framlamporna på många sporthojar!

Tonic

www.mekanik.tk
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki GSX 550 ES och Honda XR 250 R
Jag satt å bläddra i lite tidningar innan och kom att tänka på en grej..

De flesta sporthojarna (ninja, cbr och yzf r1-r6) på marknaden har vågrätt delad framlykta!

Detta ser ju skitsnyggt ut när ljusen är avstängda!, men om de har halvljus på så lyser bara ena sidan! Jag tycker inte alls det är snyggt! Det tappar ju hela symetrin!

Jag hade tyckt detvore mycket snyggare om man hade båda halv resp. helljus i varje lykta!
 
Tonic skrev:
Jag satt å bläddra i lite tidningar innan och kom att tänka på en grej..

De flesta sporthojarna (ninja, cbr och yzf r1-r6) på marknaden har vågrätt delad framlykta!

Detta ser ju skitsnyggt ut när ljusen är avstängda!, men om de har halvljus på så lyser bara ena sidan! Jag tycker inte alls det är snyggt! Det tappar ju hela symetrin!

Jag hade tyckt detvore mycket snyggare om man hade båda halv resp. helljus i varje lykta!
På r1 o r6 lyser båda lamporna när man har halvljuset på. Jag blev riktigt besvikn när jag startade min zx10r första gången och bara den ena lampam sken upp. Någon som vet om det är lätt att koppla så båda lyser?
 
Tonic skrev:
Jag satt å bläddra i lite tidningar innan och kom att tänka på en grej..

De flesta sporthojarna (ninja, cbr och yzf r1-r6) på marknaden har vågrätt delad framlykta!

Detta ser ju skitsnyggt ut när ljusen är avstängda!, men om de har halvljus på så lyser bara ena sidan! Jag tycker inte alls det är snyggt! Det tappar ju hela symetrin!

Jag hade tyckt detvore mycket snyggare om man hade båda halv resp. helljus i varje lykta!
på min gixxer 92a så lyser båda lamporna som en...skitsnyggt
 
hellbit skrev:
På r1 o r6 lyser båda lamporna när man har halvljuset på. Jag blev riktigt besvikn när jag startade min zx10r första gången och bara den ena lampam sken upp. Någon som vet om det är lätt att koppla så båda lyser?
ett enkelt sätt är ju att bara dra en liten kabel mellan lamporna
 
jaaa.. Själv har man ju ducce med halvljus-projektor i ena och konvetionellt helljus i den andra..

Men att koppla in båda är ju inte helt enkelt om inte glaset är tillverkat för dubbelt halvljus.
 
Jag håller med om att de är snyggare om båda sidorna lyser oavsett vilken ljusbild man vill ha.

Och att bara dra en extra kabelstump till den andra lampan är ju inga större bekymmer men, som amullo säger, den ena sidan är konstruerad för halvljus och den andra för helljus.

Problemet som uppstår är att ljusskenet inte blir så vänligt mot de mötande trafikanterna.
Vilket många lär uppmärksamma en om..
 
Tonic skrev:
Jag satt å bläddra i lite tidningar innan och kom att tänka på en grej..

De flesta sporthojarna (ninja, cbr och yzf r1-r6) på marknaden har vågrätt delad framlykta!

Detta ser ju skitsnyggt ut när ljusen är avstängda!, men om de har halvljus på så lyser bara ena sidan! Jag tycker inte alls det är snyggt! Det tappar ju hela symetrin!

Jag hade tyckt detvore mycket snyggare om man hade båda halv resp. helljus i varje lykta!
Det har jag i min redan...
Det är ju standard på 9:an iaf...
Fast besiktningsgubben muttrade som fan om det som jag skrev i en annan tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72922
 
Okej.. jag kom bara att tänka på det när jag satt å tittade på lite bilder å så.. det faller absolut mig mest i smaken med dubbla sken!
 
Har samma bekymer själv. Kör en zx10r och den kommer "enögd" som orginal. Skulle vara trevligt om man kunde byta ett relä eller nått för att få båda att lysa , fast om glasen e slipade olika så har man väll inte så mycket att välja på.

Någon som har kommit fram till en smidig lösning?
:yoparty
 
Har en SV650S och båda mina lyser på halv. Håller med dig att det ser MYCKET snyggare ut..
 
Men alla ni som har bara en av två som lyser på halv, Knäpp på hel med brytarn så lyser båda :huvet Va e det för skillnad :va Står ni och poserar mkt :va
Själv har jag ej sett min egen hoj frammifrån medans jag kört :7peta :7peta
 
junnu skrev:
Men alla ni som har bara en av två som lyser på halv, Knäpp på hel med brytarn så lyser båda :huvet Va e det för skillnad :va Står ni och poserar mkt :va
Själv har jag ej sett min egen hoj frammifrån medans jag kört :7peta :7peta
jag antar att du tycker att det är mycket snyggare med 2, fast din hoj lyser snett med bara ett, och du har ingen aning om hur du ska koppla in båda. så det är grunden till ditt inlägg :tungan :hihi
 
om man kollar på en hoj som går i england (vänster trafik) är det "tvärtom" på lysena då??? i så fall kan man beställa en engelsk lykta.
 
Kör inte så ofta när det är svart ute men igår t.ex. så var det skönt med mer ljus pga dubbla strålkastare. Finns ju en säkerhetsaspekt också.

junnu skrev:
Men alla ni som har bara en av två som lyser på halv, Knäpp på hel med brytarn så lyser båda :huvet Va e det för skillnad :va Står ni och poserar mkt :va
Själv har jag ej sett min egen hoj frammifrån medans jag kört :7peta :7peta
 
Tonic skrev:
Jag satt å bläddra i lite tidningar innan och kom att tänka på en grej..

De flesta sporthojarna (ninja, cbr och yzf r1-r6) på marknaden har vågrätt delad framlykta!

Detta ser ju skitsnyggt ut när ljusen är avstängda!, men om de har halvljus på så lyser bara ena sidan! Jag tycker inte alls det är snyggt! Det tappar ju hela symetrin!

Jag hade tyckt detvore mycket snyggare om man hade båda halv resp. helljus i varje lykta!

Jag kan vara helt fel ute, men jag har hört att efter en viss årgång får bara ena sidan vara tänd. Låter konstigt, men något jag hörde från en. :confused: Mitt framljus lyser som det ska, men hojen är ju inte av en senare modell heller! :tummenupp
 
Last edited:
På en del Trajjor (RS bl.a)är det bara att trycka dit 2st relän under sittsen så är allt klart.

/
 
Winston skrev:
Jag kan vara helt fel ute, men jag har hört att efter en viss årgång får bara ena sidan vara tänd. Låter konstigt, men något jag hörde från en. :confused: Mitt framljus lyser som det ska, men hojen är ju inte av en senare modell heller! :tummenupp


Vet inte, har inte hört det innan, men min är en 03 och båda lyser.. det är om det är efter det. Men jag tror inte det stämmer.. Är nog från modell till modell och inte något krav.
 
andersson_81 skrev:
ett enkelt sätt är ju att bara dra en liten kabel mellan lamporna

Det är ingen bra lösning, eftersom man då får en effektförbrukning på 55W + 55W +60W (halvljus + halvljus + helljus samtidigt). Det kan tära hårt på batteriet, eftersom många generatorer inte laddar så mycket.

Koppla istället halvljus-funktionen i den släckta helljus-lampan (om det t ex är en H4) parallellt med befintlig halvljus-kabel.

Då släcks halvljuset i H4:an när man slå på helljuset, och man får istället 55W + 60W i effekt (standardförbrukning).

Edit: För de som undrar, kan tilläggas att min hoj går igenom besiktningen utan problem. Fick dock kommentaren: "Halvljus-bilden är väldigt konstig, men den bländar ju inte."
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top