Framvagns-"klonk" på V70 -02. Ska man orka slåss?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Hej

Jaha, då har man, som typ alla andra tydligen, fått lite problem med framvagnen på sin V70 (det "klonkar" i tid och otid, kan inte förklara det bättre). Enligt alla beg-tester man läser (Teknikens Värld, Auto motor sport etc) så är detta vanligt förekommande på dessa bilar. Nu till problematiken; om detta fel verkligen är så känt, borde inte Volvo kunna vara lite schyssta och göra denna rep gratis. Vet att en polare som hade en -01:a, som hade problem med gasspjället, fick detta åtgärdat flera år efter garantin gick ut.

Om inte, ska man fixa det hos Bilia (som får en att känna sig lurad varje gång man går därifrån) eller om man ska göra det på säg Mekonomen, är detta verkligen märkbart billigare?

Jag har en V70 -01 och jag har fått byta ut alla länkarmar på bilen minst två gånger, i vissa fall tre. Den första gången gick det på garantin, men sen är det bara att slanta.

Det man blir surast på är att de inte sätter dit bitar med bättre kvalitet än vad som satt ifrån början.
Jag skulle inte dra mig för att sätta dit icke-orginal delar, då originalet inte är bra.

verkar som alla nya bilar har problem med sina (klapperstag) :va

Tyvär det är nog inte lönt. Biltema har billiga grejor. Hur dom håller vet jag inte. Mina länkarmar därifrån har bara suttit 1,5 år

Kop nya krangningshammarstag och byt dom i garaget. 2 muttrar per sida, 14mm om jag inte minns fel. Oppen nyckel (17mm?) att halla emot med om du inte har gaffel och muttersmacker.
Om du har tillgang till lyft sa ar det enkelt att kolla skicket pa stagen. Ta ett grabbatag vid nedre anden och belasta nedat. Ar det glapp sa kanner du det. Det ska inte klicka.

Köp dom delar som glappar med "sportbussningar", jag tar gärna lite mer vägljud om jag får en glappfri fram/bakvagn som håller ett par år !

Blir det en annan hundras om du köper den? :confused:

När bytte du bussningar senast? Alla bilar har jag fel och brister så de e nog något man får bita ihop och gilla läget. Pynta upp vad det kostar att volvo byter det eller göra det själv. Tyvärr.

Blir det en annan hundras om du köper den? :confused:

:D :tummenupp

Alltså jag är helt på din sida, men jag skulle kanske inte välja just en tråd om framvagnsproblem för att missionera...

Äsch, jag tog nog bara första&bästa bil-tråden där jag ser att nån gått o köpt sig lite plast.
Ville mest få in killen på rättare spår, men klart - har man hund som man måste ta med sig i bilen så FÅR man inte köpa en sådan hehe.
Jag funderar på att sälja min E38 för att köpa den, rätt sugen faktiskt om det inte hade varit för de överjävla fula sätena i den - vem FAN beställde den så???? :mad:

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...