Fuktskada i taket?

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Ducati ST4s -03
Tjena,

Va och tittade på en bostadsrätt som jag funderar på att slå till på, dock när jag kollade i taket kan man se en massa gula aktiga prickar, den största är väll ca 5-8 mm stora, dom sticker ut lite från det övriga vita i taket, ca 1-2 mm.

Det ser nästan ut som någon har stått och stekt pankakor med kast vändnng och för mycket smör i badrummet. Är lite orolig att det ska va fuktskada, men vad tror ni?

Takfärg kan skifta mot gult prickvis ibland. Men det bör nog kollas av nån som vet.

Jag bodde högst upp och fick en fuktskada i taket, jag ringde, bad dem komma och kolla på det och dokumenterade...gav mig inte och till slut så erskände de skadan (de ville först skylla på att fd boende hade målat dåligt :huvet ) . Bra att ha papper på det samt att det skulle åtgärdas av dem, då jag sålde, därav vet jag ej hur resultatet blev men man påbörjade i samma veva jag flyttade en stor renovering av fasaden och taket.

Lägg ut en bild....

Edit det började med en liten spricka i mitten som till slut gick diagonalt från hörn till hörn,färgflagor ramlade ner till höger o vänster samt i :tuttar hår :mad: Bostadsrätten var från 50-talet .

Last edited:
Är den som bodde där tidigare rökare?

Vet ej, dock luktar det ingen rök i lägenheten, har man rökt inne brukar det kännas på lukten

Gula? Är det ett betongtak?
Finns det inget besiktningsprotokoll?
Gulaktika (Ljusgula) , japp det är betongtak

Finns inget protokoll som jag har fåt sett, men tänker ha det som krav vid ev köp

Lägg ut en bild....
.

Tog tyvärr ingen bild :(

Förmodligen vattenånga som samlats i droppar i taket pga inte tillräcklig vetilation. (bara göra rent med vatten & svamp)
Om det är fuktskada och mögel brukar det inte se ut på det viset mer åt små svartgråa prickar samt att färgen spricker up och det går inte att tvätta bort utan måste typ slipas bort..

Förmodligen vattenånga som samlats i droppar i taket pga inte tillräcklig vetilation. (bara göra rent med vatten & svamp)
Om det är fuktskada och mögel brukar det inte se ut på det viset mer åt små svartgråa prickar samt att färgen spricker up och det går inte att tvätta bort utan måste typ slipas bort..

Ok, det låter ju iaf positivt, känns iaf som jag vill ha någon form av papper på att det är ok :)

:fakta

Det finns mycket i badrumstak som vi åt det neurotiska hållet tolkar som fuktskada. Mitt tips är att prova sticka en fuktmätare på nåt bra ställe. Ger den inget utslag kan man vara på den lugna sidan ett tag.

Vet ej, dock luktar det ingen rök i lägenheten, har man rökt inne brukar det kännas på lukten

Gulaktika (Ljusgula) , japp det är betongtak

Finns inget protokoll som jag har fåt sett, men tänker ha det som krav vid ev köp

Tog tyvärr ingen bild :(

Låter precis som rökfläckar, att det inte luktar kan bero på att dom sanerat. Plocka lös en golvlist eller liknande så känner du lukten direkt om det varit mkt där.

Är det betongtak så är det ju ingen fuktskada iaf.(Om det inte kommer uppifrån såklart)Mer troligt att det är vattenångan från duschen som fått färgen att mögla,dvs fel färg.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!