Funkar det med samma olja?

jejja

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Ducati monster 1000
Halloj på er

Har precis införskaffat mig en Fiddy.
Undrar nu om det funkar att ha samma olja i fiddyn som i min mc? Oljan är Agips (4-t) race olja, helsyntetisk, 10-60W, funkar d att använda den?
Sen service intervallen är något jag undrar över, enligt säljaren så skulle oljan bytas var 25:e timme, låter väldigt mkt enligt mig, är det verkligen så länge?

Ha de

tja

Jo det går att köra på den mc-oljan du har.

När det kommer till serviceintervall av dessa kineser så pratas det hej vildt om oljebyten hit och dit och kolvbyten här och där.
Men det är så att man kan köra på samma motorolja inprincip hur länge som hellst. Men jag säger inte att man ska göra det. Bara att man kan göra det.
Dessa motorer är inte så känsliga när det gäller olja. Jag känner tre killar som kör sina motorer på vanlig bilmotorolja och det fungerar klanderfritt.
Men jag har hört några som kopplingen börjat slira för då dom kört på bilmotorolja. Men då är det bara att byta till en mc-olja som klarar våtkoppling så är problemet borta.

Som jag ser på oljebytena så är det bra om man gör några täta oljebyten under inkörningen av motorn. För att under inkörningen så blir det mycket metallspån i olja då alla drev och liknande delar slits in.
En oljeplugg med magnet är också att rekommendera.

På mina hojar så har jag bytt olja på följande sätt:
Kinaoljan bytt efter 10min körning
Ny olja ifylld och körd med i ca 30min därefter byte.
Ca 1-2h körning och byte
Ca 5h körning och byte
Ca 10h köring och byte
Sen runt 20 timmar mellan bytena.

OBS: Jag säger inte att åvanstående sätt är bäst men så har jag kört med tre hojar och alla är i livet och går mycket bra.

Bockar o bugar för dom utförliga tipsen, tror d blir ett byte av oljan nu för att vara på den säkra sidan, sen med lite längre mellanrum, riktigt skönt att kunna använda samma som i mc´n också.

Är det något mer man bör tänka på med en fiddy, eller räcker det med en allmän skötsel?

En sak har glömts bort av er,

Ducati monster har torrkoppling och således kör du rimligen på en olja utan tillsatser för våtkoppling, vilket behövs i en fiddy.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman