Full luftburken i olja!!!???

Ringrostig

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 640 LC4 SM -03
Hej alla.
Jag får in ganska mycket olja i luftburken efter en stunds körning. Oljan verkar komma via den genomskinliga dräneringsslangen som går mellan ramen under tanken och luftburken (se bilder). Misstänker att problemet uppstår när man åker mycket på bakhjulet. Känner nån igen detta eller har förslag på orsak/åtgärd? Kan man dra om dräneringsslangen på något sätt och eller täta slangen? Alla förslag mottages tacksamt!
MVH. \\Micke

Bifogat

• P4090025_liten.jpg
    P4090025_liten.jpg
    70.9 KB · Visningar: 108
  • P4090024_liten.jpg
    P4090024_liten.jpg
    89 KB · Visningar: 137
Det du har upplevt är KTMs största "fel", även kallat feature av meckarna.

Vevhusventilationen mynnar ut i luftburken. Det är ju bra när man kör rakt fram och så, men när balanspunkten nås så pumpar motorn ut olja som egentligen borde vara kvar i motorn via vevhusventilationen.

Lösningen är enkel: 1 Pepsi 0,5 PET, 1 meter oljebeständig slang.

1. Dra av tanken, koppla bort gamla vevhusventilationen.
2. Koppla in den nya slangen, dra den till pepsiflaskan som du förberett med ett hål i korken stort nog för slangen. Täta med typ limpistol. Gör lufthål för överskottsluft med en kniv (små hål, 1 mm bara. Hålen i korken brevid slanginfästningen) för att undvika övertryck i vevhuset.
3. lägg ner pepsiflaskan i luftburken

Klart. Oljan kommer nu hamna i pepsiflaskan istället för luftburken.

Om man tycker detta är jobbigt så ser man till att oljan aldrig överstiger "MIN" i fönstret eller kör lägre på slangen

PS. KTM är en KTM DS.

Läs hela tråden om du klickar på mig, jag är en länk!

//jaG

:va SKumt! jag hade aldrig problem med detta på mina 3st KTM?
Fast jag överfyllde inte heller!

motardnisse skrev:
:va SKumt! jag hade aldrig problem med detta på mina 3st KTM?
Fast jag överfyllde inte heller!

Det handlar inte om att överfylla. LC4an har detta "problem" och det finns oljefällor att köpa från KTM.

Vissa hojar lider mer av det än andra och min är ett exemplar som pumpar ut mycket olja. Jag har alltid nivån liggande runt "MIN" efter råd av HW och iom det har problemet blivit mindre, men inte försvunnit.

Att tilläggas är väl att problemet för mig är mest framträdande när man kört >1 kilometer över balanspunkten med långsamt bromsande fart som följd. Gör man inte sånt, så blir det väl inte så...

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Det handlar inte om att överfylla. LC4an har detta "problem" och det finns oljefällor att köpa från KTM.

Vissa hojar lider mer av det än andra och min är ett exemplar som pumpar ut mycket olja. Jag har alltid nivån liggande runt "MIN" efter råd av HW och iom det har problemet blivit mindre, men inte försvunnit.

Att tilläggas är väl att problemet för mig är mest framträdande när man kört >1 kilometer över balanspunkten med långsamt bromsande fart som följd. Gör man inte sånt, så blir det väl inte så...

//jaG

Nä jag gör ju inget sånt enligt min avatar! :3freak

motardnisse skrev:
Nä jag gör ju inget sånt enligt min avatar! :3freak

För att vara sådan så är väl avataren inte föreställande något över balanspunkten och jag har svårt att avläsa om den är lång....

Eller hur....

Konstaterandet är enkelt, problemet välkänt.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
För att vara sådan så är väl avataren inte föreställande något över balanspunkten och jag har svårt att avläsa om den är lång....

Eller hur....

Konstaterandet är enkelt, problemet välkänt.

//jaG

Likaså är din avatar! :D
Den fanns ingen lång raka på vessingsboda - Åland

motardnisse skrev:
Likaså är din avatar! :D
Den fanns ingen lång raka på vessingsboda - Åland

Jag har väl inte refererat till min avatar :tungan

Så om du hade varit någonannanstans hade du kanske upptäckt att den surplat olja fel väg? :7peta :)

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Jag har väl inte refererat till min avatar :tungan

Så om du hade varit någonannanstans hade du kanske upptäckt att den surplat olja fel väg? :7peta :)

//jaG

Kanske det, vem vet förutom jag! :tungan

Zeb_Macahan skrev:
Att tilläggas är väl att problemet för mig är mest framträdande när man kört >1 kilometer över balanspunkten med långsamt bromsande fart som följd.
//jaG

Hahaha, JÄ RAJJT!

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back