Framgaffelproblem!

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Häromdagen såg jag att högra framgaffeln hade läckt massa olja så det blev till att börja mecka idag. Nu har vi kommit så långt att gaffelbenet är borttaget, oljan är uttömd, dammskyddet är borttaget, själva låskmekanismen är också borttagen men själva packningen går inte att ta bort.
Längst ner på gaffeln sitter det en insektsbult av något slag, vet inte om det ens kallas så. Men den försöker vi få bort så att själva innerröret kanske släpper och därmed får vi loss röret så att packningen blir lätt att ta bort och byta. Det står i min meckbok att det krävs ett specialverktyg. Längst upp är det format som ett T och sen är det någon slags hexagon.

Hojen är en Suzuki GSX 400 FWS-83
Här finns lite bilder ifrån meckboken, http://gtahunter.zapto.org/hojbilder/ , någon vänlig själ därute kanske kan det här med framgafflar och kanske tillochmed har ett sådant verktyg.

Last edited:
Använd en mutterdragare så behöver du inte något mothåll...

Det är inte säkert att det ens behövs ett mothåll. Testa att bara försöka lossa den som vanligt. Snurrar det inne i gaffeln då så behövs nog en mutterdragare eller nåt specialverktyg.

Själva muttern, bulten eller vad det kallas längst ner på gaffel, bara nåra centimeter in kan man skruva på. Men den lossnar inte så antagligen sitter det någon motsvarighet inuti gaffelröret.

Haha, nä det heter inte insektsbult jag vet. Menade att jag använde en insektsnyckel grej. Ärsch, jag är ingen hejjare på det där med vad verktyg heter :-) Det ser ut som en liten bult som sitter längst fram på insektsnyckeln.

USD? Vi har ryckt och slitit allt vad vi har, pillat med verktyg men den sitter saaatan. Behöver ju bevisligen ett sånt där förbaskat specialverktyg, men vart tusan får man tag på sånt..

Ninjaboy skrev:
:rofl
Behöver du verkligen dela benet då det inte är USD? Har du provat att rycka upp tätningsringen? Var försiktig så du inte repar gaffelbenet bara.

Bikerbitch skrev:
Haha, nä det heter inte insektsbult jag vet. Menade att jag använde en insektsnyckel grej. Ärsch, jag är ingen hejjare på det där med vad verktyg heter :-) Det ser ut som en liten bult som sitter längst fram på insektsnyckeln.

USD? Vi har ryckt och slitit allt vad vi har, pillat med verktyg men den sitter saaatan. Behöver ju bevisligen ett sånt där förbaskat specialverktyg, men vart tusan får man tag på sånt..
1. Insex.
2. USD = Upside down.

Bara ett litet tips: Insex :). Tror det var det ninjaboy garvade åt.

PacMan skrev:
Bara ett litet tips: Insex :). Tror det var det ninjaboy garvade åt.
Precis, men hon svarade med att skriva om insekter tre gånger till, insekter är något man får på visiret. :mattias :D

88_insex.jpg

igelfliege.jpg

Om du redan har gaffelbenet löst, åk till någon som bytt förut så ordnar det sig kvickt.

Last edited:
på min cbr så lossade jag insexbulten i botten på gaffelbenet, sen ryckte jag några hårda tag i gaffelkolven och slog ut packbocken på så vis.
Men vet ju inte precis hur de sitter på din hoj men de ser ganska likvärdigt ut tycker jag som på min....

Ett tips när du ska knacka i den nya packbocken är att du klipper sönder den gamla packboxen på ett ställe och använder den när du knackar i den nya...
På så vis får du lättare bort den gamla med en mejsel annars sätter sej den gamla fast med! Lycka till... :)

Bikerbitch skrev:
Haha, nä det heter inte insektsbult jag vet. Menade att jag använde en insektsnyckel grej. vart tusan får man tag på sånt..

Kan komma förbi på Onsdag och veva isär den om du vill! (utbildning i småkryp och bulsorter kan samtidigt ges)
Och inkassera mina soppa stålars santidigt! :banana

Jag instämmer i vad som tidigare skrivits, muttermaskin ersätter specialverktygen. Jag har aldrig behövat några specialverktyg för p-boxbyte, varken på USD eller konventionell gaffel.
Och på konventionell gaffel behöver man inte ens riva isär gaffeln, man pillar bara ur p-boxen och sen skjuter ner den nya uppifrån.
Ett tips kan vara att skruva ner en plåtskruv i gamla packboxen så att du får fäste i skruven med en muttertång, då drar du enkelt upp p-boxen.

Får du inte till det så hjälper jag dig om du orkar ta dig hit i morgon med losstagna gaffelben men jag antar att du i såna fall får hjälp på närmre håll.
Jaja, du får väl skicka PM om du behöver.

Edit: Tänk för satan på att vara försiktig med plåtskruven och alla verktyg, du vill INTE repa gaffelbenet! Satanförsiktig ska man vara. (ursäkta språket)

Det brukar funka med muttermaskin, då följer inte innerdelen med runt...
Skulle det inte funka så brukar det vara en insex på storlek 22 eller 24mm i innerbenet som behövs eller också tar man en lång mutter i den storleken som man kan sätta i en hylsa som man sätter en lång förlängare på så att man kan hålla mot... Det blev visst en väldigt lång mening men jag tror du förstår vad jag menar... :)

Om man lossar den bulten innan man börjar ta isär benet så gör fjädertrycket att man kan lossa utan att den snurrar.
Tryck i fjädern och toppförskruvning så borde ni få loss bulten utan div maskiner. annars är en bultskalle påskruvad på en lång biltemapinnbult behjälplig att hålla emot längst ner i benet.

På XJ:n typ samma århundrade, så följer packbox och bussning med när man rycker ur innerbenet. verkar vara samma sak med fws.

Polera innerbenet och smeta på glidmedlet på packboxen - baggis.

Lycka till

Mohaha, ja jäävlar ja. Får skylla på att vi aldrig lärde oss stava till vissa saker på våra svensklektioner då ;) Alltid najs när man kan glädja folk dock.

Tack snälla för era tips, det blir till att fnula vidare idag då.

KamikazeKid; har vi inte kunnat fixa skiten så är du hjärtligt välkommen på onsdag, soppapengar ska du få! sorry!

Robban C; Jag åker gärna till Eskilstuna [kan passa på att hälsa på ett par kollegor] men det finns folk närmare, tack ändå!

Bikerbitch skrev:
Häromdagen såg jag att högra framgaffeln hade läckt massa olja så det blev till att börja mecka idag. Nu har vi kommit så långt att gaffelbenet är borttaget, oljan är uttömd, dammskyddet är borttaget, själva låskmekanismen är också borttagen men själva packningen går inte att ta bort.
Längst ner på gaffeln sitter det en insektsbult av något slag, vet inte om det ens kallas så. Men den försöker vi få bort så att själva innerröret kanske släpper och därmed får vi loss röret så att packningen blir lätt att ta bort och byta. Det står i min meckbok att det krävs ett specialverktyg. Längst upp är det format som ett T och sen är det någon slags hexagon.

Hojen är en Suzuki GSX 400 FWS-83
Här finns lite bilder ifrån meckboken, http://gtahunter.zapto.org/hojbilder/ , någon vänlig själ därute kanske kan det här med framgafflar och kanske tillochmed har ett sådant verktyg.

Om du tagit bort låsningen som sitter bakom dammtätningen så är det bara att rycka isär benet hårt !!

... och glöm inte att det heter skruv om du hittar gängor på den.
:tungan

Det stämmer. En bult har enligt den korrekta definitionen inga gängor, den är helt slät.

Men eftersom en och annan blir villrådig nu så får man väl acceptera att skruvarna kallas bultar emellanåt. Det är ju rätt vedertaget trots allt. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT