funderingar kring ktm 950 superenduro köp

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
hej hopp alla i hoppa fundera på att köpa mig en ktm 950 men felet är att jag bara är 177cm lång, så jag undrar om man kan sänka den på något sätt??
hur är ktm 690 annars är det bra drag i den och kan man ha fot pinnar på den för pasagerare?
och hur är de båda att åka grus med och att åka långt, den ska vara för långa sträckor och kunna köra grus med och man ska inte dö av vibrationer efter 10 mil;)
moste veta vilken maskin jag ska köpa mig, vill ju inte köpa fel
 
Superenduro är en stor motorcykel, allt går att sänka men hur mycket är du beredd att ändra?

690'n är en betydligt mindre motorcykel.

Bägge går att åka långt på utan problem, provkör och köp efteråt.
 
jag vill ha mycket efekt och det får man ju med en ktm 950, vill inte hålla på och trimma en massa via att den ska hålla länge, men ska säcker lätta den litte ;)
men hur sänker man dem??
 
Nu har ju jag en 950 supermoto, men den är inga problem att använda med mina 173cm, når inte ner på båda sidor, men när man väl stannar är det inga problem med bara en fot. Superenduron kanske är lite högre?
 
SuperEnduron är högre. Jag är 172, på SM går det skit bra. Men en SE är påtok för hög för mig. Sitter väll större hjul på SE?
 
Sitthöjden på en superenduro är 965mm olastad. En 690 enduro har 930mm medans en 950 supermoto endast har 865mm.

Skaffar du en 950 supermoto får du alltså en hoj som är 1dm lägre.
 
ktm 950 supermoto är inget för mej, manskinen ska tålas att köras långt ut i skogen där man kan råka hamna med tokiga kompisar, och så älskar jag att köra grus, så då får jag försöka modda den så man får den lägre, borde finas ombygnassattser till den ju :(
 
ktm 950 supermoto är inget för mej, manskinen ska tålas att köras långt ut i skogen där man kan råka hamna med tokiga kompisar, och så älskar jag att köra grus, så då får jag försöka modda den så man får den lägre, borde finas ombygnassattser till den ju :(

du får ju tänka på att 950SE väger en hel del och inte är så rolig ute i skogen då den inte är lika smidig. Ska du bara köra grus och lättare stigar så skulle jag välja 950 med dess råstarka motor.. MEN om du ska verkligen ut i skogen så så köp den mindre 690´n som är bra mkt smidigare.

Tänk på att stötdämparna på 950SE är anpassade för enduro. Ska du börja modifiera dom så tappar du en del av helheten och hojen kanske inte "uppträder" som den ska.

My 2 cents
 
tror det blir ktm 950 via att jag i dags läget redan har en skit bra enduromaskin för de rigtiga skogs turerna, ska ju för det mästa ha 950n till att åka gus med och ha min lilla ktm 250 2t till lerhål i skogen, de negativa me 690 är ju att det inte är fotpinnar på den och tjejen moste kuna åka med ;) och så är det ju bara så mycket efekt i ktm 950se hehe
 
ok det viste jag inte, men tror det blir en ktm 950 endå, har hört den ska gå som fan och sedan får man säckert trimma den litte så man kan dra allt med den^^
efekt är beroende framkalande och en livsfarlig drog som kostar massor med pengar och tid ;)
 
ok det viste jag inte, men tror det blir en ktm 950 endå, har hört den ska gå som fan och sedan får man säckert trimma den litte så man kan dra allt med den^^
efekt är beroende framkalande och en livsfarlig drog som kostar massor med pengar och tid ;)

Har det blivit någon 950 SE än?
Funderar själv på en sådan och skulle vilja ha lite reaktioner på en sån hoj.
 
Har det blivit någon 950 SE än?
Funderar själv på en sådan och skulle vilja ha lite reaktioner på en sån hoj.

Superenduron är den ultimata grushojen. Det är bara att handla :)

Den funkar kanon på grusvägar och stigar osv men ska du ut i riktig brötenduro då blir den för tung. Effekten ligger på runt 100hk så på grus har du egentligen alltid mer effekt än du behöver. Detta gör att man lätt åker med spinnande bakdäck vilket kommer märkas på däckskontot, den äter bakdäck. Tanken kan kännas lite liten med sina typ 13 liter om jag minns rätt.

långturer på asfalt funkar oxå förvånansvärt bra. Inga jobbiga vibrationer osv. Däremot har man ju ingen kåpa så fartvinden blir ju lite dryg.
 
Superenduron är den ultimata grushojen. Det är bara att handla :)

Den funkar kanon på grusvägar och stigar osv men ska du ut i riktig brötenduro då blir den för tung. Effekten ligger på runt 100hk så på grus har du egentligen alltid mer effekt än du behöver. Detta gör att man lätt åker med spinnande bakdäck vilket kommer märkas på däckskontot, den äter bakdäck. Tanken kan kännas lite liten med sina typ 13 liter om jag minns rätt.

långturer på asfalt funkar oxå förvånansvärt bra. Inga jobbiga vibrationer osv. Däremot har man ju ingen kåpa så fartvinden blir ju lite dryg.

Hur är serviceintervallerna ut på en sån?
Oljebyten mm?
Är det shimsade ventiler eller skruv & mutter?
Såg att någon handlare hade rea på ny SE, 89900kr gjorde ju inte så suget minskade direkt.
Tycker begpriserna borde komma ner lite mer, billigaste på blocket nu låg på 73000kr.
 
Hur är serviceintervallerna ut på en sån?
Oljebyten mm?
Är det shimsade ventiler eller skruv & mutter?
Såg att någon handlare hade rea på ny SE, 89900kr gjorde ju inte så suget minskade direkt.
Tycker begpriserna borde komma ner lite mer, billigaste på blocket nu låg på 73000kr.

Första service vid 100mil sedan service var 750e mil. ventilerna kollas varje 1500e mil.

Ventilerna är shimsade.

89000 låter riktigt bra dem tillverkas inte längre så lika bra att passa på :)
 
jag har köpt mig en nu som hade gått 500mil, riktigt underbar maskin och den känns mycket mera balanserad en min gamla tt600.
serviserna är sju djävulskt dyra i alla fal här i linköping, 100 mil = 7000k, 750mil = 4000kr, 1500mil = 7000kr.
men nu känner jag en som kan shimsa ventiler och fixa allt som ska göras på servisen så dit ska jag lämna den då garantin går ut :)
fan bara att det ska vara halt och kallt ute så man inte kan sticka ut och åka med älsklingen :(
 
jag har köpt mig en nu som hade gått 500mil, riktigt underbar maskin och den känns mycket mera balanserad en min gamla tt600.
serviserna är sju djävulskt dyra i alla fal här i linköping, 100 mil = 7000k, 750mil = 4000kr, 1500mil = 7000kr.
men nu känner jag en som kan shimsa ventiler och fixa allt som ska göras på servisen så dit ska jag lämna den då garantin går ut :)
fan bara att det ska vara halt och kallt ute så man inte kan sticka ut och åka med älsklingen :(

Dubbdäck är ju ett hett tips då :tummenupp

jag har köpt mig en nu som hade gått 500mil, riktigt underbar maskin och den känns mycket mera balanserad en min gamla tt600.
serviserna är sju djävulskt dyra i alla fal här i linköping, 100 mil = 7000k, 750mil = 4000kr, 1500mil = 7000kr.
men nu känner jag en som kan shimsa ventiler och fixa allt som ska göras på servisen så dit ska jag lämna den då garantin går ut :)
fan bara att det ska vara halt och kallt ute så man inte kan sticka ut och åka med älsklingen :(

Hur lång garanti är det på dom?
Kan nog shimsa själv om det kniper.
 
Last edited:
de är ju garantin som gör att du måste lämna in den på servicen, och dubbdäck funkar inte här nere i söder för vi har ingen snö så du pajar dem på typ 2 meter med en superenduro.
däcken håller ungefär 60 mil om du köper bra cross däck, köper du mera alround däck så kan du inte ta ut den i skogen.
garantin är på 2 år så de 2 första åren åker man lite bara för att inte göra så många servisar ;)
men jag tycker du ska köpa dig en av världens roligaste grusdödare och du kan känna dig lite unik för det finns bara 50 stycken i Sverige :P
 
Kan det verkligen kosta 18 000: att serva hojen de första 1500 milen ?
Servicen skulle i så fall vara den största kostnaden. Större än bensin,försäkring eller värdeminskningen. Det kommer nog finnas många "svart-servade" hojar. detta verkar ju helt sjukt .:huvet

Hur funkar fjädringen på en sådan här koloss ?
Det verkar vara en grym hoj, men en 690 är kanske smartare :(

Ang. däck Finns Trelleborg Army fortfarande att köpa ? De var skapliga allround däck.
 
Last edited:
Hur funkar fjädringen på en sådan här koloss ?

Jag tycker fjädringen original är alldeles för hård. Känns som den är optimerad för 120kg förare med 50kg packning oså lite extra på det. Har ställt om dämparna och då blir det bättre men ändå inte optimalt tycker jag iaf. Samtidigt kanske man vill ha en aning styvare dämpare på en SE eftersom det ofta handlar om högre hastigheter än tex en ren enduro hoj som mest går i lerhål osv.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top