Fundering kring eluttag 12v

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Tjena! funderar lite på hur mycket skit man kan sätta på på hojjen i form av prylar som drivs med 12v. Finns det någon gräns? vet att batteriet är rätt känsligt! Ex. är iPhone, GPS, kameraladdare ok utan att steka nånnting? (har gjort ett cigguttag med egen säkring)

Hojj! :)
 
Om du dragit egen matning från batteriet så är det nog bara att köra så mycket säkringen håller. Förutsatt att ledningarna är dimensionerade för säkringen, annars kan de smälta före säkringen...

Dock om batteriet belastas överdrivet mycket kommer spänningen att sjunka och "nåt" kan fungera sämre men med de grejer du nämnde är det nog inga problem.

Om du är osäker går det ju att mäta spänningen på batteriet när du har alla dina grejer i off-läge och därefter när du knäppt på dem. Detta när cykeln är igång.
 
Om du är osäker går det ju att mäta spänningen på batteriet när du har alla dina grejer i off-läge och därefter när du knäppt på dem. Detta när cykeln är igång.

ok, bra idé tack :tummenupp och med bågen, och så att säja laddregulatorn i gång skall spänningen från batteriet inte sjunka nämnvärt altså, har jag uppfattat det rätt då? Nu ska jag ju inte åka runt som en julgran av småprylar fastgaffade på hojjen, men kan ju va bra att veta i nödfall :D
 
ok, bra idé tack :tummenupp och med bågen, och så att säja laddregulatorn i gång skall spänningen från batteriet inte sjunka nämnvärt altså, har jag uppfattat det rätt då? Nu ska jag ju inte åka runt som en julgran av småprylar fastgaffade på hojjen, men kan ju va bra att veta i nödfall :D

Jo så är det nog. Är tyvärr inte så inkommen att jag kan säga vad "tillåtet" spänningsfall är.

Finns säkert nån här som vet bättre.
 
Tjena! funderar lite på hur mycket skit man kan sätta på på hojjen i form av prylar som drivs med 12v. Finns det någon gräns? vet att batteriet är rätt känsligt! Ex. är iPhone, GPS, kameraladdare ok utan att steka nånnting? (har gjort ett cigguttag med egen säkring
Du vill ju oavsett vad inte dra mer än generatorn kan ge minus det som tändspolarna drar. Då laddas batteriet ur trots att motorn är igång. :brinnerup

En smartphone drar 0.5-1A vid laddning (eller när t.ex. navigatorn är igång). 1A * 12V = 12W, så troligtvis kan du lasta på rätt mycket prylar. Begränsningen sätts nog snarare av din egen installation. Kopplar du in fem saker och kommer upp i låt säga 4A så får du ändå ganska höga påfrestningar på kablage. Men 40W ska nog generatorn klara av... :banana
 
Jag lånar tråden lite...
Tänkte också koppla 12v uttag på hojen för att kunna ladda telefon mm, tar ström direkt från batteri med egen säkring.
Vilken tjocklek kablar rekomenderas till en säkring på 7,5?
 
Rättare sagt det generatorn kan ge minus det soppapump, lysen, tändspolar, ECU/CDI, ev ABS mm drar.
:tummenupp

Jag lånar tråden lite...
Tänkte också koppla 12v uttag på hojen för att kunna ladda telefon mm, tar ström direkt från batteri med egen säkring.
Vilken tjocklek kablar rekomenderas till en säkring på 7,5?
2,5 kvadratmillimeter.
 
Last edited:
Lätt avgöra om dina prylar drar för mycket. Mät batterispänningen med hojen igång och allt ljus inkopplat. Och det lägsta motorvarvtal du accepterar innan nerväxling.
Koppla in dina prylar. Sjunker då batterispänningen märkbart och går under 13,6V så kan det bli problem.

Och problem är att hojen inte startar nästa gång beroende på att batteriet är för litet laddat.
Batterispänning på fulladdat batteri är högst direkt efter motorn stannat och sjunker först snabbt och sedan långsamt men ligger nästa dag i området 13,0 till 13,2V på sommaren om batteriet är fulladdat.
Högre spänning på vintern men då kanske hojen får vila?

Och är batteriet inte fulladdat då är det ju lätt ladda batteriet med valfri MC-laddare via ditt 12V uttag. Och lämplig propp. Och inte belasta lika uttaget lika mycket i fortsättningen.
Har du en 5A säkring till uttaget ser jag inga problem.
Om du låter bli långa nattkörningar med helljuset på.
(Helljuset på alltid på dagtid är smart ur säkerhetssynpunkt, andra ser mig, men jag brukar köra med halvljus och använda ljustutan vid korsningar och andra tillfällen när jag är tveksam för att öka chansen bilar ska se mig.)
Mäta batterispänning:
http://www.rusta.se/digital_multimeter_p30951369.html
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-043-33&toc=20596

Kabelarea: Det är tilllåtet att avsäkra 1,5mm2 installationskabel i 230V anläggningar med 13A. Om kabeln är luftigt förlagd.
Jag har kört 10A i vanlig skarvsladd 0,75mm2. Då blev sladden varm.
Det är alltså inget "kabeln brinner upp" problem. Men antag kabeln är 2x2,5meter från batteri till uttag. Med 7,5A blir spänningfallet från batteri till el utttag
med 2,5mm2 0,26V
med 1,5mm2 0,43V
med 0,75mm2 0,86V
Så för mig hade valet stått mellan 2,5mm2 och 1,5mm2
http://www.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=10418
 
Last edited:
Last edited:
Vad rekomenderas för kabel resp säkring för ett cigguttag där jag tänkt ladda telefon och kanske GPS.
3A räcker antagligen men kabeln eller batteriet brinner inte även om du tar en 10A, så gör det. Jag skulle köra med 2,5mm2 oavsett, mest för att kabeln värms så pass mycket utifrån utan hänsyn till invändig resistans. :mattias

Apparaterna drar MAX 2A styck. Som exempel drar min HTC Desire med Google Navigator igång (ja det finns en sådan när man är utanför Sverige) mindre än 1A vid 5V (1*5=5W) men mer än 0,5A (2.5W som är USB-standard).

Ska du koppla in en 12V-USB-adapter så köp en 12/24V-version som kan leverera minst 1A redan från början. Spänningsvariationerna på motorcykeln är ofta för stora för 12V-versionerna, vilket leder till att elektroniken brinner upp, och 500mA-versionerna kan inte leverera tillräckligt med ström för vissa applikationer. T.ex. den här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161030642 :tummenupp
 
...Kabelarea: Det är tilllåtet att avsäkra 1,5mm2 installationskabel i 230V anläggningar med 13A. Om kabeln är luftigt förlagd.
Jag har kört 10A i vanlig skarvsladd 0,75mm2. Då blev sladden varm.
Det är alltså inget "kabeln brinner upp" problem. Men antag kabeln är 2x2,5meter från batteri till uttag. Med 7,5A blir spänningfallet från batteri till el utttag
med 2,5mm2 0,26V
med 1,5mm2 0,43V
med 0,75mm2 0,86V
Så för mig hade valet stått mellan 2,5mm2 och 1,5mm2
http://www.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=10418


Fast detta med 230 och 12volt är som äpple o päron då det är växelspänning och likspänning

För att kolla vilken kabel area du behöver så kolla på denna bilden och lägg en linjal från längden och kabelarean så får man veta vad det pallar.
 
På mopeden satte jag på värmehantag.

Det kunde jag köra med i runt 30 min.
Sen blinkade mina blinkers långsammare och långsammare =D
Motorn orkade inte driva allt så batteriet tog slut.

Hojen klarar nog betydligt med :P
 
Visst måste man kunna använda denna för att få ett infällt snyggt uttag, eller har någon ett bättre alternativ.

Hur stark laddare bör man ha för att ladda mobil (HTC Desire), har hittat flera olika alternativ:
Alt 1: Billaddare USB, 5V/1000 mA
Alt 2: Billaddare USB, 5V/400 mA
Alt 3: USB-laddare 12/24 V
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top