fungerar nikotintuggummi?

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Nu är det så att jag ska försöka bli av med cigaretterna.

Jag har försökt att sluta tvärt och med reducering. Men efter 2-3 rökfria dagar försvinner karaktären och jag köper ett nytt paket.

Så jag funderar på att börja med nikotintuggummi. Någon som vet ifall det fungerar som avvänjning? Alternativt om ni har andra bra tips? Jag röker i vanliga fall ca ett paket om dagen.

MVH Niclas

jag började snusa men det är ju inget bra alternativ. Gå in på apoteket så får du en personlig utformining av vad du behöver. Det finns även kanonbra tabletter som är receptbelagda... Du kanske ska slå en signal till farbror doktorn =o)

Själva nikotinbehovet kommer du över fort - särskilt om du inte snusar - men det psykiska behovet tar tid. För mig tog det tre, fyra månader att bli helt ren - inga nikotintuggumin, endast vanliga minttuggummin och jobb, jobb och jobb (som Askungen sa ;)).

Se till att vara sysselsatt hela tiden och knarka tuggummi, det funkar. Nikotinbehovet kan vara svårt att döda en stund men det är inte det värsta.

Själva nikotinbehovet kommer du över fort - särskilt om du inte snusar - men det psykiska behovet tar tid. För mig tog det tre, fyra månader att bli helt ren - inga nikotintuggumin, endast vanliga minttuggummin och jobb, jobb och jobb (som Askungen sa ;)).

Se till att vara sysselsatt hela tiden och knarka tuggummi, det funkar. Nikotinbehovet kan vara svårt att döda en stund men det är inte det värsta.

Du måste blivit riktigt skön i kistan av alla tuggummin. :D
Nej, jag fortsätter med snuset ett tag till :)

Ja tuggummit funkar. Men tänkte varna lite, har du svårt att sluta utan nikotintuggummi så kommer du bara börja igen efter ett tag. Vill du verkligen sluta så gör det helt istället!

Och tänk inte ens tanken på att börja snusa för det slutar bara med att man snusar och röker samtidigt.

Lycka till :tummenupp

Varför hålla på med nikotintillbehör? Sluta tvärt med vanliga tuggummin, några sömnlösa nätter och lite små irritationer sen är det slut efter ca 1vecka sen kommer det jobbiga efter ca 6månader kan du leva normalt utan att drömma om nikotin.

Varför hålla på med nikotintillbehör? Sluta tvärt med vanliga tuggummin, några sömnlösa nätter och lite små irritationer sen är det slut efter ca 1vecka sen kommer det jobbiga efter ca 6månader kan du leva normalt utan att drömma om nikotin.

Glöm alkoholen också. Det är då man åker dit.

jag började snusa men det är ju inget bra alternativ.
Samma här. Tycker dock att det är ok, känns inte i närheten av lika dåligt som att röka, och någon last ska man väl få ha? :)

Tyvärr försvinner ju inte röksuget helt för det, det är ju himla gott, men det kommer mer sällan i alla fall.

sluta helt och bryt vanor. unvik de tillfällen då siggen kommer fram som ex en liten rast från jobbet eller sällskapa nån som ska röka eller liknande. unvik allt sånt så kommer du när du väl slutat inte ens haja hur du kunde stå ut med lukten eller att stå ute o frysa för att suga i dig lite gift.

Samma här. Tycker dock att det är ok, känns inte i närheten av lika dåligt som att röka, och någon last ska man väl få ha? :)

Tyvärr försvinner ju inte röksuget helt för det, det är ju himla gott, men det kommer mer sällan i alla fall.

Fast snus är ju helvete själv att sluta med. Jag vet många som slutat röka helt utan problem, slutat med droger helt utan problem... Men snusen kan de fan inte sluta med. Alla jag vet som snusar säger att det är värst att sluta med, även de som slutat.

snuset går bort direkt! Usch vad vidrigt det är! Jag ska sluta just precis NU! så får vi se vad det blir av det. Får prova med vanliga tuggummin. Sen ska jag börja träna igen, för sist jag tränade hade jag inte alls samma sug. Precis samma sak som att kosten blir bättre och sötsakerna färre. Får helt enkelt börja ett nytt liv :tungan.

Önska mig lycka till och ös på med tips! =)

Håll dig ifrån ölen de närmaste veckorna. Det är sjukt svårt att hålla karaktären när man blir rund under fötterna.

Och när du blir riktigt sugen så får du helt enkelt bara ta dig i kragen, det absoluta suget kommer ju i omgångar och går över ganska fort så se till att hålla dig sysselsatt.

Lycka till!
John, snusfri i 8 dagar nu. :)

snuset går bort direkt! Usch vad vidrigt det är! Jag ska sluta just precis NU! så får vi se vad det blir av det. Får prova med vanliga tuggummin. Sen ska jag börja träna igen, för sist jag tränade hade jag inte alls samma sug. Precis samma sak som att kosten blir bättre och sötsakerna färre. Får helt enkelt börja ett nytt liv :tungan.

Slutade snusa efter 13 år och är inne på 1½ år som nikotinfri. Cold turkey var det som funkade för mig men det viktigaste i det hela är att man BESTÄMMER sig för att sluta. Inte att man ska försöka sluta.

Jag åt lakrits och la det under läppen då det påminde om snus. Enklare att sluta med lakrits än snus! Andemeningen är att belöna kroppen med något annat än nikotin. Shoppa, ät godis eller vad som helst. Lura dig själv! :)

Last edited:
Jag är ganska tveksam till effekten av nikotintuggummi.
Visst. Nikotin är beroendeframkallande så ett visst kemiskt behov får man ju men det starkaste är nog ändå det fysiska behovet. Just det att hålla något mellan fingrarna.
Med andra ord. Det du måste göra för att lyckas är att verkligen bestämma dig.
Tar du ett beslut att du ska sluta så kommer du att klara det. Är inte beslutet helhjärtat så kommer du att trilla tillbaka, med eller utan nikotintuggummi.

Sen kan det vara en fördel att i början försöka undvika situationer och platser där man vet att suget blir lite extra stort. Att berätta för alla sina kompisar att man ska sluta är också bra så kan dom kanske hjälpa till och påminna.

Dom som säger att det är lätt snackar skit. Dom som säger att det inte går snackar också skit. Det går om du verkligen vill och har du stöd från kompisar så ökar du dina chanser drastiskt.

Du måste blivit riktigt skön i kistan av alla tuggummin. :D
Nej, jag fortsätter med snuset ett tag till :)

Haha, joo man var ju inte sådär bra i magen kanske... :D
I början gjorde jag av med tre, fyra såna påsar om dagen, det var dyrare än att röka... Fast det var bara ett par dagar, då var jag rätt hispig, nån påse i veckan var mera normalt.

Lycka till..! :tummenupp

Nu börjar det bli jobbigt efter 10 timmar som nikotinfri! Det värsta är att de säljer cigg i resturangen här på jobbet... Nu är det dags att hålla karaktären!!!! Blir en låååååååååååång kväll...

Kör för fullt med v6 spearmint just nu... Det och jäkla massa kaffe. Har fina små ryck i fötterna hela tiden.

Nu börjar det bli jobbigt efter 10 timmar som nikotinfri! Det värsta är att de säljer cigg i resturangen här på jobbet... Nu är det dags att hålla karaktären!!!! Blir en låååååååååååång kväll...

Kör för fullt med v6 spearmint just nu... Det och jäkla massa kaffe. Har fina små ryck i fötterna hela tiden.
Sätt in alla dina pengar på mitt konto så löser sig dina problem. :tummenupp

Är det inte bara lättare att krypa till korset och erkänna dina brister? Seså, spring iväg och köp dig lite cigg nu :tummenupp

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back