Framgafflel - nu och då.

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Efter att ha varit borta från MC-världen i många år har jag äntligen fått plats och energi till att sätta ihop en cykel igen. Bygger en "YZR500-replika" och behöver hitta en vettig framgaffel.
Utvecklingen av sportcyklar formligen exploderade runt 1990, för att avta så smått under nittiotalet. Visst blev saker och ting bättre, men inte i samma takt.
Har siktet inställt på en R6-front från -06 eller senare, men börjar fundera på hur mycket bättre en sådan front egentligen är jämfört med ex.vis en YZF750 från mitten an nittiotalet. YZF-fronten är en direkt bolt on på mitt chassi och är dessutom markant billigare att köpa. Är det värt den extra tiden och pengarna på att skaffa en riktigt modern front eller är skillnaderna marginella mot en något äldre?
Hur är det med bromsarna? Misstänker att det hänt mer här än på själva gaffelfronten så ett par moderna R6-bromsar bromsar skiten ur de äldre YZF-bromsarna, trots sexkolvsoken på den senare.
Hur står sig en tidig R1-front mot en ny R6-front? Som ni kanske förstår är UD-gaffel ett måste för att få rätt look, annars hade jag valt en Thundecatfront då även denna är en direkt bolt on.

Du har rätt. I början av -90 hände det massor på MC-utvecklingen. Riktiga radialdäck satte igång den riktiga snurren av fjädring-bromsar-chassi utvecklingen.
Hur bra måste det va?
Även en gammal R6 gaffel går att bygga om och få riktigt bra. Det finns gott om ombyggnadskit. Eller varför inte köra med den som den är. Till och med gamla -70 tals gafflar går att bygga om, så dom blir hyfsat bra.
En/ ett par bromsskivor i bra material, typ ISR gör en markant förbättring av bromsarna.
Åter igen, vad är viktigast, rätta looken eller absolut bästa grejerna. Hyfsat nya grejer är bra, vissa något bättre.
Utgår du ifrån en RD500 så blir alla ändringar, förbättringar.:tummenupp

Glöm inte bort att göra en byggtråd.

Mats

Hur bra det måste vara? Tja, det lär inte bli en tävlingscykel precis men jag vill inte vid ett senare tillfälle känna att jag borde lagt ett par tusenlappar till vid byggtillfället och skaffat en bättre front direkt jämfört med att börja förbättra en halvbra. Cykeln kommer användas för korta turer på landet samt förhoppningsvis en del banåka på amatörnivå. Har inte kört på tolv år nu, så det lär väl dröja innan man hittar tillbaks till sina glansdagars storhet. :)
Eftersom bygget inspireras av en YZR500 från nittiotalets senare hälft känns grova UD-gafflar viktiga. Dvs. utseende före funktion i det fallet.
Orginalgafflarna är alltså inte en option. Dessutom är de i det klenaste laget oavsett. De var tydligt cykelns svaga punkt efter jag monterat Öhlinsdämpare bak.

Har en 500 till som jag kommer behålla orginalstuket på och eventuellt förbättra lite mer diskret om jag nu känner behov av det när "YZR:en" är klar.

Visst är en nyare gaffel bättre än grejerna som satt på de första R1 men jag är tveksam om du känner skillnad när du åker omkring med en ram tillverkad av gummiband.

Samma visa med bromsarna. En broms från -98 med fräscha pads/skivor/slangar/tätningar är mer än tillräckligt bra...

Med modern framgaffel och sving så lär självklart ramen bli den svagaste punkten härnäst, men så illa är den faktiskt inte.
Ramen kommer inte vara ett problem för min del.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman