Freestyle Hörlurar & hjälm !?

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
Har precis köpt mig en MP3 spelare då jag tycker det är alldeles för trist att åka utan musik. Är det fler än jag som stånkar på i Sverige med Freestyle eller dyligt? Isåfall, vad har ni för snäckor? Jag håller på att dö åt alla snäckor på marknaden med det sunkiga 80-tals diskant soundet. Vill ha bas och skön diskant inget annat! Sneglar på ett par Koss The Plug. Någon som har såna eller liknande? Några andra förslag?

/Musikälskaren

Se bara till att du har typ sånt skumgummi eller vanligt gummi..
Körde från Malmö till Gbg i Lördags och de ramla ur och satt snett , vilket orsakade att jag fick skitont i öronen..

SpoonMannen skrev:
Har precis köpt mig en MP3 spelare då jag tycker det är alldeles för trist att åka utan musik. Är det fler än jag som stånkar på i Sverige med Freestyle eller dyligt? Isåfall, vad har ni för snäckor? Jag håller på att dö åt alla snäckor på marknaden med det sunkiga 80-tals diskant soundet. Vill ha bas och skön diskant inget annat! Sneglar på ett par Koss The Plug. Någon som har såna eller liknande? Några andra förslag?

/Musikälskaren

Jag har "the plug" och är nöjd med den!!! Dock vet jag andra som klagat på den...

Gissar på att det beror lite på öronformen...man har ju dock en större del av "pluggen" i hörselgången jämfört med "vanliga" lurar!

Prova den är mitt tips! :tummenupp

SpoonMannen skrev:
Sneglar på ett par Koss The Plug. Någon som har såna eller liknande? Några andra förslag?

Har ett par Koss The plug som jag använder på jobbet (sitter i kontorslandskap) och de funkar riktigt bra. Jag får dock "trycka in" pluggarna ganska ordentligt för att få den där riktigt sköna basen. Så jag vet inte riktigt hur det kommer funka med hjälm på.

Men ljudmässigt är det riktigt bra. :tummenupp

Mattias650 skrev:
Har ett par Koss The plug som jag använder på jobbet (sitter i kontorslandskap) och de funkar riktigt bra. Jag får dock "trycka in" pluggarna ganska ordentligt för att få den där riktigt sköna basen. Så jag vet inte riktigt hur det kommer funka med hjälm på.

Men ljudmässigt är det riktigt bra. :tummenupp

Verkar som The Plug är dom man ska ha... Någon som vet var man kan köpa dom billigast? Man vill ju ha cash över till MC:n :rofl

Koss, har ett par som nämns ovan och dom är suveräna. Riktig bra bas. Dom kostar 200 kr på en affär som du kan se här

Dom isolerar bra också så det blir som vanliga öronproppar. Ett tips iaf. :tummenupp

Jag har The plug med Latexpluggar på.
Skumpluggarna funkade riktigt dåligt i mina öron, men som sagt det beror nog på hur gud skapat en.
Ljudet är jag sådär nöjd med, iom att jag satte på latexpluggarna så försvan en del bas och diskanten vill gärna vara lite vass.
Har provat att göra egna skumpluggar av bilsom gul, men det funkade inte alls.
Men skaver gör dom inte alls i hjälmen, dämpar vindbrus mkt bra vilket gör att man kan köra med ganska låg volym.
Mitt råd får bli att du ska testa ngr av sonys "in ear" modeller, innan du bestämmer dig för The plug.
//Tobbe

Fixade en bild på mina med latexpluggen, latexpluggen köper du separat och kostar kring 70-100:- Minns inte vilka som gjorde dom bara men tror att dom finns på touringbutiken.
//Tobbe

Bifogat

• CIMG0922.JPG
    CIMG0922.JPG
    27.4 KB · Visningar: 71
APP APP!
Jag tar tillbaka ALLT negativt om KOSS The plugg!! :tungan
Jag såg nu att det kommit in skit när jag monterade latexpluggarna av ngn anledning, har korkat nog inte kollat så att "ljudröret" vart fritt och rent från skit :huvet :huvet
Klart du ska ha Koss the plugg :rolleyes: Nu fick jag Apskön bas och lenare diskant, kan ju hjälpa att det inte sitter skumgummismulor i rören.... :gnissla
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Mitt råd får bli att du ska testa ngr av sonys "in ear" modeller, innan du bestämmer dig för The plug.
//Tobbe

Sonys kostar dubbelt så mkt och är dom verkligen dubbelt så bra???

Köpte ett par "Koss The Plug" men bytte ut originalskumpropparna mot ett par vanliga Bilsom skumproppar som jag gjorde hål rakt igenom med en varm ståltråd.
Sitter ordentligt fast i örat, ger bra bas och tar framförallt bort oväsen utifrån.

SpoonMannen skrev:
Sonys kostar dubbelt så mkt och är dom verkligen dubbelt så bra???
Tror knappast det iom att jag nu rengjort mina från vad som verkar vara rester från skumpluggarna, hände nog precis när jag bytte till latexpluggarna för med skumpluggarna lät dom ju lika bra som dom gör nu när dom är rena :rolleyes: :)
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Tror knappast det iom att jag nu rengjort mina från vad som verkar vara rester från skumpluggarna, hände nog precis när jag bytte till latexpluggarna för med skumpluggarna lät dom ju lika bra som dom gör nu när dom är rena :rolleyes: :)
//Tobbe

Koss The Plug = Bestämt!!!! :tummenupp

Tackar för hjälpen!

SpoonMannen skrev:
Koss The Plug = Bestämt!!!! :tummenupp

Tackar för hjälpen!
Jag ber om ursäkt för min tillfälliga förvirring :kocko
Hoppas du blir nöjd, med tanke på att du kommer betala en bråkdel av dom 599:- + 85:- ( för latexpluggen ) som jag pröjsade så blir du nog nöjd :tummenupp
//Tobbe
Edit: Utan att måla fan på väggen så bered dig på att orginalskumpluggarna inte är så bra, men det har du ju fått många bra tips på hur du löser.
Beror helt enkelt på hur stora hål du har i huvet :tungan

SpoonMannen skrev:

/Musikälskaren

Skall du ha bra snäckor är det Sennheiser MX 500 som gäller tycker jag helt
suverän bas har inte provat med hjälm.

Bland de bästa på marknaden är nedanstående men alla har olika smak.
Snäckor: Sennheiser MX 500 255:-
bygel : Koss PortaPro 695:-

pho skrev:
Skall du ha bra snäckor är det Sennheiser MX 500 som gäller tycker jag helt
suverän bas har inte provat med hjälm.

Bland de bästa på marknaden är nedanstående men alla har olika smak.
Snäckor: Sennheiser MX 500 255:-
bygel : Koss PortaPro 695:-
Sennheiser är utan tvekan bra, men tyvär en modell som släpper igenom väldigt mkt vindbrus och dylikt i hjälmen.
En plugg modell koss The plugg eller ngn av sonys liknande varianter funkar ju som öronpropp också.
Porta pro är UTAN tvekan den bästa luren i sin klass, är väl en bit över 20år gammla nu?
Men fortfarande vinner dom tester utan att ändrat ngt på luren sedan begynnelsen.
Det är kvalite i ett vinnande koncept det :tummenupp
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Sennheiser är utan tvekan bra, men tyvär en modell som släpper igenom väldigt mkt vindbrus och dylikt i hjälmen.
En plugg modell koss The plugg eller ngn av sonys liknande varianter funkar ju som öronpropp också.
Porta pro är UTAN tvekan den bästa luren i sin klass, är väl en bit över 20år gammla nu?
Men fortfarande vinner dom tester utan att ändrat ngt på luren sedan begynnelsen.
Det är kvalite i ett vinnande koncept det :tummenupp
//Tobbe

Bra då vet man det ifall man skall åka med musik men jag tycker det är lite
obehagligt när man inte hör trafiken eller något runt omkring kanske bara jag
som är nojig har åkt med gps en gång utan mp3 då går det bra.
men bra att veta ifall man nu skulle det för man väl ta hem ett par andra
vilka är bäst har sålt några koss men alla har inte varit nöjda.

Firefly skrev:
Jag provade ett par Koss the plug idag. Jag fick inte in dem i öronen....
Jag fick det men inte bra, därför jag köpte latexpluggarna som man utan ansträngning får in i öronen.
//Tobbe

pho skrev:
Bra då vet man det ifall man skall åka med musik men jag tycker det är lite
obehagligt när man inte hör trafiken eller något runt omkring kanske bara jag
som är nojig har åkt med gps en gång utan mp3 då går det bra.
men bra att veta ifall man nu skulle det för man väl ta hem ett par andra
vilka är bäst har sålt några koss men alla har inte varit nöjda.
Man får ju hålla volymen på en vettig nivå.
Med The plugg på "lagom" volym hör jag precis lika mkt som om jag kört med gula bilsompluggar.
Huruvida man ska köra med musik eller inte är ett väl debatterat ämne här på SH, jag tycker inte det är värre att köra hoj med musik än bil med stereon på hög volym.
//Tobbe

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...