Funkar inte att starta ett lite t nätverk med två datorer.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Det är precis därför det finns IT-ansvariga men nu måste jag göra det själv.

Scenario:
Det finns två datorer inkopplade i varsin port på bredbansmodemet hemma.

Nu skulle jag vilja skapa ett litet nätverk somger mig access från ena datorn till den andra och det skiter sig. Ett tag kom jag åt det ena hållet men naturligtvis inte det som behövdes.

Det här måste ju funka så att skrivare och sånt kan delas, bara tanka över den ena datorn innan skrotning kan ju ordnas ändå...

VAD är en gateway? Är mitt modem med 3 portar en gateway??

Försöker jag skapa nätverket och anger en hub som knytpunkt mellan dato-dator-internet så varnar den ju så jävligt att jag får magsår...

Och slutligen - Hur tar man bort lokala nätverk som ändå inte funkar.

Ett lokalt nätverk fungerar utan gateway, men gatewayen är med största sannolikhet modemet/routern. Är alla brandväggar avstängda? Det brukar va de som bråkar.

Nätverket tar man bort genom att riva bort alla nätverkssladdar som ligger på golvet :hihi

HanneZ skrev:
Ett lokalt nätverk fungerar utan gateway, men gatewayen är med största sannolikhet modemet/routern. Är alla brandväggar avstängda? Det brukar va de som bråkar.
...

Men man ska ju inte stänga brandväggarna och dela filerna på datorn för då utsätter man datorerna för stor risk ju?
Jag känner mig alltid som en idiot när datorjävlarna bråkar.

Chrille skrev:
Men man ska ju inte stänga brandväggarna och dela filerna på datorn för då utsätter man datorerna för stor risk ju?
Routern har väl inbyggd brandvägg? Då behöver du inte windows-brandväggen längre!

Är du osäker så dra ur internetsladden, prova att avaktivera brandväggarna och prova om det funkar. Funkar det så vet du vart problemet ligger. Då får du börja undersöka hurvida din router fungerar som brandvägg.

Chrille skrev:

Varje nätverkskort har en egen unik mac-adress. Du kan skriva in den i din mjukvarubrandvägg och tillåta all trafik från din andra dator utan att öppna för utomstående.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage