Funderar på en houseamountain

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Funderar på att gå över till den andra sidan och införskaffa mig en motard. Har fastnat för husaberg, 501 eller 650. Hur fungerar 501:an som motard? Vad är den stora skillnaden mellan den och 650:an. Tänkte ha den som enduro/offroad hoj ocskå. Hur är det med fjädringen måste man modifiera den mycket från enduro till motard?? Blir det jobbigt att byta från motard till enduro??

Jo det hade jag klurat ut själv faktiskt. :) Men känns 501 slö? Har bara kört cross så jag har inte så mycket att jämföra med.

paprika skrev:
Jo det hade jag klurat ut själv faktiskt. :) Men känns 501 slö? Har bara kört cross så jag har inte så mycket att jämföra med.

Kan nog sätta några utav min 4 kulor att 501:an inte upplevs som slö :crash

jag har haft en husberg 501fe med motard hjul och den var långt ifrån slö den gick så in i he.....
men de vibrerar en hel del de där blå gula

Skillnaden förutom den uppenbara storleksskillnaden är att 650n finns som motard original med allt vad det betyder i form av fjädring, hjul och bromsar. 501 eller 650 beror helt på vad du kommer använda cykeln till mest.

Jag valde en FS650 eftersom jag visste att jag mest kör motard. För cross och endurobruk på högre nivå än min blir fjädringen för kort men det funkar utmärkt för mig. Vill du köra hård enduro ska du inte köpa en FS. Ta då hellre en FE501 eller FE650 och köp hjul och bromsar till den.

Skifta mellan enduro/motardhjul går på nolltid. Tar man det lugnt så går det på kanske 30minuter.

Skulle tro att det skiljer 6-7hk mellan 501 och 650. 501 är allt annat än slö. Däremot skiljer de sig väl en del i motorkaraktär. Har inte kört nån 501 själv tyvärr men jag gissar att AdrianJ rätt snart komer säga sitt om 501an :fakta

Last edited:
molle skrev:
jag har haft en husberg 501fe med motard hjul och den var långt ifrån slö den gick så in i he.....
men de vibrerar en hel del de där blå gula

Är väl skönt när det vibrerar lite lätt i påsen :D

Det där låter bra. Är lite små kåt på en fe501:a. Ska försöka införskaffa mig en sådan till hösten. Är det viktigt å byta bromsar om man vill motarda??

Om du ska köra hårt och på bana är byte av bromsar ett måste. Ska du bara trixa lite i stan och köra gata är det mindre viktigt.

kolla blocket min gamla var till salu där för några veckor sedan
en 00 med gula alu fälgar

det var en liten skiva på den men det var lika lätt att få upp den på framhjulet som på bakhjulet i allafall

molle skrev:
kolla blocket min gamla var till salu där för några veckor sedan
en 00 med gula alu fälgar

det var en liten skiva på den men det var lika lätt att få upp den på framhjulet som på bakhjulet i allafall

Tror inte jag hittade den. Va du nöjd med den 501:an?? Bra/dåligt?

Rätt supermoto...hehe :) Jag håller med dig i det du säger btw!

Jag tycker det är som att jämföra äpple och banan. Motorkaraktären mellan Husabergs modeller är olika. Nu jämför jag hojarna i enduro form eftersom jag aldrig testat en konverterad 501.
Den största skillnaden anser inte jag vara den större motorn direkt. 400:an är betydligt lugnare än 501:an som är mycket hetsigare och "vildare", den har en väldigt speciell motorkaraktär. 650:n som jag testat kändes inte lika brutal som 501:an, mer lugn och kontrollerad... De roligaste Husaberg maskinerna enligt mitt tycke är FE 501 & FC550, FX har jag inte testat. FC550 är nog en av de brutalaste och roligaste hojar man kan köra, kul motorkaraktär (om än helt fel för enduro) och grymt vrid. Förstår fortfarande inte varför den inte kommer som motard. Vid mer landsvägs/grusvägs åka är säkerligen 650:n ett bättre val, 501:an kräver ju naturligtvis lite högre varvtal...

Effektmässigt skiljer det sig inte så väldigt många hästar ändå mellan 501 & 650, 5-7 hk troligtvis.

Låter bra det där. Borde räcka till mig :) Kan tänka mig att kraften räcker väl och mer där till i skogen men man vill ha lite kraft på gatan. Vad ska man ge för en fe501:a?? Vad skjiljer sig från 00 01 och 02 ?

Last edited:
-00 har den gamla motorn.Mellan -01 och -02 skiljer avgassystem + stötdämpare.Både hög och lågfartskompression på -02 + annan setting i gaffeln

jag var helt klart nöjd med min fe501 men det var lite för mycket tävlingsmaskin för mig.
när man pendlar till jobbet och sånt så blir det mycket olje byten
och man måste ju gå över hojen rätt ofta så man vet att allt sitter som det ska

Hur är serviceintervallen på den? Hur ofta måste man byta olja och filter? Hur mycket pengar blir det per byte ungefär?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT