Funkar helicoil på oljepluggen?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
HeliCoil, ReCoil eller V-coil, vilken? (föroljeplugg)

Efter tre månaders (indraget k-kort) väntan så drog man ut idag och hade en underbar körning med några polare, avslutade kvällen med att smörja kedjan och kolla oljenivån (säkerhetsgrej jag gör) då har det sjunkit från max läget på olje nivåglaset till nästan minimum så jag inser att nåt är kajko.
Kollar på oljepluggen under hojen och riktigt så hade det läckt där (inte konstigt att mitt bakdäck blivit så halt) provar att dra åt oljepluggen och det känns väldigt lös :(
tar bort najtråden och försöker igen och inser att gängorna är paja. Har väl skett då jag belastat oljepluggen en hel del då jag lyfte upp hojen med en lyft för att byta styrlager, för jag skruvar oljeplugen annars väldigt försiktigt då den är najad och jag läst att man inte behöver dra så hårt som många gör.

Helicoil, Recoil eller V-coil var lösningen enligt de trådar jag hittade när jag sökte, men vart får man tag i dessa eller är det bäst att lämna in för att de ska montera den på bästa sätt?

Är tacksam för alla tips, och finns det nån i sthlm området som har lust att hjälpa mig (självklart mot betalning) så är jag evigt tacksam.

Jag som hade planerat att åka till Rörken imorn och köra lite bana, sett fram emot det 3månader nu :(

MVH/Bully

Last edited:
Hittar du en är även jag intresserad, so far har jag inte hittat nån insatsgänga med rätt stigning, tyvärr. Jag gissar lite smått på att vi har samma modell på oljeplugg. :)

EDIT: En titt på sprängskissen bekräftade mina farhågor, det är samma artikelnummer.

Last edited:
har du letat och ringt helicoil återförsäljare men de inte haft rätt helicoil till våra hojar? blir lite fundersam!

Sökt runt lite och sett att folk både rekommenderar Helicoil, recoil och v-coil :S är det bara olika namn eller är nån bättre än de andra?

Hoppas jag får ordning på det imorn på förmiddagen så jag hinner dra till Rörken och köra.

Skrot + plocka tråget.

Måste ändå ta av om du ska dra i helicoil, kan ju vara värt att kolla upp iaf.

I värsta fall går de alltid gänga om o montera för annan gängstigning så underlättar de mycke :)

Jag kan tyvärr inte tipsa om till vem eller vart du ska vända dig för att få hjälp med detta, men jag kan tipsa om att gängan kan vara samma som vissa tändstiftsgängor.
Motorfirmor av diverse slag borde ha detta(mc-verkstäder, båtfirmor som pysslar med utombordare, bilverkstäder)
Helicoil:ade oljepluggen på min gamla wr400 och det var samma som tändstiftsgänga av något slag (m14?) och det gick alldeles utmärkt att borra och dra fast med tråget på plats. Kleta i konsistensfett i hålet innan borrning och gängning så fastnar spånorna i fettet och detta blåser man ur med tryckluft när allt är klart(blås i påfyllningshålet). Lämpligen tar man ett extra olje- och filterbyte ganska omgående efter operationen.

är du säker? av de tjag läst så behövs det inte montera loss tråget för att dra in en helicoil.
Tjao, jag hade plockat av det iaf, ska du montera helicoil så ska du borra bort gängorna först, sen ska du göra med gängtapp och sen skruvar du i en helicoil som har samma gängor som det var innan du borrade.

Blir rätt mycket flis, måste borra rakt, måste få i tappen rakt annars blir det skit.

Jag kan tyvärr inte tipsa om till vem eller vart du ska vända dig för att få hjälp med detta, men jag kan tipsa om att gängan kan vara samma som vissa tändstiftsgängor.
Motorfirmor av diverse slag borde ha detta(mc-verkstäder, båtfirmor som pysslar med utombordare, bilverkstäder)
Helicoil:ade oljepluggen på min gamla wr400 och det var samma som tändstiftsgänga av något slag (m14?) och det gick alldeles utmärkt att borra och dra fast med tråget på plats. Kleta i konsistensfett i hålet innan borrning och gängning så fastnar spånorna i fettet och detta blåser man ur med tryckluft när allt är klart(blås i påfyllningshålet). Lämpligen tar man ett extra olje- och filterbyte ganska omgående efter operationen.

Biltema har nåt liknande http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81245 men vill helst inte göra detta själv då jag aldrig gjort det tidigare.

