt går ju att förbättra! :tummenupp
 
Trevligt bygge! Har hört att han ska vara duktig på att porta topplock! Ser ut som att avgasportarna är polerade med fimpade styrningar? Har han endast slipat övergången mellan ventilsäte/port på insugen? Man undrar ju vad man kan göra med ett så pass nytt topplock? De är väl relativt bra från början, men allt går ju att förbättra! :tummenupp

Man kan misstänka att det kanske är lite mer skillnad i mängd som passerar när 6-700 turbohästar skall igenom kanalen kontra 180-200 sugisar ???
 
Man kan misstänka att det kanske är lite mer skillnad i mängd som passerar när 6-700 turbohästar skall igenom kanalen kontra 180-200 sugisar ???

Självklart! Men alla tips och trix för OLIKA sorters motorer är ju intressant...
 
Funnybike

Tjena Nisse! kul & se att du är på g med funnybiken.Du kommer väl ut till sommaren ?? , ser riktigt bra ut ditt bygge, ska bli kul att se./wachen:tummenupp
 
Självklart! Men alla tips och trix för OLIKA sorters motorer är ju intressant...

Luftpump som luftpump, i slutänden är det ventilstorleken man lär matcha allt det andra för, inklusive kamlyft. Med rätt verktyg är det enkelt att porta/trimma toppar, det är väl det som gör det lite svårt för gör-det-självaren då en MIRA-fräs för ett bra sätesjobb kostar sina modiga pengar, från ca 40k och uppåt.
 
Man kan misstänka att det kanske är lite mer skillnad i mängd som passerar när 6-700 turbohästar skall igenom kanalen kontra 180-200 sugisar ???



NJAA LUFTMÄNGDEN som paserar vid 2 bars laddtryck och 600 hk är i stort sett densamma som i en 200 hk sugmotor

LUFTMASSAN därimot är 3 gånger så hög


Klurigt de där med trycksatt luft:va
 
NJAA LUFTMÄNGDEN som paserar vid 2 bars laddtryck och 600 hk är i stort sett densamma som i en 200 hk sugmotor

LUFTMASSAN därimot är 3 gånger så hög


Klurigt de där med trycksatt luft:va

Såhär: Volymen är densamma för 600hk trycksatt luft som 200hk luft vid atmosfärstryck.

Mängden betyder i kemitermer antalet molekyler. Alltså är mängden 3ggr så stor för 600hk.

:va ett tag sen man satt i skolbänken...:)
 
Du Nisse! kan man inte få lite info om hojjen t.ex hjulbas,slickstorlek,turbo,vilket insprut,bränsle,vilken vxlåda,tänkt laddtryck plus alla andra roliga detaljer ju mera och flera desto roligare vh uffe c P.S du är väl inte en hemlighetsmakare ??? D.S
 
Hej Uffe!
Matte bygger två motorer och använder sig av en fyrväxlad Robinsson låda. Vi kommer att köra på Metanol, något som ingen av oss har erfarenhet av så det kommer att bli spännande. Hjulbasen vet jag inte exakt vad den är och hojjen står hemma hos Ronny så jag kan inte mäta den nu men den är lång... Ronny har köpt Autronic insprutning, samma som han har använt på sin Pro Street Bike och han har även sett till så att vi har ett logger system från Racepak så att vi får koll på vad som händer med hojen under racet.
Turbon har vi köpt av Christer på NLR men jag vet inte vad den heter bara att den är stor. Jag kommer att lägga upp fler bilder på motorerna då Matte nu har börjat montera ihop dom.

Ha det så bra!
Nisse
 
Last edited:
Tja! Kul att du svarar för du ska veta att det finns ett stort intresse kring detta bygga och som sagt alla är vi djävult sugen på att få se och höra denna "skapelse" när sommaren kommer, men tills dess ser jag fram emot nya byggbilder vh uffe c
 
Hej igen!
Har inte lyckats ta några nya bilder på bygget men lägger upp några gamla. Här har ni en närmare bild på turbon och det diskreta bakdäcket.

Tjo ho!
Nisse
 

Bifogat

  • Bild017.jpg
    Bild017.jpg
    64.5 KB · Visningar: 496
  • Bild043.jpg
    Bild043.jpg
    60.5 KB · Visningar: 462
Jaha, det går framåt. Kul Nils, men jag skulle gissa på att aluminiumramperna blir lite smala med det där slickset?! Ingen fara, jeg fixar säkert nya.
Kollade lite på byggbilderna och gick ner i källaren och tittade på min 27 år gamla race hoj ..... T-Ford och rymdfärja liksom.
Roligt att se nya svenska byggen i denne klass; ska bli spännande att se vad det duger till.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top