Funderingar över Alfakassans "smidighet".

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Jag är arbetslös sedan några dagar efter en flytt. Anmält mig på Arbetsförmedlingen och ska anmäla mig till Alfakassan.
Själv har jag fyllt i en blankett om nyanmälan. Inga problem där. :)
Det jag tycker är väldigt konstigt är dock att min förra arbetsgivare ska fylla i en ga invecklad blankett och redogöra för arbetade timmar sedan ett år bakåt i tiden. Förutom vad som kan liknas som ett intyg på att jag har varit anställd så ska det fyllas i arbetade timmar, frånvarotimmar och liknande i en tabell. Vad gör jag om arbetsgivaren inte känner för att lägga den tiden på någon som dom inte har kvar som anställd? Då står jag där helt utan ersättning. Kan det verkligen vara så? :va

Ja, det kan det.
Efter gymnasiet sommarjobbade jag och gick sedan arbetslös en tid. Det tog sju månader innan jag fick ut ersättning för den perioden, trots att jag hade alla papper i ordning.
Hoppas du får en annan handläggare.

Ja, det kan det.
Efter gymnasiet sommarjobbade jag och gick sedan arbetslös en tid. Det tog sju månader innan jag fick ut ersättning för den perioden, trots att jag hade alla papper i ordning.
Hoppas du får en annan handläggare.

Känns tryggt att veta. Just nu är jag less på hur allting fungerar. Men jag hoppas att det löser ut sig på något bra sätt. Får börja med att kontakta tidigare arbetsgivaren och höra med dom innan jag deppar ihop. Kan ju lösa sig smidigt. *hoppas hoppas* :)

En arbetsgivare ska ju inte kunna neka dig ett arbetsgivarintyg inom skälig tid så det bör inte vara några problem. Ring honom och säg att du önskar få ett intyg snarast, och ring alfakassan genast och kolla så att det stämmer det jag säger. Detta berättade min förra arbetsgivare för mig en gång i tiden när jag efterfrågade intyg.

Sen är det inte så svårt att få ihop de siffrorna heller... de har underlaget genom löneutbetalningarna.

Sen är det inte så svårt att få ihop de siffrorna heller... de har underlaget genom löneutbetalningarna.

Om inte annat så har man ju det själv via sina lönespecar och kan således fylla i blanketten själv (om man har en lat f.d chef) och bara be dom skriva på den.

Varför skaffade du inte riktig a-kassa?

Alfakassan är en riktig akassa. :) Precis samma regler gäller för den som för fackligt anslutna akassor. Jag vill inte binda upp mig hos facket. Hade du frågat "Varför sparade du inte medlemsavgiften på ett eget konto?", så hade jag inte haft något bra svar. :näsblod :rolleyes:

Min fru fick ut alfakassa utan vare sig intyg eller några blanketter - utöver de från Arbetsförmedlingen. Dock fick hon vänta tre månader efter att hon slutat eftersom hon sa upp sig själv - som brukligt.

EDIT: Det var visserligen två år sen, uppenbarligen kan mycket hända på den tiden...

Alfakassan är en riktig akassa. :) Precis samma regler gäller för den som för fackligt anslutna akassor. Jag vill inte binda upp mig hos facket. Hade du frågat "Varför sparade du inte medlemsavgiften på ett eget konto?", så hade jag inte haft något bra svar. :näsblod :rolleyes:

Är inte alfakassa en "gratis-kassa" ? Alla har väl rätt till den?
Och ska man få något helt gratis får man väl förvänta sig att det kan ta tid?

Där har du fel. :tungan
Mycket har ändrats sedan Alfakassan startade. Nu är den som vilken annan A-kassa som helst. Medlemsavgift, medlem ett år innan det blir aktuellt med utbetalning osv. 80% av lönen upp til 18.500 kronor typ. Precis som alla andra. :)
Vill man skaffa en inkomstförsäkring över dom 18.500 kronorna så är man dock tvungen att vara med i facket. Men det har inte med A-kassorna att göra. :)

Om du frågar saker på ett trevligare sätt i fortsättningen så blir det trevligare att läsa dina inlägg. Ett tips som jag bjuder på. :tummenupp

Alfakassan är en vanlig A-kassa som dock även fått i uppdrag att administrera och betala ut grundersättning till arbetslösa som inte tillhör någon a-kassa.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back