Tjao, jag hade plockat av det iaf, ska du montera helicoil så ska du borra bort gängorna först, sen ska du göra med gängtapp och sen skruvar du i en helicoil som har samma gängor som det var innan du borrade.

Blir rätt mycket flis, måste borra rakt, måste få i tappen rakt annars blir det skit.

jo verkar som man behöver ha gjort detta en eller två ggr för att veta vad det handlar om, därför vill jag helst inte ge mig på det själv.

Last edited:
jo verkar som man behöver ha gjort detta en eller två ggr för att veta vad det handlar om, därför vill jag helst inte ge mig på det själv.

Nää tråget är väl inget man ska ge sig på första gången kanske, gäller att ha tungan rätt i mun. :tungan

Biltema har nåt liknande http://www.biltema.se/Archive\Product_images\18\Small\18-144_s.jpg men vill helst inte göra detta själv då jag aldrig gjort det tidigare.

Den där har jag inte ens sett, det skulle mycket väl kunna funka. M14x1,25 ska det va iaf och det var ingen bilverkstad i hela stan som hade det och jag tänkte inte köpa ett helt Heli-Coil-kit och dessutom specialbeställa dimensionen för att använda en gång.

Men funkar biltemakittet så är det bara att åka ju! :tummenupp

Den där har jag inte ens sett, det skulle mycket väl kunna funka. M14x1,25 ska det va iaf och det var ingen bilverkstad i hela stan som hade det och jag tänkte inte köpa ett helt Heli-Coil-kit och dessutom specialbeställa dimensionen för att använda en gång.

Men funkar biltemakittet så är det bara att åka ju! :tummenupp

Sorry här har du rätt länk ifall du inte listade ut själv vilken kitt jag menade. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81245

Men tror du det funkar? vad gör detta? om gängorna är av och jag drar i en sådan måste jag fixa en ny plugg som är mindre för att få plats?

Sorry här har du rätt länk ifall du inte listade ut själv vilken kitt jag menade. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81245

Men tror du det funkar? vad gör detta? om gängorna är av och jag drar i en sådan måste jag fixa en ny plugg som är mindre för att få plats?
Hade varit intressant att veta gängstigningen på de dära insatsgängorna, 1,25 är tydligen inte så vanligt till m14.

Har jag hört.

Edit: om ett stift har samma gängstigning kan du kolla det relativt lätt mot oljepluggen.

Lägg ett stifts gängor mot pluggens gängor, passar det oerhört bra så är det bara att köra på.

Fast du måste ha en tapp som kan gänga upp tråget så du kan sätta i din nya gänga.

Last edited:

Om det är rätt stigning så borrar du upp hålet först och sen gängar du med den medföljande tappen. Sen skruvar du i insatsgängan och drar oljepluggen i den - om insatsgängans innergänga är M14x1,25 så kör du med samma plugg. Resultatet blir att du har stål mot stål istället och det är mycket svårare att dra sönder gängorna. Man skulle egentligen sätta insatser överallt där det är allejumjum på hojen för bästa resultat men det har de inte råd med, japanerna... ;)

Det går att göra underifrån men bäst är att plocka av tråget och göra det i en pelarborr för att allt ska bli rakt, annars får man det ändå inte tätt i slutändan.

Hade varit intressant att veta gängstigningen på de dära insatsgängorna, 1,25 är tydligen inte så vanligt till m14.

Har jag hört.

Jag tar en sväng till Biltema imorrn och kikar så kan jag ge dig svar på MSN. :tungan

Last edited:
Hittar du en är även jag intresserad, so far har jag inte hittat nån insatsgänga med rätt stigning, tyvärr. Jag gissar lite smått på att vi har samma modell på oljeplugg. :)

EDIT: En titt på sprängskissen bekräftade mina farhågor, det är samma artikelnummer.

ja kanske är ute och cyklar, men måste de vara samma stigning på gängorna då? :P

är det special oljepluggar som bara dom kan hålla oljan tät? :näsblod

Nä, vill man kan man köra med vanlig plåtskruv med gängtape på också men jag skulle ju helst inte vara utan en magnetisk plugg och gärna någorlunda fingängat så det inte kryper så mycket i gängan. Och ska man ändå laga kan man väl göra det ordentligt? Annars kan man lika gärna svetsa igen pluggen och kapa med vinkelslip varje gång man ska byta olja, det funkar ju det med.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon