Funderar på att köpa Husaberg FE501 -00, råd och tips?

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Jo, nu är det så att jag har kommit i köptankar kring en Husaberg FE501 och tänkte fråga vad ni har att säga om Husabergare i allmänhet eller specifikt kring denna modell?

Jag är intresserad av en Husaberg FE501 -00.
Kommer att användas ganska mycket på asfalt, men även mycket grusvägskörning. Kanske lite crossbana, det får tiden utvisa (har blivit feg sedan en ordentlig krasch några år tillbaka)

Jag har aldrig ägt en Husabergare tidigare, men jag har haft 2st 125cc crossar och 1st 250cc. Har även haft en FZR 1000 och många mopeder, så jag har nog en del mekar-erfarenhet. Detta med tanke på att jag hört att Husabergare vill bli behandlade som barn, hur är det med detta egentligen?

Vad säger ni? Positiva/negativa erfarenheter kring just FE501 -00?

Tack på förhand

Spara hellre några kronor till o köp en nyare årsmodell. Husa lär sig av KTM o blir bättre o bättre för vart år som går när det gäller att hålla ihop. De äldre var inga höjdare.

Tja!

kan säga på en gång att 99-00 motorerna är dom bästa husa har gjort!!! Lätt trimmade ,lätt skruvade och hållbara!
det är toklungt att köpa en sån hoj bara den är rätt skött!
men det är sånt som gäller alla hojar!

501:an är grym! Betydigt roligare motorkaraktär än de 650 jag kört, för mycket cc! 650 är starkare, men känns inte alls lika kul som 501. Effekt mässigt är de inte så stor skillnad å andra sidan. Ca 5-6 hk.

Den Husa maskin som ligger i närheten av 501:an är Fc 550.

Marals har helt fel, KTM lär av Husa, annars hade de tex aldrig köpt Husa för att få rättigheten att kopiera deras maskiner rakt av, fakta... KTM är numera en regelrätt Husa produkt. För att göra det utan att folk märker det placerar de kick och kedja på motsatt sida Husa osv...

Angående att behandla som ett barn bla bla...köper du en riktig motorcykel, dvs Husaberg kommer du aldrig vilja ha barn (vem vill förhuvudtaeget?). Förmodligen vill du inte ha flickvän heller, Husan väger upp allt detta, och du slipper alla tråkiga bitar såsom obefogat bråk och tjafs. Och det sexuella kan du enkelt hoppa över eftersom du kommer ha betydligt roligare stunder med motorcykeln än med den bästa tjej... Husan bråkar dessutom bara om du inte byter oljan och servar lite då och då, dvs inte frenetiskt uppvakktande med rosor och dylikt utan bara lite olja och ett och annat filter, sen sköter den sig oftast exemplariskt tillskillnad från en tjej som kan dra igång världens hallabalo om ni inte vill se på samma tv program (ViasatSport!)...

Att du inte vill ha barn eller tjej beror inte på servandet utan för att du kommer ha så mykcet kul att du inte vill ha något annat som tar upp din tid!

Adrian_J skrev:

Angående att behandla som ett barn bla bla...köper du en riktig motorcykel, dvs Husaberg kommer du aldrig vilja ha barn (vem vill förhuvudtaeget?). Förmodligen vill du inte ha flickvän heller, Husan väger upp allt detta, och du slipper alla tråkiga bitar såsom obefogat bråk och tjafs. Och det sexuella kan du enkelt hoppa över eftersom du kommer ha betydligt roligare stunder med motorcykeln än med den bästa tjej... Husan bråkar dessutom bara om du inte byter oljan och servar lite då och då, dvs inte frenetiskt uppvakktande med rosor och dylikt utan bara lite olja och ett och annat filter, sen sköter den sig oftast exemplariskt tillskillnad från en tjej som kan dra igång världens hallabalo om ni inte vill se på samma tv program (ViasatSport!)...

hm intressant tankegång, fast man blir nog lite orolig för dej Adrian :D :D :D

Adrian_J skrev:
501:an är grym! Betydigt roligare motorkaraktär än de 650 jag kört, för mycket cc! 650 är starkare, men känns inte alls lika kul som 501. Effekt mässigt är de inte så stor skillnad å andra sidan. Ca 5-6 hk.

Den Husa maskin som ligger i närheten av 501:an är Fc 550.

Marals har helt fel, KTM lär av Husa, annars hade de tex aldrig köpt Husa för att få rättigheten att kopiera deras maskiner rakt av, fakta... KTM är numera en regelrätt Husa produkt. För att göra det utan att folk märker det placerar de kick och kedja på motsatt sida Husa osv...

Jo, så har jag också förstått...

Adrian_J skrev:

Att du inte vill ha barn eller tjej beror inte på servandet utan för att du kommer ha så mykcet kul att du inte vill ha något annat som tar upp din tid!

Haha, jag som just stigit upp fick precis vad jag behövde: ett gott morgonskratt! Det där var bland det roligaste jag läst på länge! Tackar tackar. :bow :bow :rock
Hur låter det här då? Jag är väldigt sugen och tycker att det här låter mycket välskött:

"Föregående ägare /.../ har alltid bytt olja var 10:de timma,filter per var tredje oljebyte och luftfilter vid behov, ventiler kontrolleras/justeras med samma intervall. vipparm och kamkedjelager är bytt 1ggr/säsong isamband med total genomgång av hela hojen (fjädring länkage hjullager osv) /.../ dreven nya i våras/helt ok. Slitna däck /.../, ny orginal (bakdämpare) ingår All plast byttes i våras och nytt dekalkitt monterades. Det sitter ett fetstyre på och en trimdämp."

Adrian_J skrev:

Marals har helt fel, KTM lär av Husa, annars hade de tex aldrig köpt Husa för att få rättigheten att kopiera deras maskiner rakt av, fakta... KTM är numera en regelrätt Husa produkt."

Ja och jag meddelar att KTM och Husa lär av Husqvarna.......Dock med varierat resultat

:D :arsele

Husaberg är en smidig och stark hoj inget så är det, känner du att du vill lägga ner en del omvårdnad för att åka så är den ju bra.
Jag kör bara japanskt så jag har inga åsikter här, men en extrem japan är väl crf450 tex.
Ska du åka mycket asfalt rekomenderar jag att du tittar på de större hojarn från tex KTM, de går att åka mycket gata och grus med.
Jag vet att alla husaåkre kommer protestera men jag tycker det är för mycket service på en Husaberg för att användas som annat än racinghoj.

Silwer skrev:
Husaberg är en smidig och stark hoj inget så är det, känner du att du vill lägga ner en del omvårdnad för att åka så är den ju bra.
Jag kör bara japanskt så jag har inga åsikter här, men en extrem japan är väl crf450 tex.
Ska du åka mycket asfalt rekomenderar jag att du tittar på de större hojarn från tex KTM, de går att åka mycket gata och grus med.
Jag vet att alla husaåkre kommer protestera men jag tycker det är för mycket service på en Husaberg för att användas som annat än racinghoj.

Nope, det är en racing hoj ju! Jag använder min enbart för racing, skulle aldrig få tanken att ta hojen bara som transport...dyrt för inget...men jag antar att du håller med om crf450? De håller säkert, men jag tycker det är omotiverat dyrt att byta olja, filter och sånt bara för att sitta och ha tråkigt på landsväg, då finns det ju hojar som har intervaller som gör detta förfarande mer ekonomiskt...

Frågan är hur mycket "normalt" åkande du ska göra? Med asfalt antog jag att det var motard du menade, men det kanske var just transport?

Racing är racing. That's it. Det står ju numera på KTM's och Husas flyers att det är rena racing hojar som ska skötas och köras med omtanke. Att de ska skötas som barn är dock långt ifrån sanning.

Last edited:
Adrian_J skrev:

Det jag menar är att när det gäller tillförlitligheten (rasrisk) så har Husa lär sig mycket utav KTM samt att kunna marknadsföra sig.

Adrian_J skrev:

Racing är racing. That's it. Det står ju numera på KTM's och Husas flyers att det är rena racing hojar som ska skötas och köras med omtanke. Att de ska skötas som barn är dock långt ifrån sanning.

Som Husaägare och nybliven farsa så kan jag helt humorlöst konstatera att det stämmer. Lillkillen kräver i storleksordningen 8-12 timmar service per dygn. Och trots att han får rejält med olja, upprepade underedsbehandlingar samt hela tiden sprillans nya Libero så kan man inte lita på att han inte kommer att misstända eller pinka ner en. Pust, serva en Husa är en walk in the park jämfört med detta. Det konstiga är att jag helt tappat intresset för garaget och jäktar hem från jobbet för att träffa kräk, bajs och skrikmaskinen. Men det är klart: är man en sån som tycker att Husaberg servicerekommendationer är alldeles för glesa och byter olja, filter samt kontrollerar ventilerna var 3-4 timme så är ju en bebis rena orgien i servicemasochism. snacka om tät service. men det vill fan till att man är rädd om lillkillen då garanti helt saknas.

Kan bara instämma i att landsvägskörning med Husaberg(eller mc överhuvudtaget) är pengar i sjön för ingenting. Varför åka racerhoj på gatan????

/Hising

Men KTM äger ju Husa, så hur har Husa lärt sig nått av KTM??

Ja ja, KTM & Husaberg kommer alltid slåss mot varandra, kan bara hoppas på att KTM lägger ner lite mer energi på Husa i framtiden nu än när det låg i sverige.

KTM har tydligen ett annat tänkande när det gäller sina produkter. Husagubbarna har ju mest suttit och bara kommit på en massa ideér (dock mycket bra) men utan att kontrollera om de verkligen fungerar ut till kund utan problem.
Detta sa t.om killarna ifrån Husa på mässan i göteborg i vintras. De ansåg sig haft lite för mycket tekniknördar o för lite folk som har lite distans till det hela och som var inriktade emot att lyssna på vad kunder o ägare vill med företaget.

Annars så funderar jag lite på en VOR EN 503 -01, men jag har läst så lite om VOR så då undrar jag om någon skulle kunna berätta lite om dem? Tillförlitlighet, prestanda, tja, hur är en VOR egentligen?

På pappret verkar de ju vara riktigt häftiga, men man vet ju aldrig...

Det står nog mellan en Husa 501 -00 eller en VOR 503 -01.

Tacksam för svar.

petterekman skrev:
Annars så funderar jag lite på en VOR EN 503 -01, men jag har läst så lite om VOR så då undrar jag om någon skulle kunna berätta lite om dem? Tillförlitlighet, prestanda, tja, hur är en VOR egentligen?

Tacksam för svar.

Jag skulle köpt Husan i det här fallet, jag vet inte hur VOR hojen är men tillförlitligheten är väl inte den bästa hos VOR vad jag har förstått(läst sett på forum mm)

petterekman skrev:

Tacksam för svar.
501 -00 är det optimala valet om man inte vill ha 03. Nya chassit men gamla motorn. Vässa den som faen, häng på ett titansystem från crossmodellen och sen på med 03/04plast så blir det ascoolt. Svart plast kan funka oxå. Köp köp köp !!!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti