Full tank inför vintern?

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Det finns ju 100 olika åsikter angående bensin i tanken över vintern.
Man vill ju inte stå där i vår med en hoj som inte startar pga "gammal" bensin alt kondens i tanken. Eftersom att man inte blir klokare av att googla på det då alla säger olika (som vanligt) tänkte jag lista förutsättningarna för vinterförvaringen här så kanske ni utefter det kan berätta hur jag ska tänkta.

Hojen kommer stå i garage med temperaturer mellan 0-7 plusgrader.
Den kommer troligtvis inte startas någonting på ett par månader.
jag tänkte ställa in den med bensinen som är kvar (lite mindre än halv tank) men jag tömmer förgasarna och stänger soppa kranen. Sen när det är dags att ta ut hojen till våren så fyller jag på med lite färsk bensin innan jag drar igång.

Hur resonerar ni kring det? Det enklaste vore ju att bara fylla tanken till max så undviker man ev problem. Dock så vill man ju inte att bensinen ska bli gammal som vissa påstår att den kan bli. Personligen så tycker jag att det inte borde kunna hända på typ 6-7 månader!

det sägs att fyller man upp till max så ska den lilla kondens som kan bildas på ytor som inte är täckta av bensin inte spela ngn roll.

jag hade mindre än 10l i min saab som stod avställd 9 månader (över vintern)
visst va den lite segstartad första gången, men det var aldrig något problem.
å vad jag förstått så blir inte bensin gammal om den förvaras lufttätt.

Jag vinterlagrade 60-70 hojar förra året med varierande mängd soppa och ingen hade några problem på våren
Full tank så slipper du rostig tank!

Okej så det finns en risk att det rostar även fast det inte är minusgrader?
:va Vid minusgrader lär du inte få några problem med rost.
Ju lägre temp desto långsammare rosttillväxt. Under noll händer inte mycket alls.
Högre temperatur och hög luftfuktighet ger snabbare rosttillväxt.
Båda måste finnas för att något ska hända.
Torr luft > ingen rost alls
Låg temp > långsam eller ingen rosttillväxt

Last edited:
Full tank har jag blivit lärd, men finns många skolor. Själv brukar jag köra helt tom men då förvarar jag den i vardagsrummet och tömmer tanken enbart för att slippa risken för att det ska lukta men får se hur jag gör i år, råkade svälja lite soppa förra året när jag skulle slanga ur soppan ur gamla firestormen och det var inge gott..

Kallt utrymme = full tank

Varmt utrymme = spelar det ingen roll

Ska du meka = tom tank

Jag har alltid full tank..

Kör först x antal mil på V-Power och har det sedan i tanken under vintern.

Har hört att det inte ska innehålla etanol (bättre för gummi och packningar).

Och vanligt 95 kan dessutom bli lite skum om den står still för länge (egen erfarenhet)

Angående förgasarna så är det delade meningar om det. Frågar du mig skall de icke tömmas då luft+aluminium inte är en bra kombination, och dessutom kan vissa delar torka ut...

/edit, massa stavfel :huvet

Last edited:
Vid full tank slipper du köra till macken och tanka det första du gör på våren...

Full tank är jag lärd också, hade det i vinteras och hojen starta utan problem de gånger jag testade :)

Full tank v-power (enligt utsago ska den inte innehålla etanol). Har gjort så i sju år och Duccen startar direkt utan minsta tvekan varje vår. Har stått så upp till 8- 9 månader något år.

Som påpekats redan bildas det kondens i tomrummet mellan bensinen och toppen av tanken. Detta förhindras med full tank.

En skvätt 2-taktsolja, sen en sista runda inann man fyller upp till max på tanken.

Om man är orolig för att bensinen åldras så tömmer man tanken på våren och så har man soppa till gräsklipparen.:tummenupp

Men kondensproblem blir mest i utrymmen som växlar kraftigt i temperatur som t.ex ladugårdar, inte i vanliga bilgarage som har någon form av isolering.

Aspen alkylatbensin.
Åldras långsammare och ger inte ifrån sig avlagringar.

seriöst det är en motorcykel som ska förvaras i några månader, inte slutförvaring av utarmat uran.

Ingen aning om hur mycket soppa jag har i mina, å på husan är nog båda kranarna på

seriöst det är en motorcykel som ska förvaras i några månader, inte slutförvaring av utarmat uran.

Ingen aning om hur mycket soppa jag har i mina, å på husan är nog båda kranarna på

:va så man borde råda honom att skita i allt :confused:

Men låt kranarna stå öppna så att vattnet har någon stans att ta vägen.:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT