Fula ärr = Pengar??

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Hej allihopa..

Nu är det såhär att för 2,5 år sedan så snubblade jag (helt nykter) och skrapade upp min armbåge ganska ordentligt.. Och nu är det några stycken riktigt grova och fula ärr där.. Hörde att man kunde få pengar för det, men sen hörde jag att man var tvungen att anmäla det inom det närmaste året!? Någon som vet hur det är? Är det ens någon idé att försöka?

Tack i förhand!

//Mattias

Har ju själv fått ersättning när jag kraschade och nyckelbenet sticker ut och inte är speciellt vackert. Kan inte tänka mig att det är max ett år. Däremot så får man ersättning minst ett år efter olyckan skett för att försäkringsbolaget ska kunna se vilka märken det blivit.
Lycka till, men personligen så är det inga större summor man får. Tror jag fick 7000 ungefär.

Japp, det får du stålar för. Det dom går på är hur stora ärren är och var på kroppen dom sitter, armbågen är tyvärr inget som ger någon större summa.

Om någon kan svara på det så är det ditt försäkringsbolag..
Men en fågel viskade i mitt öra: Nej?

Har du en försäkring som täcker det och alla papper från läkaren i ordning så JA. Annars NEJ.

Trango_B skrev:
Har du en försäkring som täcker det och alla papper från läkaren i ordning så JA. Annars NEJ.

Jag var inne på sjukhuset då, så det är nerskrivet och allt.. Fick sen åka in och plåstra om det varje dag i 2 veckor... Vilka försäkringar täcker det? Hemförsäkringen? Skolförsäkringen?

jag har ett ärr på armbågen som ja fick när ja vurpa med crossen.. det är ca 1 dm långt å ser allmänt vidrigt ut... det fick ja 10 000kr för av mitt försäkringsbolag..

Som jag har förstått det så går det att erhålla ersättning för ärr och dyl.
Men det låter inte som du lider av det så värst mycket.

Omfattningen av skadan/ärren är ju helt avgörande om hur mycket pengar du får.

Stolten skrev:
Hej allihopa..

Nu är det såhär att för 2,5 år sedan så snubblade jag (helt nykter) och skrapade upp min armbåge ganska ordentligt.. Och nu är det några stycken riktigt grova och fula ärr där.. Hörde att man kunde få pengar för det, men sen hörde jag att man var tvungen att anmäla det inom det närmaste året!? Någon som vet hur det är? Är det ens någon idé att försöka?

Tack i förhand!

//Mattias

Ärr i ansiktet ger en hel del. Jag har ett stort jack i hakan som jag ska kräva lite pengar för. Övriga kroppen vet jag inget om.

1 du måste anmäla skadan inom 3år
2 se till att ha alla papper du har rätt att ta ut journal från sjukhus
3 du ska inte räkna med några fantasisummor då reglerna ändrats för ersättning ang ärr
4 kolla om dina föräldrar har (hade) extra försäkringar vid tillfället du har rätt att få ut ersättning från flera bolag för vanprydande är
5 ha inte bråttom det tar tid håller på med min skada advokaten sa räkna med 2-7år
6 ta kontakt med peno här på forumet (osäker på stavning pmmig så får du hans nr)

lycka till mvh Blondie

Jag fick 15000 för två ärr på axeln som är ca 1,5x5 cm efter en moppekrasch. Ansökte om det två år efter och de protesterade inte.

Ersättningsreglerna ändrades 1 jan 2002 tror jag det var!

men kolla om du har rättsskydd i försäkringen då kan det löna sig med en advokat eller jurist

Scott Sexpump skrev:
Som jag har förstått det så går det att erhålla ersättning för ärr och dyl.
Men det låter inte som du lider av det så värst mycket.

Nja, det är ju inte snyggt direkt så litegrann lider jag ju... :)

Blondie skrev:
1 du måste anmäla skadan inom 3år
2 se till att ha alla papper du har rätt att ta ut journal från sjukhus
3 du ska inte räkna med några fantasisummor då reglerna ändrats för ersättning ang ärr
4 kolla om dina föräldrar har (hade) extra försäkringar vid tillfället du har rätt att få ut ersättning från flera bolag för vanprydande är
5 ha inte bråttom det tar tid håller på med min skada advokaten sa räkna med 2-7år
6 ta kontakt med peno här på forumet (osäker på stavning pmmig så får du hans nr)

lycka till mvh Blondie

Toppen! :tummenupp

Jag har ett ärr som är ca: 2 cm långt, det är precis brevid ögat och ser ut som att jag har en rynka där (väldigt fult)
Det hände för ca 3 år sen.
Jag var aldrig hos doktorn och kollade upp det men kan ja ändå få ut pengar för det :confused:

McB skrev:
Nej, det där tror jag inte på. Jag vet många som har fått skador som barn, som de sedan har fått ersättning för i vuxen ålder.

Jag har ett fett ärr i pannan som jag fick när jag föddes, räknas det med? Det är ju i ansiktet, borde jag ju få mycket pengar för isåfall?

Stolten skrev:
Jag har ett fett ärr i pannan som jag fick när jag föddes, räknas det med? Det är ju i ansiktet, borde jag ju få mycket pengar för isåfall?

Om du kan påvisa någon typ av lidande, samt att dina föräldrar hade en gällande försäkring vid olyckstillfället, så ska det inte vara några problem.

Har iof ett ärr på kinden från när jag rammade en glasdörr med ansiktet som barn, kanske kan få ett par hundratusen. Va tror ni om det :rolleyes:

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!