Fri från facket äntligen?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Öppnade min brevlåda och hittade självklart en påminnelse från studentkåren för att jag inte fått räkningen första gången för posten är idioter. Hursomhelst vad som var intressantare var att jag fick ett meddelande från facket!

Beslut: Yada yada yada ditt medlemskap anses ha upphört från och med den 1 januari 2007 eftersom du inte betalat din medlemsavgift i tid. Du har betalat till och med den 060930

Motivering bla bla bla, omprövning yada yada.

Innebär det här att jag är fri från facket nu? Innebär det att jag har en fet betalningsanmärkning? Jag vet inte om jag ska åka på systemet och köpa skumpa och fira eller vad jag ska tro om saken? Fula är ju att nog vet jag att jag betalat avgifter mycket mycket senare än 060930. Skumt iallafall.

När jag ringde och frågade hur man gick ur facket (när a-kassan och det höjdes så jag fick betala cirka 500kr i månaden som studerandemedlem) så sa de att det är typ 6 månaders "uppsägningstid". Är det så enkelt att man bara kan skita i att betala istället eller?

Finns det någon insatt som kan förklara lite vad som hänt? Går ju inte ringa förrens på måndag..

Skulle tro att det är så enkelt att du är ute ur facket! Gjorde samma med en bilförsäkring en gång gick kanon! hade 10månader kvar och hitta en mycket billigare, sket i att betala och dom sa upp den :tummenupp

Följer gärna denna tråd och hur det utvecklas. Har ett liknande bekymmer med HRF just nu.

Last edited:
Jo det är sant. Betalar du inte så blir du utslängd. Men visst skulle det gå att sätta inkasso på folk som inte betalar men det börjar de nog inte med förens flertalet skiter i att betala.

Man kan alltid straffa sig ur facket. Alltså strypa betalningarna. Jag fortsatte dock betala i sex månader, så att man har möjligheten att gå med igen senare om man vill, utan att få höra en massa knorr.

Det sjuka med den där sekten är att man får ansöka om urträde som man också skall motivera:huvet :huvet :mad: :upyours

Jag har haft bättre löneutveckling sen jag gick ur och förhandlat själv iaf :tummenupp

Jo det är sant. Betalar du inte så blir du utslängd. Men visst skulle det gå att sätta inkasso på folk som inte betalar men det börjar de nog inte med förens flertalet skiter i att betala.

nej det är en "klubb" och då kan dom inte skicka inkasso efter dig då det är helt friviligt att vara med :tummenupp

björn

Det har du rätt i, att det sedan är att jämställa med ocker och att facket slåss mot just sådana metoder från arbetsgivarna är en annan femma. :)

Hur tänkte ni nu?
När man tar en subventionerad telefon med abbonemang, då skriver man ju också på för flera månader (år) innan man kan avsluta betalningarna.

När man tecknar digitaltv abbonemang, morgontidning, går med i bokklubbar osv så förbinder man sig väldigt ofta att betala i ett visst antal månader/bokpaket.

Är det också ocker då?
(det är det IOFS, men inte av den anledningen)

Hur tänkte ni nu?
När man tar en subventionerad telefon med abbonemang, då skriver man ju också på för flera månader (år) innan man kan avsluta betalningarna.

När man tecknar digitaltv abbonemang, morgontidning, går med i bokklubbar osv så förbinder man sig väldigt ofta att betala i ett visst antal månader/bokpaket.

Är det också ocker då?
(det är det IOFS, men inte av den anledningen)

Det är samma sak med din lokala fotbollsklubb. Man tar ut en avgift i förtid för ditt medlemskap inte för månaden du varit med. Där av kan man inte få fogden efter sig.

björn

edit

eller din försäkring den betalar du också i förtid, skiter du i att betala gäller inte försäkringen men du får inget kravbrev (då menar jag inkasso) hem

Last edited:
Skulle det va så att fogden tar intresse för att du inte betalat får du alltid en chans att pröjsa innan du får en bet. anmärkelse

Grattis!

Du slipper nu även bidra med pengar till Socialdemokraterna.

Klokt val. :tummenupp

Öppnade min brevlåda och hittade självklart en påminnelse från studentkåren för att jag inte fått räkningen första gången för posten är idioter. Hursomhelst vad som var intressantare var att jag fick ett meddelande från facket!

Beslut: Yada yada yada ditt medlemskap anses ha upphört från och med den 1 januari 2007 eftersom du inte betalat din medlemsavgift i tid. Du har betalat till och med den 060930

Motivering bla bla bla, omprövning yada yada.

Innebär det här att jag är fri från facket nu? Innebär det att jag har en fet betalningsanmärkning? Jag vet inte om jag ska åka på systemet och köpa skumpa och fira eller vad jag ska tro om saken? Fula är ju att nog vet jag att jag betalat avgifter mycket mycket senare än 060930. Skumt iallafall.

När jag ringde och frågade hur man gick ur facket (när a-kassan och det höjdes så jag fick betala cirka 500kr i månaden som studerandemedlem) så sa de att det är typ 6 månaders "uppsägningstid". Är det så enkelt att man bara kan skita i att betala istället eller?

Finns det någon insatt som kan förklara lite vad som hänt? Går ju inte ringa förrens på måndag..

Gratulerar! :tummenupp Köp lite skumpa på krogen denna lördagsafton och fira.

Sen, se till att bygga en stark kompetens inom vad du gör. Det är den bästa av jobbförsäkringar i all framtid.

/Olzki

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...