Funderingar kring oljenivå

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Bytte ju olja o filter för ett tag sen, fyllde på rätt mängd o så men eftersom jag har oljetempmätare istället för orginaloljeplugg så finns de inga markeringar som visar rätt mängd, hur ofta behövs det fyllas på mer olja än vad de står i handboken? Borde jag vara orolig över att den ska skära,..?

Ragnar sitter på mina orginalpryttlar och verkar inte få arslet ur vagnen o skicka dem så ;)

Om Ragnar sitter på din orginalplugg, så ska du nog skälla lite på honom så att han skickar den PRONTO!!!!

Eftersom det är enda sättet att kolla ifall du har rätt olje mängd i motorn. Se då till att du har oljenivån mitt mellan markeringarna.
Om du överfyller så brukar det resultera i att du får mycket olja i luftburken.

Hur ofta du måste fylla är svårt att svara på eftersom LC-4 motorerna har en benägenhet att dra lite olja om man slangar mycket......

Inge slangning= lite fyllning!!
MYCKET slangning= fylla lite mera!! ;)

Edit: Kan iof gå å dubbelkolla mellan min oljetempmätare och orginalstickan, och se hur mycket normal nivå på stickan motsvarar på oljetempmätaren!!

Last edited:
Abris skrev:
Om Ragnar sitter på din orginalplugg, så ska du nog skälla lite på honom så att han skickar den PRONTO!!!!

Eftersom det är enda sättet att kolla ifall du har rätt olje mängd i motorn. Se då till att du har oljenivån mitt mellan markeringarna.
Om du överfyller så brukar det resultera i att du får mycket olja i luftburken.

Hur ofta du måste fylla är svårt att svara på eftersom LC-4 motorerna har en benägenhet att dra lite olja om man slangar mycket......

Inge slangning= lite fyllning!!
MYCKET slangning= fylla lite mera!! ;)

Edit: Kan iof gå å dubbelkolla mellan min oljetempmätare och orginalstickan, och se hur mycket normal nivå på stickan motsvarar på oljetempmätaren!!

Jag hittar inga markeringar alls på oljetempmätarn, gör du?

Nej... Det är det som är problemet!!
Det finns inga på olje tempstickan!!!

Men jag va ned å skruvade i min orginalsticka....
Med nivån på fullmarkeringen (ja.. jag lyckades fylla på lite för mycket!!) på orginalstickan, så motsvarade det 22 mm på oljetempmätaren!!!

Last edited:
Abris skrev:
Nej... Det är det som är problemet!!
Det finns inga på olje tempstickan!!!

Men jag va ned å skruvade i min orginalsticka....
Med nivån på fullmarkeringen på orginalstickan, så motsvarade det 22 mm på oljetempmätaren!!!

Okaj, från "termometern" räknat då? Ungefär hur långt ifrån ligger bottenmarkeringen då? Typ en cm? Tack för hjälpen!

Min oljetempmätare var alltså "ner doppad" 22mm i olja!!
Mätte hur mycket olja jag hade på tempmätaren.

Är det en sånhär ni har?
Vart kan man få tag i en sådan och vad kostar dom?

Bifogat

• thermostat.jpg
    thermostat.jpg
    59.4 KB · Visningar: 248
MT skrev:
Är det en sånhär ni har?
Vart kan man få tag i en sådan och vad kostar dom?

Precis en sådan. Jag köpte mina på Lelles, men det går att beställa från diverse tyska firmor. Går loss på en 600-700 kr har jag för mig. En mycket bra investering om man vill behandla motorn väl, när den är kall.

Aha!
Misstänkte att det var Lelles som hade dom!
Blir till och slå en pling till dom alltså!

Suck.........! Vilken skitinvestering för 600-700 spänn! Om man måste ha en mätare för att veta om man varmkört motorn kanske man ska tänka på en annan hobby!?

//Anders

Krattan skrev:
Suck.........! Vilken skitinvestering för 600-700 spänn! Om man måste ha en mätare för att veta om man varmkört motorn kanske man ska tänka på en annan hobby!?

//Anders

Spydiga kommentarer undanbedes Tack!!!

:p

Krattan skrev:

//Anders

Nu är du neggo!

Jag gillar min mätare. Den talar snabbt om när något är knas eller om den mår bra.

Visst... Man "känner" när den är varm eller om nåt är knas. Men den bekräftar lixom. Dessutom känns det som en liten extra "säkerhet".

Sen så är jag till exempel rookie så den hjälper mig att lära känna min hoj. Faktis! :)

/Lucky9

Krattan skrev:

//Anders

Det är en fråga om var tempen ligger och inte bara att "motorn är varm". Ger även indikationer på att något kan vara galet - det borde väl du behöva som kör med rasrisk ständigt och jämnt ! :D

Är det därför ni inte får upp farten, ni kollar tempen på motorn istället!? Vilken typ av motorras skulle ni se på en oljetemp mätare å när hinner man kolla den under körning? Klar pozer grej, har inget med motorn att göra! ;)

//Anders

Krattan skrev:
Är det därför ni inte får upp farten, ni kollar tempen på motorn istället!? Vilken typ av motorras skulle ni se på en oljetemp mätare å när hinner man kolla den under körning? Klar pozer grej, har inget med motorn att göra! ;)

//Anders

App, app, app!! Man mäter allt som kan mätas för att veta, inte gissa. Kom inte och säg att du pumpar dina däck utan att kolla trycket med en mätare - eller känner du bara med handen på sulan och säger "ja, det räcker nog..." ? :fakta

TomK skrev:
App, app, app!! Man mäter allt som kan mätas för att veta, inte gissa. Kom inte och säg att du pumpar dina däck utan att kolla trycket med en mätare - eller känner du bara med handen på sulan och säger "ja, det räcker nog..." ? :fakta

Just det, däck trycket är viktigt! Lägg en slant på en sån mätare istället, den har man nytta av! :fakta Att veta om oljan är 70, 80 eller 90 grader kvittar!

//Anders

Nu tycker jag att det börjar bli för mycket :
Min penis är längre än din penis snack!!!

:D :D :D :D :D :D :D

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back