Funderingar på däck till en cbr 929 rr??

jyren

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Ort
västerås
Hoj
1982ans kawasaki z750
Hej.. Funderar över vad man ska sko om getingen med för sulor.. sneglat lite på michelin power pure och undrar om det finns nån som har erfarenhet av dom.. nå andra däck som ni kan rekomendera till mig?
 
dunlop sportmax sportsmart, och billigast är dom från däck365, men power pure är bra dom oxå men jag har bara hört bra om dunlop och tänker köra nästa set:)
 
Gammal Coccosbollförsäljare misstänker jag, förnamn på J:va:D

Power Pure fungerar bra, Pilot power, Pilot road, Dunlop sportsmar, Pirelli, Bridgestone, Maxxis de flesta däcken är riktigt bra och klarar mer än föraren iaf för gatbruk.

Beroende på vad du skall ha däcket till? Bana? Gatkörning lite hårdare, mer lugn touring så är det nog isåfall Power road som är din melodi. Hade en Cbr 929 i 3 år och körde Mycket michelindäck Pilot power fungerade bra för mig gatåka blandat med bankörningar.
 
Last edited:
Har inga erfarenheter av Dunlop Sportmax Sportsmart, men av Metzeler Sportec M5 Interact och jag har kört hårt med dem både i vått och torrt på bana (snabb gatgrupp) samt gata. Riktigt bra våtgrepp och självklart bra grepp även under torra förhållanden. Skulle man få lite bakhjulssläpp så förvarnar dem riktigt bra och släppet känns säkert utan obehagliga överraskningar. Rekommenderar dem skarpt! :tummenupp
 
Beror helt på vad du ska göra med dem.

Mest bana: Dunlop Sportsmart.
Mest gata: Dunlop Roadsmart.
 
Dunlop Roadsmart måste vara det sämsta skit jag kört på, möjligtvis med undantag för felleveransen sportsmart. (Bridgestone, som legat på nån hoj man köpt, är naturligtvis ännu värre men de är ju så kassa att de är utom jämförelse). Nu sitter det Pilot Road på, bättre på allt som är värdefullt för mig. Kör inte bana skall tilläggas. Skulle förvåna mig om dunlopporna är bättre där då de t o m vill överhetta på gata med denna gubbes körning. Duktigt trött på ofrivillig drifting nu.

Diffus styrning, veka stommar och bedrövlig livslängd blir summa summarum.
 
Gammal Coccosbollförsäljare misstänker jag, förnamn på J:va:D

Power Pure fungerar bra, Pilot power, Pilot road, Dunlop sportsmar, Pirelli, Bridgestone, Maxxis de flesta däcken är riktigt bra och klarar mer än föraren iaf för gatbruk.

Beroende på vad du skall ha däcket till? Bana? Gatkörning lite hårdare, mer lugn touring så är det nog isåfall Power road som är din melodi. Hade en Cbr 929 i 3 år och körde Mycket michelindäck Pilot power fungerade bra för mig gatåka blandat med bankörningar.

Japp sålde coccosbollar nått år ;).. vem är du då?? västeråsare förmodar jag :D..

sorry glömde fråga hur du kör cykeln och vart.. my bad!

Mest gata.. och nån sväng på banan om året bara.. hade power road ct2 har jag för mig på en annan hoj men vill ju hitta nått prisvärt utan att få nått skit på hojen då man inte vill råka ut för nått oförväntat släpp :P.
 
Last edited:
Japp sålde coccosbollar nått år ;).. vem är du då?? västeråsare förmodar jag :D..



Mest gata.. och nån sväng på banan om året bara.. hade power road ct2 har jag för mig på en annan hoj men vill ju hitta nått prisvärt utan att få nått skit på hojen då man inte vill råka ut för nått oförväntat släpp :P.

okej då skulle jag tipsa om pilot power, billiga och bra för gatan, fungerar bra i regn och håller ganska bra, annars om du vill lyxa till det så går det nog utmärkt med sportsmart, lite dyrare men jag tror själv att dom är bättre:)
 
Gammal Coccosbollförsäljare misstänker jag, förnamn på J:va:D

Power Pure fungerar bra, Pilot power, Pilot road, Dunlop sportsmar, Pirelli, Bridgestone, Maxxis de flesta däcken är riktigt bra och klarar mer än föraren iaf för gatbruk.

Beroende på vad du skall ha däcket till? Bana? Gatkörning lite hårdare, mer lugn touring så är det nog isåfall Power road som är din melodi. Hade en Cbr 929 i 3 år och körde Mycket michelindäck Pilot power fungerade bra för mig gatåka blandat med bankörningar.

Låter som power är däcket för mig då eftersom man hoppas komma ut på bana ett par gånger om året och leka av sig iaf :D..

okej då skulle jag tipsa om pilot power, billiga och bra för gatan, fungerar bra i regn och håller ganska bra, annars om du vill lyxa till det så går det nog utmärkt med sportsmart, lite dyrare men jag tror själv att dom är bättre:)

skiljer ju bara 80 spänn typ på ett sport smart däck och power pure som jag sneglat på så är det bättre så är det ju inte mycket att snacka om ;)..
 
Last edited:
Dunlop Roadsmart måste vara det sämsta skit jag kört på, möjligtvis med undantag för felleveransen sportsmart. (Bridgestone, som legat på nån hoj man köpt, är naturligtvis ännu värre men de är ju så kassa att de är utom jämförelse). Nu sitter det Pilot Road på, bättre på allt som är värdefullt för mig. Kör inte bana skall tilläggas. Skulle förvåna mig om dunlopporna är bättre där då de t o m vill överhetta på gata med denna gubbes körning. Duktigt trött på ofrivillig drifting nu.

Diffus styrning, veka stommar och bedrövlig livslängd blir summa summarum.

Om du lyckas överhetta, få diffus styrning och bedrövlig livslängd ur ett par Roadsmart eller Sportsmart är det nog dags att se över däcktryck och/eller fjädringsinställningar. Livslängden för ett Sportsmart bakdäck verkar överlag ligga kring 600-800 mil plus 4-6 bandagar. Har ALDRIG haft något problem med dem och har aldrig hört någon som haft det heller. Nuförtiden kör jag ju nästan bara bana iof, men inte heller förra året när det blev en sisådär 600 mil gata iaf.

Kör du Roadsmart och dessutom bara på väg borde du ju utan vidare få ut 1000 mil.
 
Om du lyckas överhetta, få diffus styrning och bedrövlig livslängd ur ett par Roadsmart eller Sportsmart är det nog dags att se över däcktryck och/eller fjädringsinställningar. Livslängden för ett Sportsmart bakdäck verkar överlag ligga kring 600-800 mil plus 4-6 bandagar. Har ALDRIG haft något problem med dem och har aldrig hört någon som haft det heller. Nuförtiden kör jag ju nästan bara bana iof, men inte heller förra året när det blev en sisådär 600 mil gata iaf.

Kör du Roadsmart och dessutom bara på väg borde du ju utan vidare få ut 1000 mil.

Däcktryck kollas kontinuerligt. Fjädringen kan man kanske ha synpunkter på men det räcker inte som orsak till att ett specifikt märke kontinuerligt falerar vid jämförelse. Kommer i närheten av de milen men då är de sista 150 totalt olagliga och jag får köra tills corden tittar fram.

Brukar ligga på dryga 1000 mil på Pilot Road, de äldre något mer. Tyvärr får "ur-road" så tråkig form med vårt vägnät. PR2 och Dunlop slets ut från kant till kant så 2-komponenthistorian verkar funka. Slitaget påminde om fel däcktryck men får tillskrivas de veka stommarna då trycket varit korrekt. Nu är PR3 pålagt bak och vi får se vad utvecklingen lett fram till, får dock dras med det sunkiga Dunlopframdäcket ett tag till. :slumpgenerator

Mina erfarenheter är mina erfarenheter oavsett vad du och de du känner säger om däcket. Faktum är att jag har inga positiva erfarenheter av Dunlop, som jag av nyfikenhet testat till och från under drygt ett par decennier. Det får inträffa något mycket revolutionerande om de ska hamna på någon av mina hojar igen.
 
...och nog har de något revolutionerande, sportsmartdäcket är ju sjukt bra för aktiv körning, de håller bättre än puredäcken med. Finns ingen anledning att välja något annat just nu för gata/bana-kombon.
 
...och nog har de något revolutionerande, sportsmartdäcket är ju sjukt bra för aktiv körning, de håller bättre än puredäcken med. Finns ingen anledning att välja något annat just nu för gata/bana-kombon.

När jag skrev mitt första inlägg hade TS inte ordat något om bana. Jag delad med mig av mina åsikter om däcken och talade om att jag kör inte bana alls.

TS talar om något enstaka banbesök och då tror jag inte Road behöver vara farliga om man håller lite koll på vad som händer med däcket. Ska han köpa däck som karkar ur efter 500 mil för det? Allt under 1000 mil anser jag vara ganska medioker livslängd, vilket är en personlig uppfattning från min sida. Livslängden på däcken spelar ju roll också av praktiska skäl för oss som lägger från 1500 mil om året och uppåt.

Är Sportsmartdäcket så fantastiskt lär det bli kvar i modellutbudet och jag får anledning att ompröva min ståndpunkt.
 
När jag skrev mitt första inlägg hade TS inte ordat något om bana. Jag delad med mig av mina åsikter om däcken och talade om att jag kör inte bana alls.

TS talar om något enstaka banbesök och då tror jag inte Road behöver vara farliga om man håller lite koll på vad som händer med däcket. Ska han köpa däck som karkar ur efter 500 mil för det? Allt under 1000 mil anser jag vara ganska medioker livslängd, vilket är en personlig uppfattning från min sida. Livslängden på däcken spelar ju roll också av praktiska skäl för oss som lägger från 1500 mil om året och uppåt.

Är Sportsmartdäcket så fantastiskt lär det bli kvar i modellutbudet och jag får anledning att ompröva min ståndpunkt.

Nä, det är helt sant, åker man 1500 mil gata är det Michelin Pilot Road man skall kika på. :)

Däck är dock billigt kontra onödiga klotningar, det går åt båda hållen, många vurpor jag sett beror på kalla däck med gummi som egentligen behöver däckvärmare.

Kör man 5-600 mil gata och 2-3 (själv har jag 6 dagar nu, och en bunt knix med 200 mil gata, klarar ett par dagar till och mycket mer gata, det slits inte nämnvärt på mitten.. :D ) bandagar per år - så väljer man i alla fall Sportsmart just nu, för ett bakdäck per år är inte dyrt, och det är ett rocknrolldäck alla kategorier inräknat. :banana
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top