Fri fart på 120 vägar p.g.a lagmiss

Ja mycket som inte hänger med i svängarna...

Men tycker 120 räcker :)

Expressens rubrik passar inte ihop med artikelns text. Men, det är väl inte direkt någon nyhet iofs...

Det blir en jädra stor skillnad - hastighetsöveträdelse är ju mätbart - vårdslöshet måste inneburit fara och så.

Typ 160 blås förbi en radiobil är ju inte vårdslöst en solig torr dag på motorväg - åklagaren kan inte säga nått om det och lär inte ens orka.

Krävs en del för den punkten

betyder bara att massa snorisar kommer passa på att bränna satan under kassa omständigheter, "vadå, man får juu"?

Innebär det här att Polisen måste betala tillbaka min bot utanför Falkenberg från våren 2010?

Har för mig att jag läst en artikel om samma sak där dom ej kunnat ge böter eller om dom betalat tillbaka, minns inte riktigt. sök runt lite

fel, man har ej gett böter och nu uppmanar rps att inte ge böter

Last edited:
Det är nog en jurist som käbblat lite med dom och RPS har då backat och kört ut ett pressmedelande om att dom inte kan bötfälla - för och snabba upp en ändring.

Naturligtvis har dom backat upp beslutet med att det fortfarande går att stoppa eventuel jubel och glädjeåkning med andra åtalspunkter tills ändring skett.

Så du kan överklaga - körde du inte 287 så är du en fri man

Har för mig att jag läst en artikel om samma sak där dom ej kunnat ge böter eller om dom betalat tillbaka, minns inte riktigt. sök runt lite

borde innebära att du kan överklaga.....

Kolla med en jurist !

Jag tyckte mig läsa en liknande artikel vid ett tidigare tillfälle, men jag tror polisen skulle kontakta och riva böterna på de aktuella sträckorna och något sådant brev kom aldrig till min kännedom. Gällande den här sista artikeln tittade jag på Teknikens Världs artikel de hänvisade till i Expressen artikeln. Där framgår att det är något fel som begåtts när man skrev lagtexten som gör att man efter 4 december 2011 valt att inte rapportera hastighetsöverträdelser på 120 vägar. Däremot rapporterar man vårdslöshet i trafik. Helt fritt fram är det således inte.

Som jag uppfattar texten så är högsta tillåtna fart 110km/h. Men polisen har beslutat att inte böta de som kör 120km/h på väg skyltad 120km/h.
För ett år sedan hade jag varit i Helsingborg med bil och på väg hem till Göteborg i bra fart. Men eftersom jag efter Hallandsåsen (där 120km/h börjar) skulle in och tanka i Snapparp så drar jag ner farten ett par km före Snapparp och blir omedelbart omkörd av två bilar i god fart. Bil nr 2 var en civil polisbil som signalerade till nr 1 att stanna för "ett samtal". Så jag har en känsla av att kör man fortare än 120km/h mellan Hallandsåsen och upp till Varberg där 120km/h upphör så blir man inplockad. Om farbror blå har tid med det.
Men den artikeln, att man bötar de som kör fortare än 120km/h på 120 väg hade inte platsat i Expressen.

Visst är det så men en liten tofsbefrydd tomte me lite mässing på axlarna som skulle känna sig manad att visa upp mässingtofasarna för åklagaren skulle endast kunna få åklagaren att följa 120 gränsen fast den var "olaglig" - föraren har ju blivit lurad att tro detta

Körkort hejdå på motorväg över 160 istället för 150 - lite kul fail

Men om folk i tidigare blivit felaktigt bötfällda så är det bara att betala tillbaka - finns ju nått som heter typ "Lidande för att idioter inte vet nått" också - ganska vanligt att överklaga felaktigt utfärdad bot med små fel.

Lite kul o se hur det blir i det här fallet när polisen har 110 som högsta och staten som 120:hihi

Antagligen därför RPS gått ut med detta - mycket spanking:sissy

Är det inte samma skitpress som sagt att vi ska få uppleva en "atmosvärisk bomb" inatt och förra vinter det nya fenomenet "snökanon"?

Har vare sig sett bomber inatt eller snökanoner förra vintern så jag bränner skittidningar i samma eld som jag brände "En Ding-Ding Värld" på 90-talet....

/Trams!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...