Fundering vid köp av MT-09SP eller Mt-10?

Jawez

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2020
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha MT-09
Håller på att leta hoj, samtidigt som jag tar mitt A kort som blir klart nästa vår.
Problemet är att jag är 195cm på 110kg, vilket gör att jag blir begränsad till hoj val. Men dessa satt jag väldigt bra på men upplevde MT-09an som väldigt svampig i fjädringen. Medan allt kändes perfekt på MT10an, men frågan är om det blir jobbigt som första maskin.
Svårt när man inte har möjlighet att prova innan köp. Har tidigare stor motorcross vana men inte på en vägmaskin.
Någon som har erfarenhet av någon av dessa modeller. Hur dem upplevs, och går det att köra längre sträckor problemfritt osv med likandade kroppsbyggnad??
 
Last edited:
Hej!
Jag har ganska exakt samma kroppsstorlek och jag tycker mt09 är för liten och delar din uppfattning om dämpningen (inte kört SP dock). Jag hade inte velat åka längre än ca 15-20mil på en dag på en sån.
 
MT-09 fick en uppdaterad fjädring för nått år sen, den var ganska svampig innan.

Jag är 191 cm och vill nog inte åka längre än 15-20 mil på nån av dem även att jag har en Comfort sadel på min MT-10.

Dock är MT-10 en sjukt rolig hoj att åka på. Kan bara säga som alltid, testa....
Jag bytte till Gilles fotpinnar för att få en bekvämare sittställning/vinkel på benen. :tummenupp
 
MT-09 fick en uppdaterad fjädring för nått år sen, den var ganska svampig innan.

Jag är 191 cm och vill nog inte åka längre än 15-20 mil på nån av dem även att jag har en Comfort sadel på min MT-10.

Dock är MT-10 en sjukt rolig hoj att åka på. Kan bara säga som alltid, testa....
Jag bytte till Gilles fotpinnar för att få en bekvämare sittställning/vinkel på benen. :tummenupp

Jag fastnade direkt för Mt10, kändes som en kraftig och rejäl maskin plus att den passade så bra med min längd.
Hur är bränsleförbrukningen vid normal längre körning, tanken på såpass stor motor jämfört med 09an?
 
jag har nog aldrig kommit under 0.72/milen om jag minns rätt.....

men klart lägger du dig på tanken och drar in armbågarna så lär du kunna få ner det lite....med tanke på att du har hela din överkropp som fångar vinden....
 
Jag fastnade direkt för Mt10, kändes som en kraftig och rejäl maskin plus att den passade så bra med min längd.
Hur är bränsleförbrukningen vid normal längre körning, tanken på såpass stor motor jämfört med 09an?

Om du gillar MT-10 bättre, varför köpa en MT-09?
 
Jag upptäckte att de säljer ut nya 2020 MT-10 för 130´. Blev sjukt sugen...
Jag är bara 185, men även jag tyckte att MT-9 kändes liten. MT-10 och XSR900 satt jag fint på. MT-10 är dock sjukt mycket "Bang for the buck".
 
Jag upptäckte att de säljer ut nya 2020 MT-10 för 130´. Blev sjukt sugen...
Jag är bara 185, men även jag tyckte att MT-9 kändes liten. MT-10 och XSR900 satt jag fint på. MT-10 är dock sjukt mycket "Bang for the buck".

Gäller det hos alla yamahacenter ? Var in i veckan hos en och då låg -19 i lager på 139’
 
En Yamaha handlare i närheten hade nersatt till 139 för nya 2020. 130 lät möjligt :)
Diskuterade inte mer eftersom jag inte var beslutsmässig även om jag var sugen...
 
Köpte en 09sp i våras.
Är 190cm ok 90kg
Jag testade mt10 och 09 ej sp och tyckte båda va riktigt svampiga.
Sp gjorde stor skillnad. Och upplevde 09ans sittställning mer som motard vilket gjorde all skillnad för mig!
 
170 cm och hela 65 kg här.
Jag har en MT-10 SP och även jag får ont i knäna och baken nära jag åker längre sträckor.
Annars är det en jättefin hoj som du får besöka bensinmacken ofta med :hihi. MT-09 upplever jag också som svampig.

Skulle dock inte rekommendera en MT-10 som första hoj.
 
189cm och jag upplevde MT10 som väldigt bekväm. Lite mer sportig än 09 vilken har en väldigt upprätt position på kroppen. Kördynamiskt så är MT10 ljusår bättre än MT09. Stabilt chassi (upplevde 09 som lite instabil och nervös)mer pulver i motorn men också betydligt törstigare. Har du möjlighet köp MT10. Fantastiskt underhållande och kompetent hoj.
 
189cm och jag upplevde MT10 som väldigt bekväm. Lite mer sportig än 09 vilken har en väldigt upprätt position på kroppen. Kördynamiskt så är MT10 ljusår bättre än MT09. Stabilt chassi (upplevde 09 som lite instabil och nervös)mer pulver i motorn men också betydligt törstigare. Har du möjlighet köp MT10. Fantastiskt underhållande och kompetent hoj.

Har man en tuono och kört mt10 så är ju frågan given , vad tycker du i den jämförelsen ?
 
Tuonon är fantastisk. Kördynamiskt är den nästan ett lika stort steg upp från MT09 som till MT10 men så har den den bästa fjädringen på marknaden just nu tillsammans med en grym motor och silkesmjuk QS. Otroligt nog så är den ännu mer törstig än MT10 framförallt med racemap (0.8):lol. Inte så bekväm som MT10 men ändå ok.
 
Last edited:
Tuonon är fantastisk. Kördynamiskt är den nästan ett lika stort steg upp från MT09 som till MT10 men så har den den bästa fjädringen på marknaden just nu tillsammans med en grym motor och silkesmjuk QS. Otroligt nog så är den ännu mer törstig än MT10 framförallt med racemap (0.8):lol. Inte så bekväm som MT10 men ändå ok.

Om man bor i Trollhättan (inte så långt från Gbg) var lämnar man då in Tuonon för service ?
Eller service sköter du själv ?
 
Jawez skriver:
Medan allt kändes perfekt på MT10an, men frågan är om det blir jobbigt som första maskin.

Om du kör hojen i Standard mode så måste du vrida mycket på gasen för det ska hända något.
Så det enklaste sättet minska risken för problem är att köra hojen i Standard mode i början.
Och inte köra i B (snabbare gasrespons=mindre vridning på gasen för samma effekt som i Standard)
eller i A mode ännu mindre vridning på gasen för samma effekt som i Standard.
https://www.manualslib.com/manual/1287441/Yamaha-Mt-10.html?page=20#manual

Suzuki Hayabusa 2008 har ett liknande system.
Och när jag ett par veckor efter jag köpt Busan 2013 testat Max läget (måste ju testa :)) så räckte det med det testet (skrämmande) så under de följande åren fram till
2018 Min läget. Dvs 14,15,16,17 4 år alltså på MIN (motsvarande Standard mode på MT-10) och först 2018 började jag använda MAX läget motsvarande mode A på MT-10.
Jag lär mig långsamt och har aldrig kört motocross så det kommer nog gå mycket snabbare för dig tills du föredrar mode B (mode A)

För att inte villa till det med ännu mer bokstäver har jag valt att kalla lägena på GSX1300R för MIN och MAX, de heter på Suzuki MIN=C=Standard MT-10, mellanläge B, MAX=A som på MT-10.
På Suzukins manual står också att man bara kan ändra lägena när hojen står stilla men jag har upptäckt att drar jag in koppling och slår av gasen till noll, så kan jag ändra medan jag kör. Vilket innebär att vid starten inne i Göteborg alltid MIN=C för mycket lättare köra i stadstrafik med MIN=C och sedan ute på landet i god tid innan omkörning slå av gasen, dra in kopplingen och byte till MAX=A med "upp" knappen på höger styre.
Det är väl något liknande på MT-10, upp och ner knappar för byte av mode eller kanske enda knapp som för blinkers.
 
Last edited:
Probike har ju inget bra rykte samt är dyra. Närmaste ligger i GBG. Som tur är så har man Biscaya auktoriserad verkstad för Aprilia utöver Ducati i Alingsås så det får bli där man servar. Inte särskilt billiga men dom kan italienska motorcyklar. Du har även Marcusen nere i Halmstad som har mycket bra rykte och servar till bra priser men det är ca 20 mil ifrån.
 
Last edited:
Probike har ju inget bra rykte samt är dyra. Närmaste ligger i GBG. Som tur är så har man Biscaya auktoriserad verkstad för Aprilia utöver Ducati i Alingsås så det får bli där man servar. Inte särskilt billiga men dom kan italienska motorcyklar. Du har även Marcusen nere i Halmstad som har mycket bra rykte och servar till bra priser men det är ca 20 mil ifrån.

Tackar, visste inte att Biscaya också servade Aprilia.
Körde förbi Marcussen för någon månad sedan.
Han verkade ha fullt att göra med tanke på alla hojar i väntan på service.
 
Bara till att tjöpa . Mt10 är den bästa gördetallt hojen på marknaden tycker jag . Finns touring kit om man gillar sånt . Wheelie kung , bara en sån sak och ljudet är i klass med tuono v4 . Lättkörd och lättsvängd och förvånandsvört stabil . Vad finns det mer att önska haha . Den har ett mellanregister med rejäl kraft det är riktigt skoj för gatåka .

IQ kööööp :)
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top