Funderingar Orion 27

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Har läst en massa trådar om äkta o oäkta Orion 27... Frågan är : Vad skiljer ?? Den modellen som Motorhandel kallar 125 DeLuxe sitter det en Loncin-motor i... O den modellen som jag köpt , se bifogad bild , sitter det en Lifan-motor i. Bättre -sämre ?

Köpte den begagnad av nån klåpare som inte ens justerat in förgasare , satt åt styrlager o pumpat däcken innan han började köra..:rolleyes:. Nu går den i alla fall bra i motorn...till o med går utan choke !:D. Väntar bara på nya slangar eftersom ventilerna slitits av från slangen:rolleyes: .

Kvaliteten verkar vara ganska ok för det priset. Inte jag som ska ha den , utan sonen ska ut o rasta den på åkrar o kostigar o det ska den förhoppningsvis hålla för...

Bifogat

• orion27%20raed.jpg
    orion27%20raed.jpg
    63.6 KB · Visningar: 741
polaren köpte en på motorhandel för 5000:-

kan inte rekomendera någon att köpa skiten!! allt har pajjat mer eller mindre utom motorn

Då min inte är köpt på motorhandel o inte har Loncinmotorn som deras har , så undrar jag fortfarande.... En ÄKTA Orion 27 , är det ok kvalitet ?? O vad har en ÄKTA Orion 27 för motor , Loncin eller Lifan ?

Det 'är inte motorn som bestämmer om den är äkta eller ej. de olika kinesiska företag som bygger dessa använder olika motorer... lonchin motorn verkar vara en okey motor av vad jag förstår..
Men ska det vara någon motor som är den " äkta" så anser jag att det är ducar motorn, som det dock var problem med i början...
Jag har inte sett någon oäkta orion 27... de företag som beställer dessa kan välja vilken motor, styre, dämpning, risers, trim m.m. som de vill ha.. Sedan så tillverkas dessa och priset sätts därefter...
förmodligen så¨har de på motorhandel beställt den billigaste varianten och har då kommit ner i pris, medan superbilligt verkar har valt vissa delar med bättre prestanda/kvalitet.
de som kostade 10000kronor förra året behöver dock inte vara bättre än motorhandels till exempel. med tanke på att priserna pressas hela tiden.. en blata rep kostade 8-9k när den kom ut.. nu hittar man dom nya för 3000...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT