Funderingar runt 1 dagars B-race

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
1 dagars B-race får absolut INTE ersätta dagens Rookie 600/1000 serie, det hade varit katastrofalt om ens sådana tankar uppstod, Rookie serien är den serie där duktiga förare kämpar för att ev klassas upp till A förare, Rookie serien MÅSTE få vara kvar, annars faller hela konceptet.
 
Nä, för jag är inte snabb nog. Jag har vett nog att inse det. (Vänta nu, det här är ju valmers jobb...)
 
Mattias skrev:
Nä, för jag är inte snabb nog. Jag har vett nog att inse det. (Vänta nu, det här är ju valmers jobb...)
Just det, håll dig borta ifrån detta, iof så har väl varken du eller Valmers RR licens så ni faller under samma kategori, vi som vet bäst ifrån läktaren.
 
"Vanliga" b-race ger ju givetvis också uppklassningspoäng.
Vadfan Micke, även om du inte är lika snabb som de snabbaste så får du väl vara nöjd om du får köra? Eller är du ute efter en serie där alla är lika långsamma eller långsammare än dig? ;)

Dagens r600/r1000-serie är en supportklass till SM, och det kommer nog vara så även nästa år, men kanske med vissa förändringar.
 
GSXR1100R skrev:
1 dagars B-race får absolut INTE ersätta dagens Rookie 600/1000 serie, det hade varit katastrofalt om ens sådana tankar uppstod, Rookie serien är den serie där duktiga förare kämpar för att ev klassas upp till A förare, Rookie serien MÅSTE få vara kvar, annars faller hela konceptet.
Ett angeläget samhällsproblem - kanske till och med dagens I-landsproblem... :D

Träna mer :fakta Köp bums en enduro och träna hela vintern.
 
GSXR1100R skrev:
1 dagars B-race får absolut INTE ersätta dagens Rookie 600/1000 serie, det hade varit katastrofalt om ens sådana tankar uppstod, Rookie serien är den serie där duktiga förare kämpar för att ev klassas upp till A förare, Rookie serien MÅSTE få vara kvar, annars faller hela konceptet.

Du får väl gå i bräschen för halvdagars C-rejs då. Exklusivt för gamlon över femtio med spett i röven och öppningsbar integralhjälm. Endast fotbroms tillåten.
 
F-n va ni är tröga idag, jag menar att om Rookie tas bort så är vi tillbaks på ruta 1....

MERA körtid :fatta!
 
Det ultimata här tror jag är att rena B-tävlingar kompletterar så bra att man kan ta bort en av rookie-klasserna och köra en "stor debutant" på SM/SO-helgerna. DET hade blivit bra rejs, lite mer bantid åt klasserna som kör SM/SO och tävlingstillfällen för alla B-förare.

VI är inte tillräckligt många aktiva för att köra lika mycket SM/SO-rookie-rejs som i år OCH kanske 5 rena B-tävlingar.

Det vi kan göra nu är hoppas på rena B-tävlingar och jobba för att fylla dom med förare. SM/SO kan när som helst slå ihop R600/1000 om de får ett vacklande deltagar-antal.
 
Chrille skrev:
Det ultimata här tror jag är att rena B-tävlingar kompletterar så bra att man kan ta bort en av rookie-klasserna och köra en "stor debutant" på SM/SO-helgerna. DET hade blivit bra rejs, lite mer bantid åt klasserna som kör SM/SO och tävlingstillfällen för alla B-förare.

Det är väl det som är planen tror jag. Och den är helrätt.
B-tävlingar där alla får åka, samt att man ändå inte tappar den biten att rookies kan få hjälp av erfarna a-förare.
Det innebär att de som inte satsar stenhårt ändå kan åka endagars b-tävlingar. Och de som vill åka ännu fortare har något att gå vidare till. Där det inte är alldeles för trångt om bantid.
 
Chrille skrev:
Det ultimata här tror jag är att rena B-tävlingar kompletterar så bra att man kan ta bort en av rookie-klasserna och köra en "stor debutant" på SM/SO-helgerna. DET hade blivit bra rejs, lite mer bantid åt klasserna som kör SM/SO och tävlingstillfällen för alla B-förare.

VI är inte tillräckligt många aktiva för att köra lika mycket SM/SO-rookie-rejs som i år OCH kanske 5 rena B-tävlingar.

Det vi kan göra nu är hoppas på rena B-tävlingar och jobba för att fylla dom med förare. SM/SO kan när som helst slå ihop R600/1000 om de får ett vacklande deltagar-antal.
Så 60 R600 och 60 R1000 är inte nog för att köra båda tävlingskoncepten? Hur många behöver vi då? :rolleyes:
Så många anmälde sej till falkenberg i somras! Vill minnas att Luff sa att det var otroligt många anmälda på geléåsen oxå.
 
Nr:18 skrev:
Så 60 R600 och 60 R1000 är inte nog för att köra båda tävlingskoncepten? Hur många behöver vi då? :rolleyes:
Så många anmälde sej till falkenberg i somras! Vill minnas att Luff sa att det var otroligt många anmälda på geléåsen oxå.

Problemet är att det inte får plats 2 rookieklasser som är så stora på en sm/so-helg.
Då är det ju bättre att rookie600/1000 får köra endagars-tävlingar där alla är med, samt att de som är så snabba att de kvalar in på "rookie-sm" får vara med på sm-helgerna.
 
oFFkeFF skrev:
Problemet är att det inte får plats 2 rookieklasser som är så stora på en sm/so-helg.
Då är det ju bättre att rookie600/1000 får köra endagars-tävlingar där alla är med, samt att de som är så snabba att de kvalar in på "rookie-sm" får vara med på sm-helgerna.
Men läs då! Att påstå att förarna inte räcker för att köra 2 klasser på SM/SO och dessutom köra endagars b-rejs är FEL!
 
Nr:18 skrev:
Men läs då! Att påstå att förarna inte räcker för att köra 2 klasser på SM/SO och dessutom köra endagars b-rejs är FEL!

Jo Chrille har som vanligt fel ;)

Är det lika många rookie-förare nästa år som i år, är det inge problem att ordna vare sig b-tävlingar eller att få förare till en supportklass i SM.
 
GSXR1100R skrev:
1 dagars B-race får absolut INTE ersätta dagens Rookie 600/1000 serie, det hade varit katastrofalt om ens sådana tankar uppstod, Rookie serien är den serie där duktiga förare kämpar för att ev klassas upp till A förare, Rookie serien MÅSTE få vara kvar, annars faller hela konceptet.

Det är inte lätt att få ihop det med 9 klasser från kl 9.00 till 17.00 som många banor är begränsade till, skissa lite så ser ni och orkar ni inte det har jag mängder med förslag. På SM:et i Knutstorp var det 8 klasser eftersom inte 600standard var med. Det var extrem lite träning ändå. Egentligen ska det vara 60 minuter för SM klasserna. I vilken annan idrott skulle ta sina SM-grenar/klasser åt sidan för korpsatsning? Det tråkiga är att det är de unga nya förarna i 125junior som får allra minst tid. Alla banor kommer troligen inte kunna köra alla 9 klasser. De tävlingar som samkörs med SO har en extra klass SS600 vilket kör det till 10.

Därför är det grymt viktigt med B-race för om någon klass ska stå över ett SM känns det mer naturligt att det blir några av de klasser som inte har SM-status.

Anledningen varför det numer även är rena b-klasser på SM-tävlingarna var att det kom för lite förare på b-tävlingarna att de inte gick ihop och att det var svårt att få SM-tävlingarna att gå runt efter att SS600 flyttades till STCC. När SO drog igång 1996 startade man klassen 600Rookie och lockade till sig en stor del av underlaget till B-racen och när man senare också tog in 1000Rookie så försvann B-tävlingarna helt året efter.

Min vision är på sikt en B-serie med minst en tävling på varje bana som kör SM och SM som går ihop på de fyra SM-klasserna med några supportklasser.
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top