Funna problem motorn FZ750 88a

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Håller på att totalrenovera en gammal kraschad FZ750 från 88a som donnan lade i ett dike förra året. Har haft lite strul med motorn genom åren, bl.a. tappade växlar och blårykande avgaser.

Problemet med blåryket identifierades till skrotad topp (kammen hade ätit upp godset i toppen). "Ny" topp införskaffad som skall ses över, inköp av insugskam kvarstår.

Bestämde mig rätt snabbt för att klyva blocket då jag misstänkte att fler fel fanns att finna däri. Fann igår att 2 st drev i växellådan visar tydliga spår på slitage, inget extremt men frågan är om detta kan härledas till att jag ibland tappade växlar mellan 2-3an?
Se på bilderna.

Fann även att en vevstake närmast kamkedjan gått varm. Syns på skinkorna att den är blånerad. Vad kan detta bero på?

Motorn har även någon gång under sin livstid råkat ut för ett kedjebrott som visar sig på bl.a. vattenpumpensom fått sig en rejäl kyss.

Kommer komma med mer frågor vartefter då jag inte är så jäkla hemma på att meka rad4a.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    231.3 KB · Visningar: 104
  • image.jpg
    image.jpg
    234.3 KB · Visningar: 120
  • image.jpg
    image.jpg
    229.3 KB · Visningar: 119
  • image.jpg
    image.jpg
    223.2 KB · Visningar: 97
  • image.jpg
    image.jpg
    240 KB · Visningar: 108
  • image.jpg
    image.jpg
    231.6 KB · Visningar: 118
  • image.jpg
    image.jpg
    201.3 KB · Visningar: 116
Last edited:
Växellådan bör du definitivt ta och göra iordning när du ändå har det åtkomligt, klassiskt yamahabekymmer.

Finns ett flertal videor på youtube som i detalj visar tillvägagångssätt vid reparation.
 
Tack för tipset. Frågan är huruvida drevet (en) är slut eller ej? Yamma gör ju slag i saken att skinna brallorna av en med sina reservdelspriser. 2 lax för ett jävla drev är ju rena skämtet.. Vad säger ni experter? Är det slut?

Tog ett par bilder på lagerskålarna (eller vad de heter) för veven. Enligt polaren är de sallad, men jag är osäker. Syns tydliga slitage på både över/undersida. Vad säger ni?
 

Bifogat

  • Bild 249.jpg
    Bild 249.jpg
    42.4 KB · Visningar: 73
  • Bild 243.jpg
    Bild 243.jpg
    34.1 KB · Visningar: 76
  • Bild 245.jpg
    Bild 245.jpg
    50.1 KB · Visningar: 68
  • Bild 246.jpg
    Bild 246.jpg
    35.5 KB · Visningar: 71
  • Bild 247.jpg
    Bild 247.jpg
    37 KB · Visningar: 72
  • Bild 248.jpg
    Bild 248.jpg
    45.3 KB · Visningar: 70
Lagerskålarna mäter du upp med plasticguage.
En liten plastremsa du lägger i lagret i med veven ihop med blockhalvorna och dra med moment isär med allt och mät plastremsan.
Men dom ser väl fina ut sådär.
Utsidan är ointressant då dom ligger still och lagra med glidytan på insidan.
 
Ok, tack för snabbt svar.
Fått lite olika besked beroende på vem jag frågat. Det är inga uppenbara skador, enormt slitage etc. Men vitmetallen på utsidan visar tecken på slitage. Det är igenom det första lagret och vidare in i nästa. Tror att det är ett par olika lager av beläggning. Gör detta något?
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top