Framesliders - Mushrooms

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV mille -02
...alltså dessa svampliknande plastpuckar man sätter på hojen för att minimera skadorna när man lägger hojen. :crash

Var kan man köpa dessa?

Vilka tillverkare finns?

Någon som gjort egna?
-Materialval till slidern?
-Materialval till bultar?
-Hur fästa dem i hojen, (på olika ställen: ram, framaxel, baksving, barend...)

Många frågor, men det är så man lär sig nåt! :fakta

ingen expert men nylon kan du svarva puckarna i, de ska tydligen vara bäst.

på min gsxr fäster man dem i motorfästet.

///P

Jag köpte mina av Mitonga, passformen var kanon. Puckarna sitter på ramen, skruvas fast i motorfästena sedan har jag puckar som sitter på infästningen till svingen.
Man borde kunna göra egna puckar MEN det som är svårt är att hitta rätt material att fästa puckarna med. Vid eventuell vurpa vill man ju inte att motorfästena skall gå sönder t.ex. Det får alltså inte vara för hårda bultar men de ska väl inte vara för mjuka heller.
Vill du fortfarande göra egna så svarva i nylon eller köpa skateboardhjul.

Tokas skrev:
...alltså dessa svampliknande plastpuckar man sätter på hojen för att minimera skadorna när man lägger hojen. :crash

Var kan man köpa dessa?

Vilka tillverkare finns?

Någon som gjort egna?
-Materialval till slidern?
-Materialval till bultar?
-Hur fästa dem i hojen, (på olika ställen: ram, framaxel, baksving, barend...)

Många frågor, men det är så man lär sig nåt! :fakta

Jag har tillverkat puckar i acetal (plastmaterial) åt CorbenDallas och Kurvmakaren här på forumet, men inte mushroom-formade. Däremot så ska jag i början av nästa vecka kolla upp om jag kan låna en maskin för att i så fall tillverka ett gäng. Jag har också planer på att tillverka styrändspluggar och bobbins, allt i acetal eller aluminium.

Hör av dig om du är intresserad!

Jag är intresserad av framesliders, bobbin-sliders och ev. bar-end-sliders och gaffelbensliders...
-Skicka bilder och prisförslag, Limstift!

För övrigt kan jag nämna att på Stadium kostar 4 st skateboardhjul (vita, utan lager) 149 kr.
Komplett skateboard kostar 249 kr, då får man med lager till hjulen också om man vill ha snurrande sliders á lá Motrax Top Blocks.
Komplettera med lämpliga (hårda + sega) bultar och man har gjort sina egna "specialtillverkade" sliders! :fakta

Last edited:
Tokas skrev:
Jag är intresserad av framesliders, bobbin-sliders och ev. bar-end-sliders och gaffelbensliders...
-Skicka bilder och prisförslag, Limstift!

För övrigt kan jag nämna att på Stadium kostar 4 st skateboardhjul (vita, utan lager) 149 kr.
Komplett skateboard kostar 249 kr, då får man med lager till hjulen också om man vill ha snurrande sliders á lá Motrax Top Blocks.
Komplettera med lämpliga (hårda + sega) bultar och man har gjort sina egna "specialtillverkade" sliders! :fakta

Du har PM!

Jag har inga riktiga bilder men jag slänger med ett par 3D-modeller för att visa utseendet på ett ungefär. Måtten stämmer inte på ritningarna eftersom jag inte har dina mått, men proportionerna borde stämma på ett ungefär.

Bifogat

• 2drakm10testkopia.jpg
    2drakm10testkopia.jpg
    45.8 KB · Visningar: 157
Vill du ha bilder på hur just dina kommer att se ut, och hur dom andra sakerna ser ut och om du vill ha pris osv. så svara på måtten i mitt PM. :tummenupp

UnderDOG skrev:
Tillverkar du till min SV också?

//Anders.

Ja, om jag får lite mått på hur du vill at dom ska se ut och hur dom ska sitta och så. Jag skulle tro att du får kapa lite plast men jag är inte säker, bäst du kollar själv.

UnderDOG skrev:
Har knappt nån plast...

//Anders.

Nä jag tyckte att det verkade konstigt när jag såg det på en tillverkares hemsida, men nu såg jag att det var för SV650 "faired" dvs. med kåpor, har aldrig hört det förut...

Pm'a med ungefärliga mått på hur pucken ska vara och vad det ska vara för gänga.

Bobbins, plasten är svart egentligen, kan fås vit om du fjäskar för mig :p

Bifogat

• bobbinsm83d.jpg
    bobbinsm83d.jpg
    14.6 KB · Visningar: 112
Styrändsplugg, också svart egentligen, denna modellen är för expander.

Bifogat

• ändpluggm5rak3d.jpg
    ändpluggm5rak3d.jpg
    19 KB · Visningar: 115
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back