Dawan skrev:
Hej på er
Jag undrar om det finns någon framgaffel som ska vara bättre än någon annan. Isådanafall, vilken?
Säg nu inte öhlins, utan vad jag menar är, standardgafflar.
Tack på förhand.
Vad som är bra är väl beroende på vad du skall använda den till.
Konstruktionsmässigt är väl en USD gaffel starkare iom att man får den punkt där innerbenet (ofta svagaste röret) vill böja sig vid en smäll, nära hjulet - dvs en kort hävstång jämfört med uppe vid styrhuvudet.
Hur "innanmätet" är designat och avstämt är ju 2 andra frågor.
En gaffel av "cartridge" typ där motståndet genom oljan utgörs av shims som mer eller mindre lätt böjer sig, måste väl (åtminståne nu) anses som en bättre konstruktion än de gafflar där oljan flödar genom hål och inget finns som anpassar sig till ett behov av ökat flöde (flödet genom hålet uppnår max relativt fort).
Att man kan shimsa om sådana gafflar för nya egenskaper måste väl åxå anses vara en fördel jämfört med "håldämpade"gafflar.
Att ha möjlighet till finjustering av både komression- och retur-dämpning är förstås att föredra (om du nu tänker dig att använda den möjligheten). Denna justeringsmöjlighet skall inte tas som om att man kan förändra hela gaffelns egenskaper. Mycket av egenskaperna är inbyggt i gaffeln och kan inte justeras med några rattar.
Sen är det ju frågan om gaffelfjäderns fjäderkonstant, och den olja som man hällt i gafflarna. Men detta är ju relativt lätt att ändra på om man inte är nöjd.
Nu återstår bara att sätta ihop dessa olika sidor och se vilken gaffel som ger mig dom egenskaperna som prioriterar.
2 exempel:
R1:ans gaffel har jag hört kallas en "good baseline fork", den är "fullt justerbar", men å andra sidan är den inte helt av cartridge typ (vad jag har hört i alla fall), men alltså inte omshimsbar.
Om vi tar en nästan rak motsats - VFRens gaffel är inte USD, inte fullt inställbar, men omshimsbar, och har cartridgegaffelns fördelar.