Framgaffeln: vad är det som läcker?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Såhär ser det ut på det ena gaffelbenet. Varför? Hur fixar man det?

:va

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    141.8 KB · Visningar: 193
Inte såååå vanligt att det läcker där och det ser mest smutsigt ut. om du gör rent hur snabbt blir det sådär igen? Ser ut som en USD så vilken hoj är det?

I övrigt kan punkt 11 som visar en o-ring vara misstänkt...

gaffel.jpg

Inte såååå vanligt att det läcker där och det ser mest smutsigt ut. om du gör rent hur snabbt blir det sådär igen? Ser ut som en USD så vilken hoj är det?

I övrigt kan punkt 11 som visar en o-ring vara misstänkt...
Bara ägt hojen en vecka ungefär och inte lagt märke till hur mycket det läcker (för det är inte bara smuts, utan olja). Är en TRX 850. Ej inverterad gaffel.

Så nr 11, säger du? Jo. Undrar om det är ngt som finns i lager eller en udda del som ingen någonsin köper.

Last edited:
Meh!

:confused:

Kom igen nu! Ingen annan som råkat ut för eller vet vad det beror på?

:)

Finns att köpa överallt typ..
Har du troligen rätt i, men följer sådana här o-ringar en generell standard som gör att jag kan hitta en ersättare på Clas Ohlson, eller kan det vara konstiga/udda mått på dem?

Bifogat

• service-items-electrical-o-rings-sizing-chart.jpg
    service-items-electrical-o-rings-sizing-chart.jpg
    192.8 KB · Visningar: 1,414
Har du troligen rätt i, men följer sådana här o-ringar en generell standard som gör att jag kan hitta en ersättare på Clas Ohlson, eller kan det vara konstiga/udda mått på dem?

Någon som har exotiska storlekar på o-ringar har jag iaf aldrig hört talas om

o-ringar finns i alla upptänkliga storlekar men följer diverse standarder för diametrar, tjocklek osv. Det enda rätta är att plocka bort den gamla och mäta den.
Konstruktörer tenderar att använda standardprylar om det är möjligt så en ny o-ring med rätt mått borde man kunna hitta i någon form av sortimentlåda eller om man kollar med en firma som handlar med kullager osv så borde de kunna plocka fram en 0-ring i rätt dimension.

Back